Czy świadomie reklamujesz się na Facebooku? Jeśli robisz to, klikając w przycisk PROMUJ POST, zamiast zyskiwać, ograniczasz możliwości swojej reklamy. Takie działanie przede wszystkim obniża jej skuteczność i podnosi koszty – czyli kwestie kluczowe dla każdego reklamodawcy.
Przycisk PROMUJ POST to najkrótsza droga do… przepalenia budżetu. Dlaczego? Bo to nie ty w pełni decydujesz o tym, jak będzie wyglądać twoja reklama i ile za nią zapłacisz, ale zrobi to za ciebie Facebook. Zaciągnie post, który stworzyłeś wcześniej (niekoniecznie z myślą o tym, że posłuży jako kreacja reklamowa – ta może rządzić się zupełnie innymi prawami), zasugeruje Ci, że możesz go skierować do osób, które lubią twoją stronę, do ich znajomych, a także do stworzonej wcześniej (za pośrednictwem np. Menedżera reklam) grupy tzw. custom audience – istnieje wprawdzie możliwość edycji grupy odbiorczej, ustalając jej lokalizację, wiek, płeć i zainteresowania, jednak nie ma możliwości tej grupy dookreślić (wybierając np. charakterystyczne dla niej zachowania, zawody, jakie wykonują jej przedstawiciele, czy np. dodać wykluczenia). Ponadto możesz dowolnie ustalać wysokość budżetu, ale nie masz możliwości podjęcia decyzji związanej ze sposobem rozliczeń. W ten sposób twoją reklamę najprawdopodobniej zobaczy wiele osób niezainteresowanych promowaną przez ciebie informacją, ty jednak za to zapłacisz.
Kliknięcie guzika PROMUJ POST jest najszybszym sposobem na włączenie reklamy facebookowej, jednak jest on też najmniej korzystny – na twojej niewiedzy skorzysta wyłącznie Facebook. Co więc powinieneś zrobić?
Przygotowanie kampanii reklamowej na Facebooku to proces, na który składa się wiele elementów: ustalenie celu i budżetu niezbędnego do jego realizacji, dobór grup docelowych, wybór formatu, przygotowanie grafiki i treści reklamowej, a dopiero na samym końcu włączenie kampanii.
Przygotowanie efektywnej kampanii to często kilka godzin pracy, jednak dzięki temu koszty reklamy są niższe, a poziom skuteczności zdecydowanie wyższy niż w przypadku reklam włączanych za pośrednictwem guzika PROMUJ POST.
Przygotowując post na fanpage’a, musisz pamiętać o tym, że mogą go zobaczyć wszyscy fani twojej strony. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z obuwiem sportowym i zdecydowałeś się na obniżenie ceny na jeden z damskich modeli butów. Tworzysz więc post tematyczny, publikujesz go na tablicy i czekasz na reakcję. Mogą zobaczyć go wszyscy, którzy lubią twoją stronę. Decydując się na promocję posta i klikając w niebieski guzik, możesz za dodatkową opłatą skierować go tylko do kobiet, włączając odpowiednie ustawienia, ale…
Po pierwsze – cel posta publikowanego na tablicy i promowanego w reklamie może być inny, dlatego treść powinna się od siebie różnić. Po drugie – jeśli większość fanów twojej strony to mężczyźni, to post na temat butów damskich najprawdopodobniej większości z nich nie zainteresuje, a to oznacza, że jego publikacja nie przyniesie takich efektów, jakie mógłbyś zakładać. Po trzecie – nie możesz wybrać sposobu, za jaki chcesz być rozliczany, dlatego stawki mogą okazać się dla ciebie niekorzystne.
Używając bardziej zaawansowanych narzędzi reklamowych, mógłbyś np. przygotować post niewidoczny na swojej tablicy. O spersonalizowanej treści i grafice. Skierowany do konkretnej i zawężonej grupy odbiorczej. Rozliczany w wybrany przez ciebie sposób, np. za wyświetlenia. Czy to nie zdecydowanie efektywniejsza opcja?
Zamieniając guzik PROMUJ POST na jedno z narzędzi do tworzenia reklam facebookowych, będziesz mógł kierować kampanie do szczegółowo wybranej grupy odbiorców, np. budując ją na podstawie posiadanych przez firmę adresów e-mail (tych samym, które wykorzystywane są do kampanii mailingowych) czy np. osób podobnych do tych, które już polubiły firmowy fanpage. Dostępna staje się też możliwość decydowania o sposobie rozliczeń za reklamę – w zależności od wyboru celu reklamy (o którym, notabene, możesz również samodzielnie zadecydować) można płacić za polubienia strony, wyświetlenia albo kliknięcia. Z im bardziej rozbudowanego narzędzia skorzystać, będziesz mieć dostęp do bardziej rozszerzonych możliwości reklamowych. Będziesz mógł włączyć np. DPA, czyli reklamy oparte na remarketingu dynamicznym, które idealnie sprawdzają się w przypadku sklepów internetowych. Zyskasz możliwość włączenia kilku wersji wybranej kreacji (różnice mogą dotyczyć treści, guzików CTA czy grafiki), w ten sposób sprawdzając, która z nich cieszy się największą popularnością wśród odbiorców (mimo że to Facebook decyduje o tym, jakiej części grupy docelowej będą pokazywać się wybrane reklamy, co ogranicza ich wiarygodność).
Słyszałeś o reklamie, która włącza się w momencie, gdy temperatura spadnie do 18 stopni lub gdy nastąpi wzrost ciśnienia? Albo o reklamie, po kliknięciu w którą możesz bezpośrednio połączyć się, np. za pośrednictwem Skype, z reklamodawcą, wysłać mu w jednej chwili, automatycznie smsa lub maila? Chcesz włączyć taką reklamę – nie uda ci się to za pośrednictwem guzika PROMUJ POST. Przykładów oryginalnych rodzajów reklam jest wiele, jednak żeby je uruchomić niezbędne jest korzystanie z zaawansowanych narzędzi reklamowych.
Jak widzisz, klikając guzik PROMUJ POST, nie tylko ograniczasz możliwości swojej reklamy, poprzez niemożność ustalenia dokładnej grupy odbiorczej, ale również podnosisz jej koszty. To w głównej mierze te elementy decydują o tym, że twoja reklama jest mało efektywna. Zamiast więc wybierać taki sposób promocji, lepiej postawić na skuteczność i do tworzenia kampanii reklamowych wykorzystywać zaawansowane narzędzia, za pośrednictwem których można tworzyć ciekawe kreacje, motywujące użytkowników Facebooka do działania.
Dodaj komentarz