Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, dlaczego Twoje kampanie reklamowe w Meta nie przynoszą oczekiwanych wyników? Może to być spowodowane źle skonfigurowanymi ustawieniami kampanii. Nawiasem mówiąc, nawet niewielkie błędy w konfiguracji mogą prowadzić do strat finansowych i utraty potencjalnych klientów. W tym artykule przedstawię pięć kluczowych ustawień reklamowych, które mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność Twoich kampanii.
Podstawowym krokiem w tworzeniu kampanii reklamowych jest określenie celu, który chcemy osiągnąć. Wielu początkujących reklamodawców popełnia błąd, ustawiając cele reklamowe, które nie są spójne z ich głównymi celami biznesowymi. Na przykład, jeśli celem Twojego e-sklepu jest zwiększenie sprzedaży konkretnej kategorii produktów, ale cel reklamy ustawisz na "Zwiększenie liczby wyświetleń strony", to Twoje kampanie będą tracić na efektywności.
Menedżer reklam w Meta oferuje 6 celów reklamowych, a każdy z nich ma za zadanie osiągać konkretne zachowania odbiorców. Jeśli cel minie się z Twoimi oczekiwaniami, np. zamiast na sprzedaż skierujesz uwagę algorytmu Meta na zwiększenie aktywności pod kreacją reklamową, efekty nie będą zadowalające. Algorytm będzie bowiem wśród użytkowników szukać osób, które z największym prawdopodobieństwem skomentują lub zalajkują Twój post, a nie tych, które dokonają zakupu w Twoim e-sklepie. Takie działanie prowadzi do przepalenia budżetu i jest jednym z najczęstszych błędów reklamodawców.
Grafika: facebook.com
TIP: Zdarzają się sytuacje, kiedy warto nieco nagiąć reguły. Najtańszym celem reklamowym jest w wielu przypadkach ruch na stronę www, przy niskim budżecie reklamowym warto połączyć go z jedną z najdroższych grup odbiorczych, czyli remarketingiem. Dlaczego? To dobry sposób na dotarcie do użytkowników, którzy znają ofertę Twojego sklepu, mają juź wyrobione o nim zdanie i w jakimś stopniu Ci ufają, więc nie potrzebują wieloetapowej kampanii reklamowej, aby zdecydować się na zrobienie u Ciebie zakupów. Jest to jeden ze sposobów na obniżenie kosztów kampanii.
Pixel Facebooka i API Conversions (Capi) to niezwykle istotne narzędzia do śledzenia konwersji na Twojej stronie internetowej. Brak właściwie skonfigurowanego pixela/Capi oznacza, że nie masz dostępu do pełnych danych dotyczących zachowań użytkowników na stronie. To utrudnia optymalizację kampanii i dostarczanie reklam odpowiednim osobom. Co więcej, ma to wpływ na ułożenie strategii działania dla całej kampanii reklamowej. Remarketing jest bowiem jednym z najskuteczniejszych działań marketingowych. Chodzi o to, żeby dotrzeć do osób, które odwiedziły Twoją stronę www, ale nie dokonały na niej ostatecznego zakupu lub do tych, które kupiły i chcesz, żeby zrobiły to ponownie. Tacy użytkownicy są grupą odbiorczą, która wykazuje jeden z największych współczynników konwersji. Rezygnacja z niej jest więc jednocześnie utratą potencjalnego zysku z kampanii. Warto podkreślić, że dzięki pixelowi/Capi możesz też obserwować zachowania osób odwiedzających dany sklep/stronę www. To bardzo ważne, ponieważ dzięki takiej obserwacji można wiele dowiedzieć się o użyteczności strony, co pozwala lepiej dopasować ją do potrzeb i zachowań odbiorców. Możesz np. sprawdzić, kiedy największa liczba użytkowników opuszcza stronę, co pozwala wyciągnąć odpowiednie wnioski i dokonać poprawek - również w budowie strony. Może się okazać, że zauważysz coś, o czym nie wiedziałeś wcześniej i dzięki danym dostarczonym przez pixel/Capi będziesz mógł to poprawić. A to z pewnością wpłynie pozytywnie na liczbę dokonywanych konwersji.
Pobierz checklistę dla reklam na Facebooku
Do czego można jeszcze wykorzystać pixel/Capi? Załóżmy, że Twoim celem jest dosprzedaż produktów osobom, które w ostatnim czasie kupiły już coś w Twoim sklepie internetowym. Dzięki poprawnie skonfigurowanemu pixelowi/Capi będziesz mógł do nich bezpośrednio dotrzeć, dzięki reklamie remarketingowej, która uznawana jest za najbardziej skuteczną.
Chcę jeszcze podkreślić, że dane zbierane przez pixel/Capi nie odnoszą się do pojedynczych jednostek, grupa musi liczyć minimum 1000 użytkowników, żeby mogła zostać utworzona. Tak więc zbierane dane nie są przypisywane jednostkowo i nie da się na ich podstawie wyodrębnić konkretnego użytkownika.
Jeśli oferta Twojego sklepu internetowego ma wiele produktów, konieczne jest utworzenie katalogu produktów, który zawiera zdjęcia, opisy i ceny. Niektóre kampanie reklamowe, zwłaszcza dynamiczne reklamy produktowe, korzystają z tych informacji, aby dostarczać spersonalizowane reklamy użytkownikom. Brak wgranego katalogu produktów oznacza, że Twoje reklamy mogą nie zawierać aktualnych informacji, np. produkt może być już niedostępny w Twoim sklepie.
Taki katalog warto stworzyć nie tylko w przypadku sklepów internetowych, ale także np. hoteli. Dlaczego? Jeśli przygotujesz reklamę karuzelową, gdzie w poszczególnych kafelkach znajdą się oferty konkretnych apartamentów, to w razie rezerwacji, któregoś z nich, dzięki wykorzystaniu katalogu będzie on automatycznie znikał z kampanii reklamowej, a jego miejsce zajmie dostępny apartament. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku rezerwacji biletów lotniczych czy pojazdów.
Grafika: facebook.com
To zdecydowanie ułatwia prowadzenie kampanii reklamowej, ponieważ eliminuje wiele problemów związanych z aktualnością promowanej oferty. Jeśli np. promowany obiekt - przykładowo apartament - zostanie zarezerwowany w reklamowanym terminie (powiedzmy świątecznym czy sylwestrowym), to jeśli nie mamy katalogu produktów, musimy “wyłapać” moment dokonania rezerwacji, a następnie podmienić w kreacji reklamowej apartament na dostępny, co wiąże się z ponownym jej uruchomieniem, czyli ponownym wprowadzeniem jej w etap “Uczenia się”. Wydłuża to proces, w którym algorytm szuka odpowiednich odbiorców, a warto podkreślić, że ten czas wiąże się z niejednoznacznymi wynikami całej kampanii i wahaniami w budżecie.
Skuteczne kampanie reklamowe wymagają dokładnie zdefiniowanych grup odbiorców. Jeśli Twoje reklamy docierają do przypadkowych osób, które nie są zainteresowane Twoimi produktami lub usługami, to marnujesz budżet reklamowy. Niestandardowe grupy odbiorcze są o tyle ciekawą perspektywą, że algorytm jest w stanie znaleźć osoby podobne do tych, które np. dokonały zakupu w Twoim e-sklepie, czy też innej oczekiwanej przez Ciebie akcji.
Niestandardową grupę odbiorczą tworzą użytkownicy, którzy z dużym prawdopodobieństwem zareagują pozytywnie na Twój przekaz reklamowy, ale nie znają Twojego sklepu. Jeśli na przykład stworzysz niestandardową grupę podobnych odbiorców do tych, którzy w ciągu ostatnich 30 dni dokonali zakupu w Twoim sklepie, możesz dotrzeć do zupełnie nowych użytkowników (pamiętaj, żeby przy tym wykluczyć grupę bazową - remarketingową), którzy z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowani ofertą Twojego e-sklepu. Przy tworzeniu takiej grupy ważne jest, żeby wybrać grupę podobną do Twojej w 1 maksymalnie 3 procentach, gdyż z doświadczenia wiem, że wyniki są wtedy najbardziej trafne, szczególnie jeśli dane źródłowe są nieduże. Możesz utworzyć też szerszą grupę, do 10 procent jednak jest ona wtedy na tyle zróżnicowana i szeroka, że trudno będzie tu o dobre dopasowanie, a co za tym idzie stosunek ceny do akcji. Mówiąc prościej, możesz w ten sposób przepalić budżet.
Jednym z często popełnianych błędów jest kierowanie tej samej kreacji reklamowej do użytkowników, którzy już za jej pośrednictwem dokonali zakupu. Jak uniknąć tego podstawowego, a jednocześnie bardzo powszechnego błędu, który szczególnie negatywnie wpływa na wizerunek sklepu w oczach klientów i zwykle budzi negatywne odczucia? Wystarczy wykluczyć z targetu kampanii grupę remarketingową.
Wykluczenia w kampaniach są bardzo ważne, szczególnie jeśli chcesz znaleźć zupełnie nowych odbiorców dla swoich reklam. Wykluczenia mogą wyglądać w różny sposób, na przykład dla niestandardowej grupy odbiorczej warto wykluczyć wszystkie osoby, które odwiedziły wcześniej Twój e-sklep. Z kolei kierując reklamę do osób, które były już na Twojej stronie, warto wykluczyć osoby, które dokonały na niej zakupu. W zależności od produktów, które reklamujesz, masz wiele dodatkowych możliwości. Powiedzmy, że prowadzisz sklep z żywnością pochodzącą z różnych stron świata. Jako że jest to produkt, który się po pewnym czasie kończy, powiedzmy po około 30 dniach od dokonania przez użytkownika zakupu, warto ustawić target na remarketing z wykluczenie osób, które dokonały zakupu w ostatnich 30 dniach. Dzięki temu masz pewność, że Twoja reklama nie będzie pojawiała się użytkownikom, którzy dokonali niedawno zakupu, ale po pewnym czasie znowu będzie dla nich widoczna, kiedy z dużym prawdopodobieństwem zakupione przez nich produkty będą się kończyły. Podobnie można zrobić w przypadku promocji kosmetyków.
Konfiguracja kampanii ma wpływ na sprzedaż
Dobra konfiguracja ustawień reklamowych to klucz do sukcesu Twojego e-sklepu. Unikanie powyższych błędów może pomóc Ci zoptymalizować kampanie reklamowe, osiągnąć wyższy zwrot z inwestycji i zwiększyć sprzedaż. Pamiętaj, że śledzenie wyników i regularna optymalizacja są kluczowe dla sukcesu w reklamie internetowej.
Zapytaj nas o audyt swoich reklam na Facebooku
Źle skonfigurowane ustawienia reklamowe mogą być powodem niskiej skuteczności kampanii i strat finansowych. Dlatego warto regularnie analizować i optymalizować swoje kampanie, dbając o właściwe ustawienia celów, śledzenie konwersji, katalog produktów, grupy odbiorców i retargeting. Tylko wtedy możesz osiągnąć znaczący wzrost sprzedaży w swoim e-sklepie.
Dodaj komentarz