Prowadzenie fanpage’a to zadanie, które wymaga dużego zaangażowania i elastyczności w podejmowanych działaniach. Admini wyszukują kolejne sposoby na to, aby docierać do szerokiego grona użytkowników, jednak polityka Facebooka – szczególnie w ostatnim czasie – bardzo skutecznie utrudnia im pracę.
Im więcej fanów ma Twój fanpage, tym bardziej Facebook stara się „zmotywować” Cię do skorzystania z dostępnych w serwisie płatnych opcji, obcinając zasięgi organiczne Twojej strony. Czy w związku z tym możliwe jest jednak tak pokrętne działanie, że mimo iż wykupisz reklamę, zasięgi nie pójdą w górę, a wręcz odwrotnie?
Nie trzymając Cię dłużej w niepewności, od razu odpowiem na pytanie zawarte w tytule: otóż jedynie błędnie ustawiona reklama, może prowadzić do obcięcia zasięgów – a musisz wiedzieć, że o pomyłki nietrudno!
Tworząc post, pamiętaj o tym, że:
– unikaj sformułowań typu: kup, zainwestuj lub skorzystaj z promocji w postach darmowych, ponieważ ich zasięg zostanie z dużym prawdopodobieństwem ograniczony – takie hasła są kojarzone ze sprzedażą, a skoro Ty chcesz zarobić, to Facebook też będzie tego chciał, więc obetnie Twoje zasięgi, abyś zapłacił mu za promocję;
– musisz wiedzieć, jak duża jest siła słowa na Facebooku: jeśli w poście napiszesz, żeby użytkownicy kliknęli – to z dużym prawdopodobieństwem klikną, a jeśli napiszesz, żeby zalajkowali, tak też zrobią. Facebook też to wie, dlatego ogranicza zasięg postów, które odciągają uwagę użytkowników serwisu i przenoszą ich na strony zewnętrzne. Pamiętaj o tym, kiedy następnym razem będziesz wrzucać post z hasłem: „Kliknij, aby dowiedzieć się więcej”;
– ja algorytm Facebooka wyobrażam sobie jako bardzo wymagającego użytkownika, który szybko się nudzi. Aby więc nie doprowadzić do sytuacji, w której nie będzie miał on już ochoty czytać moich postów, planując publikacje, wybieram różne ich formaty, a także kategorie tematyczne: jeden post ma za zadanie przekazanie jakiejś informacji, inny przedstawienie produktu, a jeszcze inny ma wprowadzić odbiorcę w lepszy nastrój. Sprawdź, jak to u Ciebie zadziała.
Tego z kolei nie polecam robić zaraz po publikacji posta:
ograniczasz możliwości swojej reklamy (o czym szczegółowo pisałam w innym artykule) – takie działanie jest mało efektywne, ponieważ na własne życzenie rezygnujesz z funkcji, które Facebook udostępnia za darmo np. w Menadżerze reklam;
– pamiętaj, żeby tuż po publikacji na fanapage’u nie włączać promocji, w ten sposób dajesz Facebookowi znać, że nie musi „wysilać się” podczas budowania organicznego zasięgu, ponieważ jesteś gotowy zapłacić za jego „pracę” (proponuję odczekać co najmniej 24 godziny od publikacji – mnie to jeszcze nie zawiodło 😉);
, możesz mieć pewność, że Facebook skieruje do nich płatną kreację, tym samym odejmując ich z grupy organicznej, co innymi słowami oznacza mniejszy zasięg bezpłatny;
źródło grafiki: facebook.com
Jak widzisz, są to właściwie szczegóły, jednak okazuje się, że to właśnie one mają kluczowe znaczenie.
Dodam jeszcze kilka słów na temat tego, że sposób ustawienia kampanii reklamowej na Facebooku, ma znaczenie dla jej efektów, a tym samym dla zasięgów, jakie uzyska – jest to szczególnie ważne dla osób, które prowadzą fanpage’e i tworzą reklamy, jednak nie są zadowolone ze swoich osiągnięć.
Po pierwsze – chcesz, aby więcej osób angażowało się pod Twoim postem? Jako cel kampanii wybierz: Aktywność wobec posta, a nie np. Ruch. Dlaczego? Otóż dzięki temu algorytm Facebooka będzie wyświetlał reklamę tym użytkownikom, którzy z największym prawdopodobieństwem zareagują na promowaną przez Ciebie treść, dając lajka, komentarz czy udostępnienie.
Po drugie – niepokoisz się, ponieważ zasięg Twojej reklamy jest mniejszy niż się spodziewałeś? Daj serwisowi trochę czasu na rozruch – im częściej będziesz zmieniać stawki w swoich zestawach reklam (a także inne elementy techniczne), tym większe prawdopodobieństwo, że algorytm się pogubi i nie będzie w stanie odpowiednio zoptymalizować Twojej grupy odbiorczej.
źródło grafiki: facebook.com
Na koniec dodam jeszcze tylko, że Facebook docenia zaangażowanie i czas poświęcony na uruchomienie kampanii – jeśli więc chcesz „zrobić na nim wrażenie”, podczas uruchomiania promocji zadbaj o szczegóły: cel reklamowy, umiejscowienie kreacji, wybór urządzenia, na którym reklama będzie wyświetlana, weź pod uwagę to, w jaki sposób dany zestaw reklam ma być optymalizowany przez algorytm Facebooka, samodzielnie wybierz też koszt poszczególnych akcji: wyświetlenie/kliknięcie linka/polubienie strony. Spróbuj – to się opłaci.
Masz pytania? Zapraszam do dyskusji.
Dodaj komentarz