Wszyscy wiemy, że czym wyższy budżet na kampanię reklamową, tym skuteczniejsze dotarcie do większej liczby klientów. Co wpływa na wysokość budżetu kampanii Google Ads? Dlaczego niektórzy zdobywają znacznie wyższą liczbę konwersji, a jednocześnie mają niższy budżet niż konkurencja? Jak zaplanować budżet na kampanię Google Ads oraz jak oszacować konwersje? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Model rozliczeniowy Google Ads opiera się na kampaniach CPC (Cost Per Click). Co to znaczy? Z Twojego budżetu pobierana jest opłata wyłącznie za kliknięcia, a nie wyświetlenia. Koszty kliknięć różnią się w zależności od konkurencyjności branży oraz wybranych słów kluczowych. Najtańsze wynoszą kilka groszy, najdroższe – kilkadziesiąt złotych. Podczas włączania kampanii Google Ads niezmiernie ważna jest optymalizacja, a w tym:
Mówiąc w dużym skrócie: czym wyższy budżet, tym częściej reklama będzie się wyświetlać. Wyższy budżet pozwoli na skorzystanie z bardziej konkurencyjnych słów kluczowych. Skutek? Dotarcie do większej liczby klientów. Przy odpowiedniej optymalizacji, możesz z czasem pozyskać więcej ruchu przy tym samym budżecie miesięcznym. Ciągły monitoring kampanii, wdrażanie zmian oraz porównywanie efektów to podstawa.
Wspomnieliśmy o systemie CPC, jednak z czego wynikają ceny poszczególnych fraz? Otóż przy uruchamianiu kampanii deklarujesz stawkę, jaką możesz wydać w ciągu dnia na poszczególne słowa kluczowe. Kiedy użytkownik wpisuje coś do wyszukiwarki Google, odbywa się licytacja pomiędzy wszystkimi kreacjami reklamowymi na tę frazę. Czym wyższą kwotę zadeklarujesz, tym większa szansa, że Twoja reklama pojawi się w wynikach. Wpływa to także na kolejność, w której reklamy się wyświetlają. Jednak nie tylko zadeklarowana kwota ma tu znaczenie. Liczy się także wiarygodność konta, z którego pochodzą reklamy oraz jakość kreacji, co stanowi o tzw. wyniku jakości.
O ile firma z niewielką konkurencją, która chce promować się lokalnie na terenie niewielkiego miasta może wystartować z budżetem kilkuset złotych, to branża o dużej konkurencyjności, która zamierza wyświetlać reklamy w całym kraju, może kosztować nawet kilkanaście tysięcy. Zatem optymalny budżet na Google Ads powinien być wypadkową możliwości finansowych firmy, konkurencyjności branży oraz wielkości grupy docelowej.
Jeśli budżet Google Ads będzie zbyt niski:
Jedno z najbardziej użytecznych narzędzi dla Google Ads? Planer słów kluczowych. Tutaj możesz wpisać wybrane przez siebie słowa kluczowe, a w zamian dostaniesz propozycje podobnych, ich wolumen wyszukiwań oraz proponowane stawki za kliknięcie. Możesz tu też zrobić symulację kampanii. Google pomoże Ci oszacować w jakim budżecie ile ruchu pozyskasz na stronę i do ilu konwersji dojdzie. Pamiętaj jednak, że są to dane podglądowe i nie obejmują np. optymalizacji kampanii.
Planer słów kluczowych przyda Ci się też do innych celów niż Google Ads. Słowa kluczowe podane przez aplikację są świetną pomocą przy pozycjonowaniu witryny, pokazując „wyszukiwalność” popularnych fraz.
Kiedy umieszczasz reklamę na Google (lub na Facebooku), docierasz do osób, które znajdują się w grupie docelowej Twojej usługi, jednak niekoniecznie odczuwają one potrzebę zakupu w danej chwili. Szacuje się, że w całej grupie docelowej jedynie 10% jest zainteresowanych nabyciem produktu, a pozostałe 90% nie. W tych 10% znajduje się około 2-3% potencjalnych klientów, którzy chcieliby dokonać zakupu w tej chwili.
Najlepiej byłoby dotrzeć wyłącznie do tych 3% - ale niestety dziś nie ma jeszcze takiej możliwości. Dlatego tak ważna jest optymalizacja kampanii i zawężanie grupy odbiorczej. Dzięki temu zwiększasz szanse na dotarcie ze swoimi reklamami do tych, którzy potrzebują Twojego produktu.
Pamiętaj – Google dostarczy ruch na Twoją stronę, ale to, czy klienci zdecydują się na zakup, zależy już tylko od Ciebie. Wykonaj dobry landing page, który zachęca do zakupu. Umieść referencje i opinie. Zaangażuj konkursem, darmowym bonusem, a przede wszystkim – solidnie wykonaną usługą!
Niekoniecznie! Kliknięcie w reklamę prowadzi do zapoznania się z ofertą. Twoja marka pojawi się w świadomości klienta, a wielokanałowe działania z remarketingiem na czele będą mu o Tobie przypominać. Taki klient może dokonać w konwersji w przyszłości. Za tydzień, miesiąc, rok wejdzie na Twoją stronę bezpośrednio lub z organicznych wyników wyszukiwania i dokona zakupu. W bezpośrednich wynikach kampanii Google Ads, konwersje odłożone w czasie są często niewidoczne. Dlatego nie warto jest twardo przeliczać kosztów pozyskania klientów jako stosunek wydanej kwoty do liczby konwersji.
Dochodzi do tego jeszcze budowanie wizerunku oraz świadomości marki. Stały kontakt z firmą poprzez wyświetlanie (nawet nie klikanie!) reklam sprawia, że dana oferta lepiej się kojarzy. Jest bardziej popularna, rozpoznawalna. Odruchowo sięgamy po to, co jest znane. Zatem konwersja może mieć miejsce nawet po latach od zakończenia kampanii.
Nigdy nie próbuj zakładać kampanii w ciemno! Korzystaj z planera słów kluczowych. Dzięki symulacji kampanii będziesz wiedział czego się spodziewać. Być może znajdziesz frazy o wysokim woluminie wyszukiwań i o cenie niższej niż się spodziewałeś!
Reklamy Google sprowadzą ruch na Twoją witrynę, jednak to już po Twojej stronie leży przekonanie ich do zakupu. Po pierwsze, Twoja oferta powinna od razu być widoczna. Jeśli przedmiotem kampanii jest promocja danego produktu, stroną docelową powinien być ten produkt, a nie strona główna. Dopasuj treść reklamy do treści znajdującej się na landing page. W obu miejscach powinny pojawiać się słowa kluczowe, na które będzie wyświetlać się kreacja.
Zoptymalizuj strony docelowe pod kątem SEO, user experience oraz urządzeń mobilnych. Dzięki temu zwiększasz szanse na to, że użytkownik po kliknięciu w reklamę faktycznie zapozna się z Twoją ofertą.
Google umożliwia dobranie dość precyzyjnych grup docelowych. Reklamy wyświetlają się użytkownikom, gdy wpisują określone słowa kluczowe, a więc – gdy wyrażą zainteresowanie tematem. Dodatkowo wyświetlane wyniki są zależne od lokalizacji, zasobności portfela, danych demograficznych, historii wyszukiwania oraz odwiedzonych stron. Jeśli odpowiednio sprecyzujesz swoją grupę odbiorczą, reklamy będą wyświetlać się tylko osobom, które naprawdę są zainteresowane Twoją usługą.
Co pomaga w dotarciu do odpowiednich osób za pomocą Google Ads? Remarketing. Reklamy Twojej strony będą pojawiać się na innych witrynach użytkownikowi, który wcześniej był na Twoim portalu, ale nie dokonał konwersji. Taka reklama przypominająca może mieć treść dostosowaną specjalnie do tej grupy osób. Zachęcamy nią do wykonania akcji: kontaktu, zakupu, subskrypcji.
Dlatego gdy tworzymy kampanie, robimy je co najmniej 2-etapowo:
Planer kampanii Google Ads pozwala Ci na bardzo precyzyjne określenie dni tygodnia, godzin oraz lokalizacji, w których Twoje kreacje mają się wyświetlać. Dzięki temu możesz się reklamować w konkretnym regionie (biznes lokalny) oraz w czasie, gdy Twoi potencjalni klienci są najbardziej aktywni w Internecie. Zawężenie wyświetlania zmniejszy prędkość „wyklikiwania się” reklam, a jednocześnie zwiększy szanse na dotarcie do grupy docelowej.
Poznaj swoich klientów. Nasze dwa przykłady:
Nasza główna rada? Testuj, testuj, testuj! Uruchom kampanię na dłuższy okres oraz monitoruj efekty. Testuj różne budżety i stawki, zmieniaj treści i formaty reklam, zasięgi i regiony. Sprawdzaj rezultaty. Po odpowiednio długim czasie porównaj rezultaty – dzięki temu dowiesz się, co się sprawdza najlepiej w Twoim przypadku. I pamiętaj: dobrze zoptymalizowana kampania to wyższe pozycje niższym kosztem!
Jesteś zainteresowany kampanią Google Ads? Sprawdź naszą ofertę!
Dodaj komentarz