Na nazwę Twojej firmy pojawia się w Google reklama kogoś innego? Czy to działanie nieuczciwej konkurencji, a może zadziałał tu tylko algorytm Google? Czytając ten wpis, dowiesz się, jak to sprawdzić i co zrobić, jeśli okaże się, że padłeś ofiarą nieuczciwych działań w sieci.
Google Ads – w telegraficznym skrócie – działa w następujący sposób:
Definiowanie frazy w tym przypadku trzeba jednak rozumieć szeroko. Otóż algorytm działa tak, że jeśli ustawisz frazę np. pozycjonowanie, to reklama nie będzie się wyświetlać tylko na to konkretne słowo, ale również na inne słowa-klucze, które są do niego podobne, a nawet na zagadnienia/tematy, które nawiązują do tego słowa oraz nazwy firm świadczących taką usługę (!).
I takie sytuacje się zdarzają, trzeba być tego świadomym. Możesz więc zauważyć, że w Google pojawiają się reklamy na nazwę Twojej firmy, które będą prowadzić do strony www Twojej bezpośredniej konkurencji. Nawet nam się tak zdarzyło! Ale pamiętaj, że można z tym walczyć, a nie każda tego typu sytuacja jest działaniem algorytmu
Reklamodawca podczas tworzenia kampanii w Google Ads powinien dodać odpowiednie wykluczenia, przede wszystkim nazwy firm konkurencyjnych we wszystkich odmianach, w tym z polskimi znakami i bez nich, a nawet z literówkami. Pamiętaj jednak, że jest to niezwykle trudne zadanie, ponieważ na etapie tworzenia kampanii nie jest się w stanie wymyślić wszystkich możliwych kombinacji, jakie może później wykorzystać algorytm Gogole, wyświetlając reklamę.
Jak więc sprawdzić, czy dana kreacja reklamowa jest rzeczywiście działaniem nieuczciwej konkurencji?
Warto spojrzeć na samą treść reklamową – jeśli znajduje się w niej nazwa Twojej firmy, a link prowadzi do strony konkurencyjnej, możesz być pewien, że mowa tu o działaniu celowym. Dlaczego?
Otóż treści reklam, nagłówków oraz adresów URL można wpisywać albo „z palca”, albo korzystając z narzędzia KeyWord Insertion Tool (KIT). Pierwszego przypadku nie trzeba tłumaczyć. W drugim jednak wyjaśnię, jak działa wspomniane narzędzie. KIT umożliwia automatyczne wstawianie słów kluczowych w konkretne miejsca wybranego tekstu (w tym przypadku treści reklam Google Ads), co zwiększa trafność reklam i poprawia jakość wyników wyszukiwania.
Jeśli więc reklamodawca wśród wybranych fraz kluczowych – które następnie zostaną przez KIT wstawione do treści – doda nazwę Twojej firmy, to zdecydowanie jest to działanie celowe, które z dużym prawdopodobieństwem ma za zadanie wprowadzić w błąd odbiorcę komunikatu.
Jeśli padłeś ofiarą nieuczciwych działań konkurencji w Google Ads, możesz to zgłosić. Szczególnie, jeśli w reklamie została użyta nazwa Twojej firmy, która jest zastrzeżona. Żeby to zrobić, musisz jednak przejść cały proces weryfikacji zgodnie z tą procedurą:
https://support.google.com/adspolicy/answer/2562124?hl=pl
Kolejna rzecz, jaką możesz w tej sytuacji zrobić (i warto to zrobić), to wysłanie wezwania do zaprzestania tego typu praktyk do reklamodawcy (firmy, do której prowadzi link w reklamie).
Jeśli nazwa Twojej firmy wyświetla się w reklamach konkurencji, może się okazać, że nie jest to efekt zamierzony – może się to zdarzyć za sprawą algorytmu Google. Jednak jeśli nazwa pojawia się w treściach reklamowych, to jest to już działanie celowe, co jest niezgodne z prawem i może być karalne. Warto wtedy podjąć odpowiednie kroki, aby wyjaśnić tę sytuację.
Potrzebujesz pomocy z kampanią Google Ads? Skontaktuj się z nami!
Dodaj komentarz