Pozycjonowanie w 2020 roku? Może Ci się wydawać, że tytuł tego artykułu jest dosyć dziwny jak na to, że jego autorem jest prezes firmy specjalizującej się między innymi w SEO, mimo to przeczytaj proszę do końca.
Działam w branży SEO od 2004 roku, pracowałem nad pozycjonowaniem setek firm. Przez ten czas zaszło bardzo wiele zmian, choć czasem odnoszę wrażenie, że część naszych przedsiębiorców mentalnie została na początku lat 2000 – niestety, niektóre firmy konkurencyjne też. Czy naprawdę nadal jest tak, że przedsiębiorca zakładając firmę, załatwia sprawy w Urzędzie Miasta, następnie w Skarbowym, ZUS-ie, a potem pierwsze co robi, to od razu udaje się do firmy tworzącej strony internetowe, a na drugim miejscu do firmy pozycjonującej? I to dlaczego? Bo tak się robi?
STOP! Zanim wejdziesz w temat pozycjonowania stron, czy jakiejkolwiek reklamy, powinieneś najpierw wszystko szczegółowo przemyśleć. Czy SEO jest zawsze działaniem niezbędnym? Kiedy i dlaczego nie brać pod uwagę pozycjonowania stron, skoro w Google jest 98% polskich internautów i na pewno jest tam nasza grupa docelowa?
Wpisz proszę w Google dowolne słowo kluczowe i przejrzyj wyniki wyszukiwania. Poniżej kilka zrzutów ekranu wyszukiwarki Google dla przypadkowo dobranych fraz – niekoniecznie najbardziej konkurencyjnych. Zrzuty ekranu zrobiłem celowo na rozdzielczości 1900 px.
Co widzisz na pierwszym ekranie? Albo raczej czego nie widzisz? Otóż nie ma tutaj wyników naturalnych Google – czyli tych z pozycjonowania stron. Od dłuższego czasu Google celowo zmienia wygląd wyników wyszukiwania tak, aby na najwyższych pozycjach pokazywać linki sponsorowane AdWords, na których zarabia. Oczywiście możesz sobie pomyśleć: „no ale w te reklamy nie klikam, przewinę na dół i mam wyniki naturalne”. Moja rada brzmi jednak: weź pod uwagę to, że każdy człowiek jest inny i… teraz Cię zaskoczę – w te reklamy wiele osób klika (często nawet nieświadomie, bo Google robi wszystko, żeby linki AdWords jak najmniej różniły się od wyników naturalnych). To na pewno ważny aspekt, który warto przemyśleć planując pozycjonowanie strony w Google.
Pozycjonowanie stron to usługa, która jest właściwie oparta na doświadczeniach pozycjonerów. Ci od lat sprawdzają to, jak działają algorytmy Google i dostosowują strony www do tego, aby były jak najbardziej przyjazne robotowi wyszukiwarki Google. Nikt nie zna dokładnie samego jej algorytmu (no może poza pracownikami Google’a), dlatego nie możesz się spodziewać tego, że ktokolwiek da Ci gwarancję pozycji w Google!
Jeżeli masz zrobioną stronę i nie jest ona dostosowana do dzisiejszych trendów, tzn. nie jest responsywna, nie jest użyteczna, ma mało treści, to przykro mi – trzeba przepracować temat strony internetowej jeszcze raz.
Twoja konkurencja w Google już jest, często już na najwyższych pozycjach, walczy o te pozycje od miesięcy, a nawet lat, dlatego są one stabilne. Zanim Ty osiągniesz takie efekty i zaczniesz się „przeciskać” przez konkurencję na najwyższe pozycje, może minąć kilka miesięcy. W tym czasie musisz liczyć się z tym, że pozycjonowanie stron może nie przynieść Ci żadnych zapytań czy choćby jednej sprzedaży. Pozycjonowanie nie da Ci efektu już, teraz, dziś. Tego poszukujesz? Zrezygnuj z pozycjonowania stron.
„Ja chcę być top3 i tylko to mnie interesuje!”. Dobrze, ale sprawdź też na różnych komputerach/urządzeniach, jak wygląda pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania dla Twojej frazy kluczowej. I zobacz, jak duże pojawiają się różnice. Google dziś mocno dostosowuje wyniki wyszukiwania do lokalizacji, urządzenia czy też zachowań swoich użytkowników. Może się więc zdarzyć tak, że Twoja strona będzie w top3, ale tylko na komputerze pozycjonerów, a na Twoim już nie. A może też być tak, że tylko Ty będziesz siebie widział w top3, a cała reszta użytkowników sieci nie. Weź to pod uwagę i sprawdzaj efekty w statystykach strony.
Ustal swoje cele biznesowe, m.in.:
Może się bowiem okazać, że pozycjonowanie stron nie jest Ci w ogóle potrzebne, bo np.: frazy, na które chcesz się pozycjonować, są w większości wyszukiwane przez Internautów z innej grupy odbiorczej niż ta, do której chcesz dotrzeć, czy też Twoja grupa odbiorcza jest tak wąska, że Twoich tematów nikt w ogóle nie szuka.
Przykładowo: sprzedajesz wysokiej jakości produkt, kierowany do B2C, przypuśćmy, że jest to wysokiej jakości jedwabna bielizna damska. Masz wysoką jakość produktów i przez to dużo wyższą cenę niż konkurencja. Osiągasz najwyższe pozycje dla upragnionej frazy „bielizna damska”. I co dalej? Nikt nie dokonuje u Ciebie zakupu, bo na to samo słowo kluczowe reklamuje się konkurencja, która ma pospolite produkty i przez to 4x niższe ceny. Do Ciebie trafia sporo osób, ale to się nie przekłada na żadne zamówienia. Co więc robić? Albo zmieniasz frazy na bardziej precyzyjne, albo poszukaj innej metody promocji.
Kupiłeś gotowe rozwiązanie sklepu internetowego, zaimportowałeś produkty z hurtowni? Chcesz być „wilkiem E-commerce” i chcesz być w topach Google’a? Świetnie! Tylko pamiętaj o konkurencji, która też już to pewnie zrobiła, ona też ma sklepy, z tymi samymi produktami, pewnie z tej samej hurtowni. Pamiętaj: te same opisy, te same zdjęcia to jest to czego Google nie lubi najbardziej – czyli powielonych treści. Jeżeli masz sklep i chcesz być wyżej niż konkurencja, to musisz zadbać o unikalne treści – kilku Twoich konkurentów to już zrobiło i są na najwyższych pozycjach. Nieważne czy masz 10 produktów w sklepie, czy 10 000, teksty muszą być unikalne i wartościowe pod kątem użyteczności.
To pierwszy element w procesie pozycjonowania. Pozycjonowanie frazy zaczynasz od doboru na podstawie intuicji i znajomości swojej branży. Warto jednak też sprawdzić je jakimś narzędziem. Np. Planer słów kluczowych w Google AdWords, gdzie za darmo możesz podejrzeć, jak często są wyszukiwane ważne dla Ciebie frazy kluczowe.
Wchodzisz, wpisujesz i co? Nie ma dokładnych liczb! Ups… Jak teraz wybrać frazy? Google informuje Cię, że jeśli załadujesz konto AdWords i uruchomisz kampanię reklamową, otrzymasz dokładniejsze dane. No to działasz, jednak okazuje się, że wyniki w Planerze są nadal niedokładne, bo Google pod jedną frazę ukrywa całą grupę fraz podobnych. Czyli jest jeden wynik, który zawiera Twoją frazę kluczową w liczbie pojedynczej, mnogiej, z błędami, a czasami nawet w różnej kolejności w przypadku gdy fraz jest wielowyrazowa. Przykład, chcesz sprawdzić frazę "floating katowice", Google Ci pokaże wyniki dla frazy "float"… No i wybierasz taką frazę, pozycjonujesz się, czekasz kilka miesięcy, a tu ruchu nie ma, przynajmniej takiego jakiego Google Ci obiecał…
No dobra, jesteś top3, Twoją stronę odwiedzają użytkownicy, ale zapytań czy sprzedaży jest zdecydowanie mniej niż oczekiwałeś. No niestety, zachowania użytkowników cały czas się zmieniają i jako firma zajmująca się kampaniami reklamowymi w Internecie widzimy, że współczynnik osób gotowych dokonać zakupu tu i teraz spada. Skąd się to bierze? A no z tego, że Twoja idealna grupa odbiorcza ma poza Twoją stroną jeszcze wiele innych serwisów do przejrzenia: są to zwykle strony Twojej konkurencji. Dodatkowo każdy z nas jest dziś zajęty – robimy po kilka rzeczy jednocześnie, bardzo łatwo się też rozpraszamy i zanim podejmiemy decyzję, przekładamy to kilka razy. Stąd też pozycjonowanie strony firmowej nadaje się przede wszystkim do pozyskiwania użytkowników na stronę, ale do sprzedaży może dochodzić już za pośrednictwem innych kanałów.
Twoja strona w sieci jest X lat, w tym czasie współpracowałeś już z kilkoma agencjami, które niestety nie przyniosły Ci efektu. Postanawiasz się samemu szkolić w SEO i wdrażać te działania na swojej stronie i też nie osiągasz efektów. No niestety, to coś jest ze stroną nie tak, może źle zrobiony audyt SEO, a może strategia SEO i dobór fraz kluczowych został wykonany niedobrze. Pozycjonowanie czy SEO to działania, które bazują na doświadczeniach. W sieci jest mnóstwo poradników, ebooków, filmów "Jak robić pozycjonowanie", ale jeżeli się tego nie wykonuje na co dzień, najlepiej na kilku organizmach równocześnie, to ciężko w tym momencie wyciągać prawidłowe wnioski co może się przekładać na brak efektów. Dlatego też warto moim zdaniem podjąć współpracę z rzetelną agencją, która to doświadczenie ma i wie jak reagować na pewnego rodzaju niespodzianki ze strony Google. Chociaż i nam czasami się zdarzają sytuacje, kiedy strona pomimo audytowania/dopieszczania z każdej strony pod kątem SEO nie rankuje w górę. Tak to w tym biznesie jest.
Nie będę pisał treści, bo tego nikt nie czyta. Moja strona pozostanie taka jaka jest. Takie argumenty też dosyć często spotykamy we współpracy z przedsiębiorcami. Jeżeli naprawdę nikt tego już nie czyta, to na pewno czyta to robot Google. A może Twoje treści nie angażują? W tej chwili jednym z elementów szybkiego podniesienia strony w Google jest dopracowanie treści. Istnieją narzędzia, dzięki którym jesteśmy w stanie szybko zanalizować konkurencję i na podstawie tej analizy tak napisać tekst, który podniesie stronę prawie z dnia na dzień. Pozycjonowanie dla firm wymaga treści!
Podsumowując
Pozycjonowanie stron nie jest dla każdego, niestety. Wyniki wyszukiwania na pierwszej stronie są w coraz większym stopniu ograniczane, a algorytm Google niemiłosierny. Czasy się zmieniają, pozycjonowanie, strony internetowe i Twoja konkurencja też. Chcesz być w czołówce, musisz się dostosować. A jedynym elementem stałym w Internecie jest… zmiana.
Pozycjonowanie stron to cały czas wartościowe działania dla Twojej strony i Twojego biznesu. Działania te przynoszą efekt w postaci większego ruchu i zapytań. Musisz mieć jednak na uwadze, że jeśli chcesz być na najwyższych pozycjach, musisz zadbać o wiele elementów, i to już na poziomie planowania biznesu!
Pamiętaj o tym, że:
Masz pytania? Zapraszam do komentowania.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dobry tekst opisujący najważniejsze rzeczy, jakich można spodziewać się po pozycjonowaniu. W dzisiejszych czasach nie należy oczekiwać spektakularnych efektów, jeśli nie dysponuje się dużym budżetem na pozycjonowanie - nawet gdy poświęci się mu więcej pieniędzy, pierwsze rezultaty zauważa się dopiero po kilku miesiącach współpracy z firmą pozycjonującą. Konkurencja jest ogromna. Pisaliśmy o tym w tym artykule na naszym blogu.
Ciekawy artykuł. Dodałbym, że pozycjonowanie będzie skuteczniejsze w połączeniu z Google Ads, marketingiem w social media (FB, Instagram, YouTube) czy też content marketingiem - zadziała efekt synergii, zwiększy się też zaufanie do brandu.
Dobrze napisany artykuł. Też długo zagłębiałem te techniki, samo pozycjonowanie daje wiele efektów współmiernych z zyskami oczywiście wszystko w czasie, to nie jest tak,że efekt będzie widoczny po miesiącu działań i należy to uświadamiać, ważny jest audyt działań w tej sferze.