Co to jest artykuł sponsorowany? Jest to płatna treść reklamowa, której głównym celem jest dotarcie do świadomości jak największej liczby potencjalnych klientów. Chciałabym zwrócić Twoją uwagę na cechy, jakie powinien posiadać dobrej jakości artykuł sponsorowany oraz na korzyści, które za jego pośrednictwem może uzyskać Twoja firma – zarówno pod kątem wizerunkowym, sprzedażowym jak i z punktu widzenia pozycjonowania. Znaczenie ma zarówno tekst, jak i miejsce jego publikacji.
Pojawiając się w różnych miejscach sieci, masz szansę zaprezentować się szerokiemu gronu odbiorców. W ten sposób internauci mogą poznać nie tylko Twoją firmę, ale też oferowane przez nią usługi, a to może mieć wpływ na ich sprzedaż. Co więcej, przy artykule sponsorowanym powinien pojawić się link przekierowujący każdego, kto w niego kliknie, do Twojej strony. W ten sposób nie tylko zyskasz wartościowy link pod pozycjonowanie, ale w Twojej witrynie pojawi się też nowe źródło ruchu.
Artykuły sponsorowane pozwalają na zakorzenienie się w świadomości potencjalnego klienta - później, szukając jakiegoś produktu, może przypomnieć sobie Twoją markę. Oczywiście istnieje szansa, że tekst wpłynie na odbiorcę natychmiastowo, który szybko dokona zakupu. Jednak najczęściej efekty artykułów sponsorowanych są długofalowe.
Przy sporządzaniu płatnych treści, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na miejsce, w którym zdecydujesz się opublikować artykuł. Musisz wiedzieć, że powszechnie znane portale, które cieszą się uznaniem w Internecie, żądają bardzo wysokich cen za udostępnienie miejsca pod publikację. Jest to opłacalne rozwiązanie wyłącznie wtedy, gdy dysponujesz sporym budżetem.
Aby obniżyć koszty promocji, tekst opublikuj na niszowych portalach i blogach, które posiadają grono wiernych czytelników. Publikacja w kilku takich miejscach, może pozytywnie wpłynąć nie tylko na wizerunek Twojej firmy, ale też na sprzedaż. W jaki sposób? Otóż pojawienie się promocyjnego artykułu jest jednoznaczne z poleceniem Cię przez dany portal czy blog – a dzięki temu możesz bazować na jego autorytecie. Jest to wiarygodna forma reklamy.
Jeśli mniej zależy Ci na rozgłosie, a bardziej na zdobywaniu linków – warto analizować wybrane portale pod kątem jakości domen i profilu linków (do tego przyda Ci się np. Ahrefs). Google będzie oceniać linki prowadzące do Twojej strony z tych portali jako wartościowe i na skutek wzrośnie autorytet Twojej witryny. Jeśli korzystasz z Ahrefs, sprawdzaj Domain Rating (siła domeny), URL Rating (siła profilu linków) i liczbę domen, odnoszących się do portalu. Strony, które mają je wysoko, są atrakcyjne pod kątem umieszczenia linka sponsorowanego.
Zobacz więcej: Gdzie reklamować się na Śląsku? Ranking widoczności portali informacyjnych
Pracę nad przygotowaniem artykułu sponsorowanego można podzielić na kilka etapów:
Najważniejszym etapem jest określenie grupy docelowej. Posiadając bowiem przybliżone informacje o potencjalnych czytelnikach, łatwiej będzie Ci wybrać temat, który może wzbudzić ich zainteresowanie, a także miejsce, w którym artykuł będzie miał największe szanse na to, żeby zostać zauważonym.
Z kolei treści sponsorowane pisane z myślą zdobycia linku pod SEO powinny znaleźć się w dobrej jakości domenach - więc to szukanie odpowiedniego miejsca pod artykuły sponsorowane będzie najważniejszym etapem.
O czym napisać tekst sponsorowany? Należy poświęcić odpowiednią ilość czasu na zaplanowanie treści. Warto zastanowić się przede wszystkim nad tym co konkretnie chcesz promować - usługi, rozwiązania, markę, produkty? Od tego zależy to, jakie informacje znajdą się w artykule. Przede wszystkim musi on poprawnie napisany i zainteresować czytelnika od samego początku. Jak znaleźć pomysł na artykuł sponsorowany przykład poniżej:
Dobrym pomysłem na napisanie dobrego artykułu sponsorowanego jest stworzenie wywiadu z ekspertem pracującym w Twojej firmie. Dlaczego? W ten sposób nie dość, że firma zyskuje twarz (przestaje być anonimowa), to wzrasta również wartość informacji dostarczonych w tekście, ponieważ pochodzą od osoby, która jest specjalistą w danej dziedzinie - a to budzi większe zaufanie. Warto tutaj postawić przede wszystkim na ciekawe informacje i przydatną czytelnikowi treść. Nie promuj nachalnie swoją firmę - możesz pokazać swój produkt w treści jako jedno z kilku rozwiązań, czym zwiększysz zaufanie. Artykuły sponsorowane to świetny pomysł na budowanie autorytetu wokół Twojej marki.
Drugim sposobem utworzenia wartościowego artykułu jest wpis poradnikowy. Tekst powinien odpowiadać na pytania:
Dobre artykuły sponsorowane wczuwają się w potrzeby czytelnika. Warto aby z treści wynikało, że doskonale rozumiesz jego sytuację i problemy, z którymi może się spotkać. Powiedz odbiorcy co należy zrobić, aby skutecznie osiągnąć swój cel - najlepiej za pomocą Twojego produktu. Taki content marketing w poradnikowym stylu będzie aktualny przez długi czas, co zwiększa szanse na naturalne wypozycjonowanie.
Najważniejszą cechą każdego artykułu sponsorowanego jest wysokiej jakości treść, która zawsze powinna wyjaśniać zagadnienie związane z działalnością opisywanej firmy. Nie może jednak w bezpośredni sposób reklamować ani jej, ani świadczonych przez nią usług. Pamiętaj, żeby przygotowując artykuł sponsorowany nigdy nie nazywać siebie ekspertem – to zadanie internautów.
Jeśli chcesz dobrze zareklamować swoje usługi, przede wszystkim musisz napisać poprawny artykuł. Dobry tekst sam zachęci do czytania.
Aby czytelnik przebrnął do końca tekstu, musisz zainteresować go już w pierwszym akapicie. Jeśli początek nie będzie ciekawy, Twój potencjalny klient nie dotrze nawet do najważniejszych informacji. Napisz tekst w stylu newsowym - to możliwość, jaką mają artykuły sponsorowane, a której nie zawsze możesz zastosować na swojej stronie.
Pamiętaj, że jeśli będziesz od początku nachalnie wspominać promowany produkt, prawdopodobnie użytkownik nawet nie skończy czytać artykułu. Włóż sporo pracy w tekst – niech stanowi wartość samą w sobie, intryguje i będzie zwyczajnie ciekawy. Wtedy możesz wspomnieć mimochodem markę, produkt lub dać linka do swojej witryny. W ten sposób zwiększasz szansę na pozytywny odbiór komunikatu.
Jeśli dysponujesz dużym budżetem, szukaj portali z dużą liczbą odnoszących się domen, sporym ruchem i wysokim autorytetem zarówno według Google, jak i użytkowników. Jednak artykuły sponsorowane w takich miejscach mogą kosztować po kilka tysięcy za tekst. Jeśli nie dysponujesz takim budżetem na treści, zastanów się czy w danej chwili wolisz skupić się na widoczności wśród Twoich potencjalnych klientów, czy też na pozyskiwaniu wartościowych linków - często te miejsca nie pokrywają się ze sobą.
Potrzebujesz pomocy z pozyskiwaniem dobrych linków i artykułów sponsorowanych dla Twojej strony?
A gdzie kupić i za ile? Bo taki artykuł można nabyc za 50 zl ale są tez takie po 12-15 tysięcy złotych.
uważasz, że lepiej kupić 1 bardzo dobry artykuł sponsorowany czy lepiej zrobić 3 artykuły na dobrych portalach? Pod SEO
To zależy 🙂 Od budżetu i branży. Jeśli jest to branża, która może dużo zyskać na artykule sponsorowanym - gdzie można na przykład napisać tekst o niszowym, niepodejmowanym wcześniej temacie - warto zainwestować w 1 bardzo dobry artykuł. W każdym innym wypadku kierować się kątem ilości linków - oczywiście w dobrej jakości portalach.