Seo copywriter to osoba, której głównym zadaniem jest tworzenie treści na potrzeby internetu, czyli dla dwóch rodzajów odbiorców (a właściwie potencjalnych czytelników):
Co ważne, każda z grup czytając tekst, skupia się na innych jego aspektach. Dla internautów serfujących w sieci w poszukiwaniu informacji, najważniejsza jest merytoryka znalezionego artykułu. Z kolei dla robotów wyszukiwarek główną rolę odgrywa oryginalność jego treści, jednak nie w kwestii merytorycznej, ale technicznej. Boty skupiają się bowiem na poszczególnych słowach, z których zbudowany jest tekst, kolejno je analizują, a następnie oceniają ich wartość (przynajmniej tak to wygląda w dużym uproszczeniu). Na tej podstawie wydają opinię, czy strona, na której go znalazły, jest warta uwagi i jak wysoko powinna znaleźć się w wynikach wyszukiwania.
Lista słów i co dalej?
Seo copywriter w swojej pracy skupia się przede wszystkim na tym, żeby przygotowywać tekst, w którym użyje określonych słów kluczowych i rozmieści je w odpowiednich miejscach.
Wyobraź sobie, że otrzymujesz od pracodawcy listę słów kluczowych, których musisz użyć w serii artykułów, a każdy z tekstów masz opublikować na konkretnym portalu tematycznym. Trudne? Dla seo copywritera to codzienność. Chcesz wiedzieć, jakie kwestie bierze pod uwagę podczas pisania?
Po pierwsze – zagęszczenie słów-kluczy
W sieci można znaleźć wiele artykułów poświęconych tematyce częstotliwości występowania słów kluczowych. Ich autorzy radzą, w jaki sposób należy prawidłowo rozmieszczać słowa, żeby nie zdominowały tekstu, a jednocześnie były wartościowe dla robotów wyszukiwarek. Najlepiej, w tej kwestii zdać się jednak na słowa Matta Cuttsa z Google, który nie raz mówił, że dwu- lub trzykrotne powtórzenie danego słowa w jednym tekście jest wystarczające do tego, aby zostało zauważone przez bota, a cały tekst został uznany za wartościowy.
Po drugie – synonimy
Zbyt wiele identycznych słów kluczowych umieszczonych w artykule wygląda nienaturalnie, a to umniejsza jego wartość i sprawia, że spada poczytność. Aby więc zadowolić obie wspomniane wcześniej grupy odbiorców, należy zróżnicować słowa często występujące w danym artykule. Chodzi o to, żeby używać kluczowych fraz w innych formach gramatycznych lub zastępować je synonimami bądź wyrazami bliskoznacznymi.
Dodam tylko, że jeśli w jednym artykule zostanie użyta większa ilość słów kluczowych, lepiej unikać wymieniania ich po przecinku. Jak więc to zrobić? Odpowiem: „rozrzucić” w różnych miejscach tekstu, dzięki czemu będą wyglądały bardziej naturalnie.
Po trzecie – tytuł i nagłówki
Idealne miejsca dla słów kluczowych to tytuł i nagłówki. Warto umieszczać w nich słowa-klucze o największej wadze, ponieważ są nie tylko popularne wśród internautów, ale i najczęściej zauważane przez roboty wyszukiwarek. Ich siła jest tym większa, im bliżej lewej strony tekstu się znajdują.
Tytuł i poszczególne nagłówki powinny podsumowywać treść tekstu. Nie można o tym zapominać podczas doboru fraz kluczowych. Co więcej, tytuły i nagłówki należy tworzyć w taki sposób, aby zachęcały internautów do przeczytania dalszej treści, a jednocześnie były atrakcyjne dla botów wędrujących po danej stronie.
Wsparcie pozycjonowania
Na koniec chciałabym podkreślić, że głównym celem seo copywritingu jest wsparcie działań pozycjonerów stron www. Odpowiednio zoptymalizowane treści mają bowiem swój wkład w budowanie pozycji strony, na której się znajdują. Oczywiście algorytmy wyszukiwarek są na tyle złożone, że teksty przygotowane przez seo copywriterów to tylko jeden z elementów mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, nie mniej jednak optymalizacja treści na stronie internetowej jest podstawą do podjęcia dalszych działań.
Dodaj komentarz