Facebook, ze względu na swoją ogromną popularność i wszechstronne funkcje, jest kluczowym narzędziem marketingowym dla wielu firm i przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać, że bezpieczeństwo konta osobistego na tej platformie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zarządzania biznesowego. W związku z tym, ochrona konta przed nieautoryzowanym dostępem jest niezbędna, aby zapobiec potencjalnemu naruszeniu danych zarówno osobistych, jak i firmowych.
Możesz posłuchać podcastu poniżej lub zapoznać się z artykułem w wersji tekstowej.
Grzegorz: To jest podcast Prosto o marketingu w sieci. Nazywam się Grzegorz Skiera, a ze mną dziś podcast poprowadzi Joanna Poczęsna. Dziś będziemy rozmawiać o bezpieczeństwie kont na Facebooku. Skąd w ogóle wziął się ten temat? W ostatnim czasie bardzo często słyszy się od osób prywatnych, które opowiadają, że doszło do sytuacji, że ich konta na Facebooku zostały przejęte przez hakerów.
Wygląda to tak: ktoś loguje się na Twoje konto, w tym czasie zmienia Twoje hasło i dane dostępowe i... dostępu do konta na Facebooku nie masz, a odzyskać go jest bardzo ciężko. Pomimo tego, że Facebook ma przygotowane gotowe skrypty czy algorytmy, aby przejść proces weryfikacji ponownie, to niestety nie jest to takie łatwe jakby się wydawało.
Ponadto, jak ktoś ma shackowane konto osobiste, które jest podpięte do fanpage'a, to hakerzy mają dostęp również do Twojego fanpage'a. Są oni w stanie prowadzić komunikację na Twoim fanpage'u, niejednokrotnie wstawiać własne treści, które Tobie nie pasują lub odnoszą się do stron i do miejsc, które w ogóle są dla Ciebie nieważne. Mieliśmy też sytuację, że jednemu klientowi hakerzy włamali się na konto, do którego podpięty był menedżer reklam. Niestety, hakerzy uruchomili swoją kampanię reklamową, wydając kilkanaście tysięcy złotych. Klientowi udało się to jakoś odkręcić, ale wymagało to dodatkowej pracy i było z tym dużo zachodu.
Joanna: Jeżeli chodzi o blokadę konta na Facebooku, to nie tylko hakerzy stanowią zagrożenie. Sami możemy sobie to zrobić nieświadomie. Zdarzały nam się różne sytuacje. Wymienię może najpopularniejsze przykłady.
Grzegorz: Mieliśmy też sytuacje takie, że klienci prowadząc swój swój fanpage myśleli, że wszystko jest ok, bo: szef miał dostęp do fanpage'a, pracownicy również mieli dostępy - wszystko to ładnie poukładane, że szef był administratorem, a pracownicy mieli dostępy tam redaktorów. Szef myślał, że wszystko jest ok.
Ale okazało się, że kiedyś współpracował z inną firmą, która prowadziła im Facebooka. Firma ta podłączyła ich fanpage'a do swojego Business Managera. I właścicielem tego konta w tym momencie stała się ta firma. Szef nie jest w stanie tamtej firmy wypiąć.
Zdarzały się też takie sytuacje, że to poprzedni pracownik założył konto Business Managera i został właścicielem tego konta. Także warto sobie zwrócić na to uwagę. Bo gdy później podejmujemy współpracę z klientem i prosimy go o otrzymanie dostępów - klient nie jest w stanie nam dostępów na poziomie Business Managera przekazać.
Joanna: O czym warto jeszcze wspomnieć?
Jeśli administrator jest tylko jeden, to gdy coś stanie się z jego dostępem - mamy kłopot, bo nie ma osoby rezerwowej, która mogłaby przejąć tę funkcję i ewentualnie pomóc w sytuacji, która zagraża bezpieczeństwu danego konta.
Grzegorz: Kolejną kwestią jest to, że bardzo ciężko jest później odzyskać dostępy. Mamy kontakt wyłącznie przez formularze, które w zasadzie oparte są na zaawansowanych botach. Jeśli jeden z elementów w procedurze odzyskiwania konta nie zadziała prawidłowo, mamy duży problem. W tym przypadku formularz podał link do strony, która nie istnieje - i nie dało się to nigdzie zgłosić. Oczywiście jest dostępny helpdesk na Facebooku i można do nich napisać. Ale podejrzewam, że mają tyle tych zgłoszeń, że nie są w stanie tego na bieżąco obrabiać. Cała sytuacja trwała tygodnie, zanim odzyskaliśmy dostęp do konta.
Joanna: Problemem jest też to, że utrudniony jest kontakt telefoniczny - i to nie działa też tak, że my zadzwonimy i konto zostanie odblokowane od ręki. Konsultanci w większości przypadków nie mają nawet dostępu do niektórych danych. Tak powtarza się sytuacja, o której mówił Grzegorz.
Czekamy na odblokowanie konta bardzo długo - a niestety znam też częste przypadki, że to po prostu się nie udaje. Dlatego lepiej zabezpieczyć się wcześniej przed taką hipotetyczną sytuacją, niż później martwić się i denerwować zaistniałym problemem.
Przede wszystkim trzeba zabezpieczyć swoje własne konto osobiste - bo tutaj trzeba wziąć pod uwagę, że wszelkie inne konta, które mamy - czy to jest konto Business Managera, czy konto firmowe - są one podpięte do jednego konta osobistego. Poprzez konto osobiste możemy zarządzać tymi zasobami.
Dlaczego to jest tak ważne? Bo w momencie, gdy dochodzi do sytuacji kryzysowej, Facebook będzie wymagał potwierdzenia Twojej tożsamości. Będzie wymagał przesłania jakiegoś dowodu tożsamości - czy to prawa jazdy, paszportu, czy też dowodu osobistego. Następnie porówna Twoje dane i sprawdzi czy wszystko się zgadza. Jeśli wystąpią tam niezgodności - to Facebook Twoją prośbę odrzuci.
⚠️ Kolejny case. Mieliśmy sytuację, gdzie jeden z klientów miał swoje konto na Facebooku i stracił do niego dostęp. Niestety Facebook cały czas odrzucał odrzucał prośbę o odzyskanie, bo data urodzenia różniła się od tej, która była na dowodzie.
Grzegorz: Koniecznie należy zadbać o to, by hasło było trudne i skomplikowane pod kątem potencjalnego ataku hackerskiego. Dodatkowo Facebook daje też możliwość weryfikacji dwuetapowo. To jest taki element, który powinien Cię zabezpieczyć już w 100% - bo w momencie, gdy haker nawet będzie znał Twoje hasło i próbował się zalogować, weryfikacja dwuetapowo go zatrzyma. Będziesz musiał/a na swoim telefonie tę weryfikację przeprowadzić, czyli dostaniesz smsa lub też powiadomienie, że ktoś próbuje się zalogować.
Joanna: Weryfikacja dwuetapowa jest szczególnie ważna przy prowadzeniu biznesu i firmy, ponieważ konto osobiste jest podpięte do menadżera biznesowego, w którym masz wszystkie zasoby firmowe. Jeżeli prowadzisz agencję - to masz w nim dane nie tylko własne, ale też innych firm, które obsługujesz. W momencie, kiedy ktoś ma dostęp do Twojego konta osobistego, może mieć też dostęp do konta biznesowego. I tu pojawia się już duży problem.
Grzegorz: Pojawiło się tutaj hasło konto biznesowe. Co to jest to konto biznesowe? Gdy używamy Facebooka do działań biznesowych - prowadzimy fanpage, czy kampanie reklamowe, to warto uruchomić takiego Business Managera. Jest to środowisko do skutecznego prowadzenia reklam:
Jeżeli mamy kilka kont reklamowych, to możemy zarządzać metodami płatności i podpinać je pod konta bezpośrednio. Czyli np. możemy mieć jedną metodę płatności, jedną kartę i podpiąć ją pod wszystkie konta reklamowe. Także nie musimy za każdym razem wpisywać tych danych z karty. Jest to bardzo wygodne narzędzie w szczególności dla nas - dla agencji.
Jako szef jestem w stanie dać dostępy do Business Managera moim pracownikom i oni są w stanie z jego poziomu zarządzać kontami naszych klientów. Klient nie musi dodawać każdego z moich pracowników ręcznie do swoich fanpage'y czy do kont reklamowych - wystarczy że daje dostęp do Business Managera.
Mając to w Business Managerze, szef może spokojnie zarządzać pomiędzy swoimi pracownikami, a równolegle może przekazać swobodnie dostępy do agencji. Może mieć jedną agencję do prowadzenia reklam, inną do prowadzenia fanpage'a. Jest w stanie tym bez problemu zarządzać.
Joanna: Jeżeli ma się kilka marek - to żeby na jednym koncie reklamowym nie prowadzić dla każdej z nich osobnych kampanii, możemy podzielić je dla każdej marki, utworzyć osobne konto reklamowe i mieć uporządkowane wydatki oraz całą strukturę kampanii. Bardzo fajna i przydatna rzecz.
Grzegorz: No ale tu powstaje wtedy pytanie: skoro możemy tak swobodnie dawać dostępy, to czy konto Business Managera jest bezpieczne?
Joanna: Tutaj znowu wracamy do zabezpieczenia konta osobistego. Mając dobrze zabezpieczone konto osobiste, czyli mając włączoną weryfikację dwuskładnikową - to konto menadżera w menadżerze biznesowym również jest zabezpieczone.
Grzegorz: Swego czasu pojawił się wymóg, że dostęp do Business Managera na poziomie admina mogą mieć tylko konta osobiste, które mają włączone weryfikacje dwuetapowe. Bez tego Business Managera w żaden sposób nie uruchomisz. Też z doświadczenia wiemy, że dobrze jest, aby adminem tego konta był dodatkowo ktoś inny zaufany. W momencie gdy Ty stracisz dostęp do konta swojego osobistego, to ktoś drugi będzie w stanie się zalogować do swojego konta i w razie czego konto biznesowe zabezpieczyć. Mamy bezpośrednie informacje od konsultantów Facebooka - potwierdzili, że zwracają uwagę na to, żeby konto Business Managera było połączone z kontem realnej osoby.
Joanna: Od razu mówię, że tutaj nie trzeba martwić się tym, że jest to konto osobiste i mieszamy tutaj biznes z życiem prywatnym - bo podłączając swoje konto osobiste do tego managera, osoby, które też są tam podłączone nie mają dostępu do naszego konta w żaden sposób. Tu nie musimy się w ogóle tym przejmować. Jeżeli będą zaproszeni do grona znajomych, to będą widzieć tyle, co znajomy. Nie będą mogli zmieniać żadnych ustawień i wchodzić głębiej w to konto. Także prywatność zostaje zachowana.
Grzegorz: Przy dawaniu dostępów do konta biznesowego innym osobom, można dodawać dostępy na różnym poziomie: administratora, właściciela, pracownika.
Również później w samym Business Managerze można robić coś takiego, że danej osobie można pewne elementy zablokować lub nie. Czyli np. możemy dać dostęp do wybranych fanpage'y albo tylko do wybranych kont reklamowych. Można tym swobodnie zarządzać i jest to naprawdę wygodne.
Na koniec tego podcastu chcielibyśmy zachęcić Was, drodzy słuchacze, do tego, aby przede wszystkim sprawdzić, czy Wasze konto osobiste jest bezpieczne. Czyli zwróćcie uwagę na to, czy ono zawiera te wszystkie dane, o których wspomnieliśmy wcześniej, czyli: imię, nazwisko, wyraźne zdjęcie, poprawną datę urodzenia, numer telefonu; pamiętać żeby włączyć dwuetapową weryfikację.
Jeżeli masz już konto Business Managera to sprawdź, czy wszystkie masz zasoby są do niego podpięte. Jeżeli nie masz tego konta, to warto je założyć i wszystkie zasoby podłączyć.
Jeżeli masz jakieś pytania, to jesteśmy do dyspozycji. Mamy dla każdego z Was darmową konsultację - bardzo chętnie Wam w tym temacie pomożemy. Doradzimy Wam również w innych rzeczach związanych z Facebookiem, np. z prowadzeniem reklam czy też pomożemy z Googlem i z pozycjonowaniem. Zachęcam Was do kontaktu. A jeśli Wam się ten podcast spodobał, to zachęcamy również do subskrypcji. Jesteśmy w kilku kanałach: znajdziesz nas i na Spotify, i na YouTubie, na Apple Podcasts. Warto nas subskrybować - dzięki temu będziemy zyskiwać zasięgi. Dziękuję Wam dzisiaj bardzo.
Joanna: Dzięki za wysłuchanie.
Grzegorz: Cześć!
Dodaj komentarz