Pomimo, że wiele osób wie, co to jest URL, część wciąż nie zwraca uwagi na to, jak bardzo jego struktura może być istotna – zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i pozycjonowania. Zobacz jaką rolę grają adresy URL w SEO i dlaczego Twoje URL muszą być przyjazne.
Aby w łatwy sposób poruszać się po sieci, zaprojektowano strukturę URL – to dzięki nim komputery komunikują się z serwerami, a my wiemy gdzie się w obecnej chwili znajdujemy. Rola adresu URL jest prosta - taki ujednolicony format pozwala na sprawne korzystanie z Internetu.
Adres URL (Uniform Resource Locator) składa się z trzech części. Na przykładzie https://strona.pl :
Co sprawia, że poruszanie się po danych stronach jest łatwiejsze? Przyjazność adresów URL.
Musisz wiedzieć, że w świecie SEO adresy dzielą się na 2 kategorie:
Różnicę widać na pierwszy rzut oka. Format adresowania ma spory wpływ, zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i wyszukiwarki Google.
W pierwszym przypadku, niezależnie od tego, gdzie zobaczysz link, będziesz wiedział, do czego się odnosi – będziesz potrafił powiązać go ze stroną internetową, kategorią, do której należy, a także tematem, jaki jest w nim poruszany. Bowiem dla odbiorcy poszczególne elementy adresu są ułożone w przyjazny sposób. Wyobraź sobie sytuację, w której chciałbyś powrócić na podstronę, na której został opublikowany przydatny Twoim zdaniem artykuł. Jeśli jego adres URL jest przyjazny, zdecydowanie łatwej będzie Ci go zapamiętać i odtworzyć, ponieważ każdy jego element jest logicznie ze sobą powiązany.
Drugi przypadek stoi w całkowitej opozycji do poprzedniego. Jedyna informacja, jaką możesz na jego podstawie uzyskać dotyczy strony głównej, na którą kieruje – reszty informacji po prostu brak (zastąpił je ciąg niezrozumiałych znaków...). Zastanów się, czy widząc taki link (bez jakiegokolwiek dodatkowego opisu) byłbyś gotowy w niego kliknąć. Naturalną reakcją jest bowiem podejrzenie, że adres może prowadzić do witryny, która nie jest do końca bezpieczna, dlatego lepiej zrezygnować z jej przeglądania. W podobny sposób reagują roboty indeksujące witryny – nie obdarzają zaufaniem stron o niejasnych adresach URL, a to może mieć wpływ na przyznanie im miejsca na liście wyników wyszukiwania.
Nie będę rozpisywać się nad sposobem dostosowywania adresów URL (to zostało już niejednokrotnie zrobione), zwrócę jednak uwagę na ich wpływ na pozycjonowanie.
Przyjazne adresy URL wpływają pozytywnie na pozycje stron w wyszukiwarkach, ponieważ w większości przypadków składają się ze słów kluczowych. Dzięki temu roboty indeksujące łatwiej przyswajają sobie pożądane informacje i obdarzają większym zaufaniem całą witrynę. Poza tym botom zdecydowanie łatwiej jest poruszać się po takiej stronie, ponieważ poszczególne elementy adresu ułożone są w sposób logiczny i pozwalają łatwiej dotrzeć na kolejne podstrony – wystarczy tylko wymazać odpowiednią część linka. A to wspiera prawidłową indeksację, umożliwiając dotarcie robotom Google do najważniejszych części Twojej strony.
Jeśli pozycjonujesz swoją stronę internetową, z pewnością wiesz jak istotne jest naturalne umieszczanie słów kluczowych w treści. Pisząc nowy wpis blogowy, lub tekst na temat nowego produktu, zwróć uwagę na adres strony, pod którym go opublikujesz. Jeśli korzystasz z WordPressa lub podobnego systemu zarządzania treścią, adres wygeneruje się automatycznie z nagłówka H1, którego użyjesz na stronie. Warto przed publikacją zastanowić się, czy nie można by było go nieco zmodyfikować, dzięki czemu umieścisz w nim najważniejsze słowa kluczowe. My na przykład zastosowaliśmy to rozwiązanie na podstronie https://www.silence.pl/pozycjonowanie-stron-katowice/ - dodając do adresu URL "Katowice".
W adresie URL może skrywać się wiele informacji, które odnoszą się do treści strony internetowej. W jaki sposób powinien być skonstruowany, aby był łatwy do zapamiętania i dostarczał informacji Google?
Jeśli będziesz zachowywał jasną strukturę adresów URL, zarówno użytkownik, jak i Google będą chętniej zaglądać do Twoich zasobów.
Na przykład, jeśli adres URL jest następujący: https://www.silence.pl/blog/pozycjonowanie/audyt-seo-czym-jest-i-co-zawiera-wszystko-co-chcialbys-wiedziec-w-jednym-miejscu/
wystarczy skasować ostatnią jego część, aby móc przejść do podstrony w pełni poświęconej zagadnieniu pozycjonowania. To najlepiej sprawdza się w treściach blogowych czy sklepach internetowych. Ponadto, przyjazny adres URL wpływa korzystnie na zrozumienie strony przez wyszukiwarkę Google, która jest w stanie sprawniej poznać architekturę treści zawartą na danej stronie.
Poza tym przyjazne adresy URL mobilizują do publikowania ich na swoich stronach. Zbyt skomplikowane linki działają zniechęcająco na użytkowników, co może znacznie zmniejszyć szanse danego adresu na udostępnienie. A to z kolei ma negatywny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, ponieważ im częściej link do niej prowadzący jest publikowany na innych, wartościowych stronach www, tym staje się ona bardziej wartościowa w oczach robotów Google, a to z kolei idzie w parze z umieszczeniem jej wyżej na liście wyników wyszukiwania wśród konkurencyjnych stron internetowych.
Otóż jeśli adresy URL Twojej strony nie są – mówiąc językiem SEO specjalistów – przyjazne, codziennie tracisz pewną część internautów, którzy mogliby okazać się Twoimi wiernymi czytelnikami, a nawet klientami. Nie warto więc ryzykować – lepiej zawczasu zadbać o optymalizację adresów swojej witryny. Im szybciej tego dokonasz, tym masz większe szanse na zdobycie/odzyskanie ich zaufania. Poza tym, jeśli będziesz zbyt długo zwlekał, może się okazać, że po dokonaniu zmian Twoja strona tymczasowo zniknie z wyników wyszukiwania, ponieważ boty potrzebują czasu na to, żeby ponownie zaindeksować zmienione linki (tym samym usuwając stare).
Dlatego przy wdrażaniu nowych adresów URL, koniecznie zwróć uwagę na przekierowania – nie chcesz aby z Twojej strony głównej prowadziły linki na stare adresy i wyrzucały błąd 404. Po wprowadzeniu zmian, warto nowe adresy zgłosić do indeksacji w Google Search Console – dzięki temu, zminimalizujesz ryzyko wystąpienia błędów. Prawidłowo przeprowadzona optymalizacja adresu URL zdecydowanie zachęci zarówno użytkowników, jak i roboty Google do częstych odwiedzin.
Dodaj komentarz