Techniczne SEO jest obowiązkowym elementem optymalizacyjnym każdej strony internetowej. Odpowiednio wdrażając każdy aspekt z tego sektora, możesz skutecznie poprawić pozycję swojego serwisu w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. To bardzo ważne, ponieważ osiągnięcie TOP 10 w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page) okazuje się absolutnym minimum, żeby pozyskać dodatkowy ruch na stronie i wartościowych klientów. Najnowsze statystyki podają natomiast, że aż 68% kliknięć w Google opiera się o pięć pierwszych wyników. Jeżeli chcesz spróbować osiągnąć najwyższe miejsca w wyszukiwarkach, przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, czym jest techniczne SEO oraz co dokładnie obejmuje! Miłej lektury.
Techniczne SEO jest dziedziną optymalizacji stron internetowych skupiającą się na poprawie infrastruktury technicznej witryny w celu zwiększenia jej widoczności i osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. To proces dostosowywania strony internetowej do wymagań i zasad algorytmów wyszukiwarek (np. Google, Bing, Yahoo!, DuckDuckGo oraz YANDEX).
Celem technicznego SEO jest ułatwienie wyszukiwarkom indeksowania i zrozumienia zawartości witryny, dzięki czemu strona może być sprawniej włączana do wyników wyszukiwania pod kątem odpowiednich zapytań użytkowników. Poprawa aspektów technicznych strony internetowej ma znaczący wpływ na m.in.:
W ramach technicznego SEO można podjąć różne działania, takie jak:
Dbałość o techniczne SEO jest kluczowa, ponieważ nawet najbardziej wartościowa i interesująca treść może być niewidoczna dla wyszukiwarek, jeśli strona nie zostanie odpowiednio zoptymalizowana technicznie. Poprawa poszczególnych aspektów może pomóc wyszukiwarkom w zrozumieniu i sklasyfikowaniu strony. Prowadzi to z kolei do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Techniczne SEO jest dynamiczną dziedziną, która stale się rozwija wraz ze zmianami algorytmów wyszukiwarek i postępem technologicznym. Dlatego istotne jest śledzenie najnowszych trendów i aktualizacji w celu utrzymania strony internetowej na bieżąco i w pełni zoptymalizowanej pod kątem technicznym.
Poniżej przedstawiamy 30 najważniejszych elementów obejmujących techniczne SEO:
Chodzi o stworzenie czytelnych, intuicyjnych adresów URL opisujących zawartość strony, które obejmują istotne frazy kluczowe - zarówno jedno oraz dwuwyrazowe (ogólne), jak i wielowyrazowe (long tail SEO keywords). Poprawna struktura URL ułatwia zrozumienie treści strony zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom.
Meta tagi (meta title i meta description) dostarczają informacji o treści strony. Poprawnie zoptymalizowane powinny być atrakcyjne dla użytkowników i zawierać istotne słowa kluczowe.'
Zdj 1. Meta tagi tworzone przez liderów e-commerce.
Źródło: www.google.pl
Czysty, zgodny z najnowszymi standardami i bezbłędny kod źródłowy ma kluczowe znaczenie pod kątem optymalizacji technicznej strony. Odpowiednio napisany ułatwia indeksowanie przez wyszukiwarki i poprawia wydajność serwisu.
Według najnowszych statystyk Think With Google 49% właścicieli smartfonów preferuje robić zakupy na urządzeniach mobilnych. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona internetowa była dostosowana do najnowszych standardów UX, koniecznie zadbaj o jej responsywność - nie tylko na desktopach, ale również na smartfonach, tabletach i najnowszych smartwatchach. Dzięki temu zwiększysz współczynnik konwersji, a także obniżysz wskaźnik odrzuceń.
Czas ładowania strony ma ogromne znaczenie dla użytkowników i wyszukiwarek. Optymalizacja prędkości ładowania, poprzez m.in. kompresję obrazów, minimalizację kodu i wykorzystanie technik buforowania przeglądarki, przyczynia się do lepszej jakości doświadczenia użytkownika i poprawia pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Mapa witryny XML to ważny plik zawierający listę wszystkich dostępnych podstron na Twojej witrynie. Dostarczanie sitemapy w formacie XML ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie struktury i hierarchii Twojej witryny, co może pomóc w indeksowaniu i odkrywaniu nowych treści.
Hierarchiczne użycie nagłówków (H1, H2, H3 itd.) pomaga uporządkować i zorganizować treść w obrębie Twojej strony. Ułatwia również zrozumienie tematu strony przez wyszukiwarki i poprawia czytelność dla użytkowników.
Tworzenie sensownych i logicznych linków między różnymi podstronami na Twojej witrynie ma duże znaczenie nawigacyjne i strukturalne. Linkowanie wewnętrzne pozwala zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zależności między stronami i odkrywać nowe treści.
Zdj 2. Intuicyjne menu serwisu Sephora stworzone na bazie umiejętnego linkowania wewnętrznego.
Źródło: www.sephora.pl
Optymalizacja obrazów poprzez kompresję, odpowiednie użycie formatów plików i dodawanie atrybutów alt pomaga zmniejszyć rozmiar plików obrazów, jednocześnie zachowując ich jakość. Przyczynia się to do szybszego ładowania strony i lepszej wydajności.
Wyszukiwarki coraz bardziej zwracają uwagę na bezpieczeństwo stron oraz sklepów internetowych. To ważne również pod kątem zapewnienia odpowiednich doświadczeń użytkowników. Pamiętaj, że internauci robią zakupy wyłącznie na zabezpieczonych serwisach. Jeżeli Twoja strona nie posiada aktywnego certyfikatu SSL, zwiększeniu może ulec wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate) obniżający dodatkowo pozycję witryny w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Zdj 3. Poprawnie zabezpieczona strona internetowa.
Źródło: www.amazon.com
Duplikaty treści mogą być szkodliwe dla pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Powinieneś regularnie identyfikować oraz usuwać powtarzające się treści na stronie. Są to najczęściej powielone opisy produktów (np. ze strony producenta).
Schema markup to specjalny kod dodawany do strony i dostarczający wyszukiwarkom dodatkowych informacji o treści. Dzięki temu wyszukiwarki lepiej rozumieją kontekst i znaczenie serwisu, co może wpływać na wyświetlanie wyników w bardziej atrakcyjny sposób (np. dodatkowe informacje, gwiazdki oceny czy też wyniki wyszukiwania lokalnego.
Zdj 4. Schema markup w wynikach wyszukiwania.
Źródło: www.google.pl
Plik robots.txt zawiera instrukcje dla robotów wyszukiwarek dotyczące indeksowania i przetwarzania stron w Twojej witrynie. Dzięki niemu możesz kontrolować, które części serwisu mają być indeksowane, a które powinny być zignorowane.
Tagi kanoniczne (canonical tags) pozwalają wskazać preferowany URL dla powtarzających się lub podobnych stron. Są powszechnie wykorzystywane w celu uniknięcia problemów z powieloną treścią oraz określenia, która wersja strony powinna być uznana za główną.
Błędy 404 występują, gdy użytkownik odwiedza nieistniejącą stronę na Twojej witrynie. Ważne jest, aby monitorować i naprawiać błędy 404 (np. za pomocą przekierowań 301 lub 303) w celu zapewnienia lepszych doświadczeń użytkownika i uniknięcia negatywnego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Zdj 5. Błąd 404 występujący w serwisie Decathlon po wejściu na nieistniejącą witrynę.
Źródło: www.decathlon.pl
Upewnij się, że Twoja strona jest poprawnie wyświetlana i działa w różnych popularnych przeglądarkach internetowych, takich jak: Chrome, Firefox, Safari czy też Opera. Dzięki temu możesz zapewnić spójne i optymalne doświadczenie użytkownikom niezależnie od tego, z jakiej przeglądarki korzystają.
Ustrukturyzowane dane to specjalne znaczniki dodawane do kodu strony dostarczające wyszukiwarkom dodatkowych informacji o treści. Poprzez zastosowanie ustrukturyzowanych danych można podać szczegółowe informacje związane z m.in.:
Pomaga to wyszukiwarkom zrozumieć i wyświetlać treści w SERP-ach w bardziej atrakcyjny sposób.
Regularne przeglądanie i usuwanie zbędnych, nieaktualnych lub przestarzałych treści na stronie jest ważne pod kątem porządku w serwisie. Usuwanie lub aktualizowanie tego typu contentu pomaga zwiększyć wartość i użyteczność strony, a także poprawić indeksowanie przez wyszukiwarki.
Ważne jest monitorowanie, zarządzanie i optymalizacja linków wewnętrznych i zewnętrznych na stronie. Regularne sprawdzanie poprawności linków oraz unikanie uszkodzonych, nieaktualnych lub toksycznych odnośników pomaga poprawić indeksowanie strony i zapewnić pozytywne doświadczenie użytkownikom. W tym przypadku warto zweryfikować linki wewnętrzne i zewnętrzne w Google Search Console (sekcja "Pole wyszukiwania w linkach do podstron").
Zdj 6. Weryfikacja poprawności linków na stronie WWW.
Źródło: search.google.com
Twoja strona WWW lub serwis e-commerce powinny być łatwo dostępne dla wszystkich użytkowników (w tym osób z niepełnosprawnościami). Należy zadbać o odpowiednie oznaczenia zdjęć (altów), czytelne treści oraz intuicyjną nawigację.
CDN to sieć serwerów rozmieszczonych na całym świecie, które dostarczają treści Twojej strony z lokalizacji najbliższej użytkownikowi. Korzystanie z usług CDN może znacznie przyspieszyć ładowanie strony, zwłaszcza dla użytkowników z różnych regionów geograficznych.
Kompresowanie plików CSS i JavaScript to proces zmniejszania rozmiaru tych plików poprzez eliminację zbędnych spacji, komentarzy i niepotrzebnych znaków. Dzięki temu strona może ładować się szybciej, ponieważ mniejszy rozmiar plików wymaga mniej czasu na pobranie przez przeglądarkę.
Kiedy użytkownik napotyka błąd na stronie, powinien otrzymać o tym jasny i czytelny komunikat. Warto, żeby wskazywał on na to, co poszło nie tak i jak internauta może rozwiązać dany problem.
Zachęcamy do ograniczenia liczby wymaganych pól, zastosowania walidacji danych, zabezpieczenia serwisu przed spamem i dostarczania użytkownikom jasnych instrukcji dotyczących wypełnienia formularza.
Zdj 7. Optymalny formularz kontaktowy wpływający na maksymalizację konwersji w obrębie serwisu.
Źródło: www.silence.pl/darmowa-konsultacja
Regularne monitorowanie witryny pod kątem obecności złośliwego oprogramowania (np. wirusów, malware lub spamu) jest kluczowym aspektem zapewniającym bezpieczeństwo i dobrą reputację strony. W przypadku wykrycia szkodliwego oprogramowania, rekomendujemy jak najszybciej je usunąć i zabezpieczyć ponownie witrynę (np. wdrażając bardziej złożony certyfikat SSL).
Struktura breadcrumb to ścieżka nawigacji, pokazująca użytkownikom, w jakiej części witryny się znajdują. To sposób na ułatwienie poruszania się po serwisie oraz zrozumienie struktury strony.
Zdj 8. Nawigacja breadcrumbs w serwisie Ahrefs.
Źródło: ahrefs.com/blog/repurposing-content
Jeśli Twoja strona zawiera funkcję wyszukiwania wewnętrznego, należy zoptymalizować ją pod kątem trafności i szybkości wyników. Może to obejmować optymalizację algorytmu wyszukiwania, wyświetlanie sugestii podczas wpisywania zapytania oraz filtrowanie i sortowanie wyników.
Wykorzystanie odpowiednich nagłówków HTTP, m.in. nagłówki cache, nagłówki HSTS (HTTP Strict Transport Security) czy nagłówki bezpieczeństwa, zdecydowanie poprawia wydajność i bezpieczeństwo Twojej witryny. Umożliwiają one kontrolę pamięci podręcznej przeglądarki oraz zabezpieczenia połączeń przyczyniających się do lepszego działania witryny.
Zbyt wiele przekierowań na stronie może spowolnić ładowanie i utrudnić indeksowanie przez wyszukiwarki. Zachęcamy do regularnego sprawdzania i usuwania zbędnych przekierowań - szczególnie przekierowania łańcuchowe, które mogą generować dodatkowe zapytania i obciążać serwer.
Jeśli Twoja witryna generuje pliki XML (np. plik XML z ofertami produktów), powinieneś zoptymalizować je pod kątem indeksowania i łatwości odczytu przez wyszukiwarki. Poprawne formatowanie, aktualizacja danych i usuwanie niepotrzebnych informacji pomaga w efektywnym wykorzystaniu tych plików i sprawniejszym indeksowaniu treści na stronie.
Techniczne SEO wiąże się także z poprawą interaktywności witryny. W tym celu zachęcamy do zoptymalizowania serwisu pod kątem Core Web Vitals - oficjalnych czynników uznanych za rankingowe w 2021 roku (Largest Contentful Paint, First Input Delay oraz Cumulative Layout Shift).
Zdj 9. Czynniki Core Web Vitals wpływające na ranking witryn w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Źródło: webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html
Jeżeli chcesz, żeby Twoja witryna wyświetlała się na najwyższych miejscach w wyszukiwarkach, powinieneś kompleksowo zoptymalizować ją pod kątem treści oraz technicznego SEO. Zwróć również uwagę na link building. Wszelkie działania wdrażaj naturalnie, zgodnie z zasadami SXO (ang. Search Experience Optimization). Zwracaj szczególną uwagę na doświadczenia użytkowników (UX), ale bierz pod uwagę także zasady SEO.
Chcesz sprawdzić, czy Twoja strona jest poprawnie zoptymalizowana? W takim razie zdecyduj się na audyt SEO wykonywany przez specjalistów Silence. Umów darmową konsultację. Wyskalujemy Twój biznes.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat technicznego SEO?
Techniczne SEO odnosi się do optymalizacji strony internetowej pod kątem czynników technicznych, takich jak struktura URL, meta tagi, kod źródłowy, prędkość ładowania strony, indeksowalność przez wyszukiwarki oraz optymalizacja obrazów. Celem jest poprawa widoczności i wydajności serwisu w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
W celu sprawdzenia prędkości ładowania strony polecamy PageSpeed Insights, GTmetrix lub Pingdom. Aby uzyskać kompleksowe wyniki z zakresu wydajności, interaktywności oraz responsywności, należy po prostu wprowadzić adres URL do narzędzia i poczekać na wygenerowanie analizy.
Autor: Dominik Bigosiński
Dodaj komentarz