Który portal informacyjny na Śląsku ma największą widoczność w Google? Jak taka statystyka wygląda dla poszczególnych miast? I wreszcie, które z portali mają najlepszej jakości linki i są świetną bazą na zamówienie w nich artykuł sponsorowanego? Prześwietliliśmy lokalne serwisy z 30 największych miast w regionie. Oto wyniki!
Przedstawiamy najlepszą piętnastkę portali informacyjnych w województwie śląskim o najwyższej widoczności w Google. Zwycięzcą rankingu okazał się portal rybnik.com.pl. Zajął pierwsze miejsce zarówno dla fraz znajdujących się w TOP3 wyników wyszukiwania, jak i w TOP10. Rybnik.com.pl jest widoczny w Google na ponad 2200 fraz w TOP3 i ponad 9300 w TOP10. Drugie miejsce dla TOP3 zajęła rudaslaska.com.pl, a dla TOP10 bielsko.biala.pl. Oba portale wymieniły się pozycjami tez na trzecim miejscu, sprawiając, że możemy mówić o trójce głównych liderów w zakresie widoczności w Google.
Z perspektywy lokalnych mediów wyniki dobrze obrazują, że nośnikiem informacji dla teoretycznie największych w aglomeracji Katowic są przede wszystkim serwisy o ponadlokalnym charakterze jak np. Dziennik Zachodni, Gazeta Wyborcza czy TVP Katowice. W pierwszej piętnastce znalazł się tylko jeden portal z Katowic, za to po dwa z Rybnika i Bytomia.
Jak te wyniki powinni czytać reklamodawcy? Portale często chwalę się dużą ilością wyświetleń na ich stronie. Często jednak nie są to informacje potwierdzone żadnymi danymi. Bywa też, że klienci zastanawiają się czy dane są prawdziwe i szukają obiektywnych narzędzi do sprawdzenia. Wyniki widoczności z Senuto to podpowiedź – portal dobrze wypozycjonowany w Google może być też często odwiedzany przez użytkowników, bo użytkownicy trafiają na stronę podczas wpisywania określonych fraz w wynikach wyszukiwania.
Skoro już wiemy, które portale mają najlepszą widoczność w Google, sprawdźmy też, na których z nich warto poszukać miejsca pod wartościowe linkowanie. Google docenia bowiem linki umieszczone w tych miejscach, które są już dla Google wartościowe. Oczywiście poza czystymi liczbami ważny jest też kontekst i środowisko w jakim pojawia się link, ale z doświadczenia wiemy, że linki na portalach lokalnych są przez Google cenione i to nie tylko w przypadku pozycjonowania lokalnego.
Wzięliśmy pod uwagę 6 parametrów (ich szczegółowy opis znajduje się w dalszej części artykułu). Dla każdego parametru wskazaliśmy 15 najlepszych portali i przyznaliśmy punkty, w kolejności od 15 punktów dla pierwszego miejsca do 1 dla miejsca piętnastego. Poniżej klasyfikacja pierwszej dziesiątki,.
W zestawieniu najlepiej wypadł serwis jaw.pl (67 punktów). Drugie i trzecie miejsce przypadło portalom, które na podium znalazły się również w rankingu widoczności – rybnik.com.pl (65 pkt) i rudaslaska.com.pl (60 pkt). Tym samym powyższe trzy portale można uznać za bardzo dobre miejsca zarówno do publikacji tradycyjnych reklam, jak i artykułów sponsorowanych z umieszczonym linkiem do swojej strony. Warto także wymienić pozostałe portale, które znalazły się w pierwszej piętnastce obu zestawień (widoczność i wartościowe linki). W tej grupie oprócz wymienionej wyżej trójki znalazły się tylko trzy: bielsko.biala.pl, 24gliwice.pl i zabrze.com.pl. Blisko znalezienie w tym gronie był też serwis zory.com.pl, który jednak ma stosunkowo słabą ilość linków względem widoczności.
Branża medialna z punktu widzenia SEO jest specyficzna. W odróżnieniu od typowych stron komercyjnych, na takich portalach treści wysokiej jakości z reguły pojawiają się regularnie i są podstawą ich działania. W trakcie analizy zauważyliśmy, że topowe wyniki to mieszanka portali o dużej ilości wartościowych informacji (często zupełnie niepozycjonowanych, ale bazujących na wypracowanej opinii i wieloletniej interakcji z użytkownikami), a serwisów, które mocno postawiły na sztuczne pozycjonowanie by „podkręcić” wyniki. Z punktu widzenia umieszczania reklam i artykułów sponsorowanych warto więc brać pod uwagę zarówno zestawienia widoczności, jak i wartości strony pod linkowanie. Warto jednak pamiętać, że przebadanych przez nas portali było ponad 100. Te wskazane powyżej a to wyselekcjonowana już grupa, w której każdy serwis stanowi wartościową powierzchnię reklamową (nieujmując oczywiście walorom informacyjnym). Warto też pamiętać, że wyniki nie są oczywistym przełożeniem jeden do jeden ruchu na stronie. Ważna jest też aktywność w social mediach, stopień konkurencyjności w danym mieście czy przywiązanie użytkowników do marki (bezpośrednie, a nie organiczne wejścia na stronę).
Linki budują widoczność w sieci? Tak, ale jak widać w przypadku branży medialnej nie są elementem kluczowym. Tylko 6 portali najlepiej ocenianych przez Ahrefsa i Majestica znalazło się w piętnastce najlepiej widocznych w Google według Senuto. Kolejny ważny wniosek to duże dysproporcje między danymi prezentowanymi przez Ahrefs i Majestic. Dość powiedzieć, że portale o najwyższych TF i CF w Majesticu - w Ahrefsie nie znalazły się nawet w TOP15.
Tak jak w świecie pozycjonerów, tak i w mediach patrzących pod kątem SEO poszukiwane są rozwiązania na zwiększenie ruchu na swojej stronie. Dobrym przykładem są działania sieci portali należącej do grupy silesia.info. Wszystkie portale zrzeszone pod tym logo mają w menu wydzieloną strefę "urząd", która gromadzi wyszukiwania "fraz urzędowych". Dzięki temu portale mogą pozycjonować się na większą liczbę słów kluczowych. Dobrym przykładem jest serwis mojekatowice.pl, który według estymacji narzędzia similarweb ma mniejszy ruch na stronie niż konkurencyjny katowice24.info, pomimo znacznie wyższej widoczności w Google. Taka korelacja może jednak oznaczać, że z upływem czasu mojekatowice.pl może nadgonić ten dystans dzięki dobremu wypozycjonowaniu.
Ranking oparty został na danych pochodzących z trzech absolutnie podstawowych dla każdej Agencji SEO narzędzi: Senuto, Ahrefs i Majestic. W ten sposób powstało 8 podkategorii:
- widoczność słów w TOP3 wyników wyszukiwań (Senuto) – wynik pokazuje na ile fraz na pozycjach 1-3 w wynikach wyszukiwań Google wyświetla się portal
- widoczność słów w TOP10 wyników wyszukiwań (Senuto) – analogicznie ale dla pozycji 1-10.
- liczba domen odnoszących się do portalu (Ahrefs) – im więcej domen linkuje do danego portalu, tym portal ma większy autorytet w oczach Google. Warto na takim portalu umieścić link do swojej strony.
- UR, czyli URL rating (Ahrefs) - obrazuje jak silny jest profil linków dla wybranego adresu URL. Strony z większym UR zazwyczaj wyświetlają się lepiej w organicznych wynikach wyszukiwania.
- DR, czyli Domain rating (Ahrefs) - pokazuje nam pozycję jaką dana strona zajmuje w wewnętrznym rankingu Ahrefs.
- liczba domen odnoszących się do portalu (Majestic) – analogiczny parametr do Ahrefsa.
- TF, czyli współczynnik trust flow - określa jakość linków, im więcej wartościowych linków kieruje do strony, tym większy TF.
- CF, czyli citation flow – określa ilość linków prowadzących do strony.
Dane zostały zebrane w połowie października 2019 roku.
W rankingu uwzględniliśmy portale z 30 największych miast pod kątem liczby ludności w województwie śląskim. Braliśmy pod uwagę portale o zasięgu lokalnym obejmującym max. 2 miasta (stąd nie zostały uwzględnione mocne portale ponadlokalne jak np. ox.pl, nowiny.pl czy slaskibiznes.pl). Do rankingu wybrane zostały portale, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google na pierwszych dwóch stronach na frazę "wiadomości + miasto" np. "wiadomości katowice".
Zastosowane narzędzia - podstawowe, wykorzystywane powszechnie w branży SEO - pozwoliły nam na możliwie szeroką ocenę wartości poszczególnych portali.
Oczywiście w SEO te parametry należy badać komplementarnie, na dużym stopniu szczegółowości i w odniesieniu do siebie, ale czynniki wzięte przez nas pod uwagę pozwalają na określenie ogólnych tendencji.
Często prowadząc lokalny biznes zależy nam na wybraniu portali, które mają najwyższą widoczność lub autorytet w skali jednego miasta. W tym mieście działamy, pozycjonujemy się lokalnie i właśnie dlatego potrzebujemy linki z takich stron. Dlatego przedstawiamy osobne zestawienie dla wybranych 5 największych pod kątem liczby ludności miast w województwie śląskim.
KATOWICE
Katowice na rynku mediów są specyficznym miastem. Mimo dużej ilości mieszkańców, lokalne portale nie są liderami w regionie. Możliwe, że sporą część ruchu odbierają serwisy regionalne, które koncentrują się na wydarzeniach ze stolicy województwa. Zdecydowanym liderem widoczności w Katowicach jest mojekatowice.pl - serwis należący do sieci silesia.info.pl, która mocno zagospodarowała przestrzeń medialną także w wielu innych miastach w regionie. O druga pozycję walczą portale o zbliżonym potencjale w Google - katowice24.info i infokatowice.pl.
SOSNOWIEC
W Sosnowcu rządzi w Google sosnowiecki.pl, ale wysoką pozycję ma także twojezaglebie.pl poruszające tematykę także Dąbrowy Górniczej. Oba portale w zestawieniu ogólnowojewódzkim wypadają jednak dość słabo.
CZĘSTOCHOWA
Częstochowa to miasto, w którym funkcjonuje wiele portali informacyjnych. Żaden nie wypracował jednak pozycji zdecydowanego lidera. In plus wyróżnia się przede wszystkim Czestochowskie24.pl.
GLIWICE
Gliwice to miasto, w którym nawet czwarty co do widoczności w Google portal osiąga przyzwoity rezultat w TOP10 w Senuto. Dla porównania czwarte miejsce w Gliwicach dawałoby niemal zwycięstwo w Częstochowie. Liderem w Gliwicach jest 24gliwice.pl, które znajduje się także w gronie najlepszych portali w regionie.
ZABRZE
Zdecydowanym zwycięzcą zestawienia jest zabrze.com.pl. Portal prowadzony przez silesia.info.pl dystansuje portale należące do rozpoznawanych w Zabrzu mediów: Głosu Zabrza i Rudy Śląskiej i Nowin Zabrzańskich.
Jeżeli jesteś zainteresowany otrzymaniem kilku porad w jaki sposób zwiększyć widoczność Twojego portalu w wyszukiwarce Google i pozyskiwać przez to jeszcze więcej użytkowników, zapisz się na poniższy formularz i otrzymaj na Twojego maila 3 SEO porady!
Dodaj komentarz