Bo z audytem SEO jest trochę jak z wizytą u lekarza. Gdy nowa strona potrzebuje zastrzyku mocy by zaistnieć w Google, albo gdy nagle podupada na widoczności, potrzebna jest pierwsza pomoc. A audyt SEO to fundament prowadzenia każdych działań naprawczych!
Audyt SEO to szczegółowa analiza strony oparta na ocenie czynników, które wpływają na widoczność strony w wyszukiwarkach. Końcowym efektem kompleksowego audytu jest raport optymalizacyjny, zawierający zalecenia i poprawki. Ich wdrożeniem zajmuje się najczęściej webmaster lub programista. Niektóre zmiany, po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez właściciela strony, wprowadzane są także przez audytora już na poziomie przygotowania raportu (np. meta tagi).
Ważnym elementem audytu SEO jest też kontrola jego wdrożenia, która powinna uwzględniać sprawdzenie wszystkich elementów wskazanych do poprawy w audycie. Trzymając się terminologii medycznej, audyt SEO jest więc diagnozą stawianą stronie internetowej przez specjalistów SEO. Jeszcze nie leczy, ale już pokazuje drogę do uzdrowienia.
Wykonanie audytu SEO zajmuje specjalistom od kilku do kilkunastu godzin pracy. Wiele zależy od wielkości strony, jej charakterystyki, branży, stopnia nasycenia konkurencją i przede wszystkim skali problemów. W swojej pracy audytorzy wykorzystują co najmniej kilkanaście różnych narzędzi analitycznych. Część z nich jest powszechnie dostępna, ale też wiele działa odpłatnie i wymaga wykupienia specjalnych abonamentów.
Kluczem do postawienia odpowiedniej diagnozy jest sprawdzenie kilkudziesięciu czynników mających wpływ na SEO, a także umiejętne zestawienie otrzymanych danych i wyciągnięcie wniosków. W Internecie możesz znaleźć kilka programów do wykonania bezpłatnego audytu SEO samodzielnie. Takie zautomatyzowane programy dają jednak jedynie ogólny pogląd na widoczność strony i nie zastępują wielogodzinnej pracy audytora.
Dobry lekarz nie ogranicza się do wąskiej specjalizacji, ale potrafi pacjenta ocenić kompleksowo. Tego też wymaga się od specjalisty SEO. Wynik audytu jest wypadkową jego wiedzy, doświadczenia oraz zdolności analizowania wielu danych. To co wejdzie w skład końcowego raportu, zależne jest najczęściej od oferowanego przez agencję SEO pakietu. Większość z nich stawia jednak na pełną obsługę w ramach, której otrzymasz szczegółową analizę techniczną strony wraz z analizą treści, a czasem także fraz kluczowych. W dokumencie znajdzie się wykaz elementów witryny, które należy poprawić. Będzie to zestawienie błędów w witrynie wpływających na jej widoczność. Na przysłowiowej tacy otrzymasz też gotowe rozwiązania, które pozostanie jedynie wprowadzić.
Spójrzmy dla przykładu na kilka elementów badanych podczas audytu wraz z ich krótkim opisem:
1) Ocena treści zawartych na stronie – to analiza jakościowa i ilościowa. Aby strona dobrze się pozycjonowała, powinna zawierać, jak najwięcej treści. Przyjmuje się, że na stronie głównej powinno znajdować się przynajmniej 3000 znaków. Ta ilość jest jednak względna i w dużej mierze zależy od branży, a także stopnia nasycenia konkurencją. Dlatego w trakcie audytu wykonywane jest porównanie kilku parametrów treści zawartych na stronie. Wyniki zestawiane są ze stronami zajmującymi topowe miejsca na liście wyszukiwań Google.
Dzięki temu łatwo określić, jaka ilość oraz jaki charakter treści powinien pojawić się na stronie. Pamiętaj też, że oprócz ilości tekstu równie ważna jest jego jakość. Google zwraca na nią coraz większą uwagę. To co pojawia się na stronie powinno być unikalne i nie może powtarzać się z treścią na innych stronach. Z punktu widzenia SEO ważne, aby tekst był nasycony słowami kluczowymi.
2) Tytuły i meta tagi – to fundamentalne elementy dla widoczności strony. Ich odpowiednia konfiguracja na podstawie analizy słów kluczowych pozwala pozycjonować stronę na najważniejsze frazy. Audyt SEO w szczególności zajmuje się znacznikami <title>, <h1> a także meta tag description. Ten ostatni bezpośrednio nie przekłada się jednak na SEO, ale ma znaczenie z punktu widzenia użyteczności i powinien zawierać atrakcyjne CTA.
3) Indeksowanie i dostępność dla wyszukiwarek – bywa, że webmasterzy projektując lub zmieniając strony, blokują je przed indeksacją na czas prowadzonych prac. Po skończeniu zadania zapominają jednak o ich ponownym udostępnieniu robotom Google. Audyt SEO ma na celu wykrycie takich sytuacji, a także innych błędów indeksacji, w tym stron, które nie mają żadnej wartości ani dla użytkownika, ani dla robotów Google. Warto pamiętać, że niektóre systemy CMS generują podstrony, o których zwykły użytkownik nie wie, a negatywnie oddziałują na SEO.
4) Kanoniczność strony – każda strona powinna działać tylko pod jednym adresem URL. Nie chodzi tu jednak o oczywiste różnice typu strona.pl i witryna.pl, a o sytuację, w której występuje zarówno www.strona.pl i https://strona.pl. Dla Google to dwie różne strony internetowe. Ich wspólne występowanie będzie prowadzić do duplikacji treści, a to w konsekwencji może skutkować nałożeniem kar i spadkiem widoczności w wynikach wyszukiwania. Podczas audytu SEO oceniana jest kanoniczność strony. W przypadku powielonego adresu należy stworzyć np. przekierowanie 301.
5) Budowa adresów URL – strona powinna składać się z przyjaznych adresów URL. Czym więc są adresy nieprzyjazne? To takie, które zawierają niepotrzebne liczby, znaki, parametry, które wchodzą w konflikt z właściwym przekazem, który wskazuje w adresie, co na danej podstronie się znajduje.
6) Szybkość ładowania strony – Google od dawna powtarza, że szybkość ładowania strony będzie miała coraz bardziej doniosłe znaczenie dla zdobycia widoczności w wynikach wyszukiwana. Z naszych obserwacji wynika jednak, że znaczenie tego czynnika bywa przeceniane, choć na pewno nie pozostaje bez wpływu. Optymalnie gdy strona ładuje się w ciągu 3 sekund. Dla wielu, zwłaszcza bardziej rozbudowanych witryn jest to wynik trudny do osiągnięcia. Ważne jednak, by nie przekroczyć około 8-10 sekund. Wówczas strona naraża się utratę użytkowników (nawet do kilkudziesięciu procent). Podczas audytu SEO stosowane są różne narzędzia, które określają czas ładowania strony, a jednocześnie wskazują elementy do poprawy.
7) Strona błędu 404 – to popularny komunikat, który wyświetla się, gdy próbujemy wejść na nieistniejącą stronę. Z punktu widzenia pozycjonowania ważne jest, aby strona działała prawidłowo, tzn. żeby serwer przekazywał nagłówek „404 Not Found”.
8) Optymalizacja grafik i zdjęć na stronie – mają wymiar estetyczny, ale podczas audytu rozpatrywane są pod kątem typowo technicznym. Ważny jest ich rozmiar, rozdzielczość, nazwa, rozszerzenie i zastosowanie znaczników ALT. Często to niedostosowanie tych parametrów skutkuje obniżeniem szybkości ładowania strony.
9) Responsywność i mobile – coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu za pośrednictwem komórek. Powoli przestaje to być trendem, a staje się zupełnie naturalne. Dlatego Google wprowadził Mobile First Index, który faworyzuje w wynikach wyszukiwania strony responsywne, dostosowane do mobile. I to niezależnie od tego, czy wyszukiwana fraza wpisywana jest na smartfonie czy na desktopie. Audyt SEO odpowie na pytanie, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, a jeśli nie, jakie zmiany należy wprowadzić.
10) Profil linków prowadzących do witryny – badanie jakości linków w trakcie audytu SEO pozwala na określenie ich mocy i wpływu na pozycje w Google. Linki mogą mieć zróżnicowany charakter, od tych najbardziej wartościowych, przez wygasłe, po szkodliwe. Praca audytora ma na celu ich systematyzację i wskazanie poprawek (np. zrzeczenie się podejrzanych linków).
Dobry lekarz potrzebuje w swoim gabinecie dostępu do najlepszej aparatury. Po co prowadzić kurację starymi metodami, skoro można wdrożyć ją sprawniej i szybciej, bazując na nowinkach technicznych? Tak jest też w pracy specjalisty SEO. W arsenale audytora znajduje się co najmniej kilkanaście narzędzi, które stosuje do sprawdzania strony pod wieloma aspektami. W Internecie można znaleźć obecnie szeroki wybór oprogramowania do działań SEO. Nie ma jednak sensu poznawać wszystkich narzędzi, zwłaszcza, że część funkcjonalności bardzo się pokrywa. Możemy natomiast wyróżnić pewien kanon, bez którego żaden audytor nie wyobraża sobie swojej pracy.
1) Google Search Console – darmowe narzędzie do sprawdzania statystyk witryny, a przede wszystkim do uzyskiwania informacji na temat stanu indeksowania strony. GSC informuje na bieżąco o błędach, a także o ręcznych działaniach dokonywanych na stronie (np. nałożenie kary). Regularne śledzenie prezentowanych danych to obowiązek każdego specjalisty SEO. Dodatkowym atutem narzędzia jest dostęp do statystyk strony m.in. wyświetleń na określone frazy kluczowe w wyszukiwarce Google.
2) Ahrefs – jedno z najważniejszych narzędzi do analizy profilu linków i pozycjonowania stron (popularnym odpowiednikiem jest także Majestic). Ahrefs pozwala także na analizę słów kluczowych i widoczności w wyszukiwarkach i portalach społecznościowych. Wykonując audyt SEO, Ahrefs pomoże w ocenie linków prowadzących do strony. Łatwo wychwycimy czy profil jest „zdrowy”, czy może należy wprowadzić działania naprawcze.
3) Senuto - polskie narzędzie służące przede wszystkim do analizy widoczności w wyszukiwarce Google. Senuto zawiera też szereg innych, rozbudowanych funkcji. Ciekawą opcję jest możliwość zestawienia wyników danej strony z potencjalną konkurencją. Senuto prezentuje wykresy widoczności w trzech podstawowych kategoriach: TOP3, TOP10 i TOP50. W ten sposób łatwiej obserwować tendencje wzrostowe danej witryny i optymalizować także jej podstrony.
4) Clusteric – kolejne narzędzie do szczegółowej analizy profilu linków. Pozwala na eliminację tych odesłań, które mają negatywny wpływ na widoczność witryny. Dodatkowo Clusteric pomaga w dokonywaniu szczegółowych analiz, w których bierze pod uwagę ponad 100 parametrów i 50 formuł oceny.
5) SurferSEO – doskonałe narzędzie do porównywania się z konkurencją. Pozwala na dokładne sprawdzenie określonych parametrów (np. ilości treści na stronie głównej, stopnia nasycenia jej frazami kluczowymi), dla konkretnych słów. Dzięki temu poznajemy przekrojowo dane statystyczne dla stron zajmujących topowe pozycje na interesujące nas frazy kluczowe. To też dobry sposób na poznanie specyfiki branży i zorientowanie na ile jest już „opanowana” przez działania SEO.
6) Google PageSpeed Insights – pozycja obowiązkowa do sprawdzania szybkości ładowania strony internetowej. Analiza uwzględnia zarówno desktop, jak i mobile. Poza samym wynikiem, otrzymujemy elementy i wskazówki do poprawy. Szybkość strony możemy też mierzyć innymi narzędziami np. Pingdom Tools, GTmetrix.
Zestaw narzędzi, z których może korzystać audytor jest oczywiście znacznie szerszy. Wskażmy m.in. Screaming Frog, Sitebulb, SEO Optimer, Copyscape, Siteliner, SEO SpyGlass, SimilarWeb, SEO Power Suite.
Jeżeli tak, jak i my nie przepadasz za wizytami u lekarza, mamy dobrą wiadomość. Również twoja strona nie będzie wymagała częstej hospitalizacji, a co najwyżej stałej profilaktyki. Kluczowym momentem jest jednak jej powstanie. To wówczas musimy skutecznie dać znać światu o swoim istnieniu. Audyt może dostarczyć stronie porządną wartość energetyczną na start i często zdeterminuje jej dalszą widoczność w wyszukiwarce. A więc po pierwsze:
- budowa nowej strony internetowej. Zauważ, że agencje SEO w swojej ofercie często mają nie tylko optymalizację i pozycjonowanie, ale także projektowanie stron. To nie przypadek. Nowa witryna zawsze wymaga dostosowanie pod widoczność w wyszukiwarkach. Bywa, że webmasterzy tworząc stronę zupełnie pomijają te kwestie. Agencje SEO zapewniają optymalizację wraz z budową strony, która jest też już na poziomie jej struktury dostosowywana pod dostępność dla robotów Google. To oszczędność czasu i pieniędzy.
Bywa niestety tak, że pomimo utrzymywania dobrej widoczności w Google, strona nagle „zachoruje” i zaczyna spadać w SERPach. Wówczas potrzebne jest szybkie badanie i postawienie właściwej diagnozy. To drugi ważny przypadek, kiedy warto sięgnąć po audyt SEO.
- nagły spadek widoczności. Wysokie pozycje nie są dane raz na zawsze, a strona może łatwo je stracić (dlatego tak ważne jest stałe prowadzenie pozycjonowania). Audyt SEO pomoże w takich nagłych wypadkach wykryć słaby punkt i przywrócić pozycje w Google.
Kiedy najłatwiej o zawirowania w życiu pacjenta? Wtedy gdy opuszcza on swoją strefę komfortu i próbuje zmian na lepsze. Dokładnie tak też dzieje się w trakcie przeprowadzania zmian na stronie internetowej. Ich ubocznym efektem może być obniżenie pozycji w wyszukiwarkach na ważne słowa kluczowe. To kolejny przypadek, który powinien skłonić nas po sięgnięcie po SEO-pomoc.
- odświeżenie starej strony. Design witryny zmienia się z każdym rokiem, a właściciele stron co kilka lat stają przed wyzwaniem aktualizacji layoutu i treści na witrynach. To często odbija się na pozycji w wyszukiwarkach. Wszelkie zmiany warto konsultować ze specjalistami SEO. Audyt SEO pozwoli zweryfikować, czy nadal wszystko działa poprawnie. Cykliczne sprawdzanie strony pod kątem SEO jest zresztą zalecane. Zresztą niektóre agencje mają w swojej ofercie taką opiekę i wykonują co kilka miesięcy audyty kontrolne.
Każdy lekarz prowadzący ma swoją własną, autorską wizję opieki nad pacjentem. Jeżeli nagle go zmienimy, nowy specjalista będzie musiał nas ponownie szczegółowo zbadać, poznać nasza historię, środowisko, w którym żyjemy i potencjalne zagrożenia. Audytor SEO musi zrobić to samo, kiedy przejmuje daną witrynę po poprzedniej agencji. Bez szczegółowego audytu kontynuacja opieki może okazać się niemożliwa. A więc przypadek czwarty:
- weryfikacja strony po przejęciu jej od innej agencji. Choć główne wytyczne prowadzenia audytów SEO są powszechnie znane, każdy audytor ma swoje sprawdzone metody działania. Co więcej, należy być świadomym, że część specjalistów może stosować rozwiązania karane przez Google. Audyt SEO w takim wypadku będzie miał dwa zadania: rozpoznanie stanu faktycznego i eliminację ewentualnych pułapek zastawianych przez poprzednią agencję czy specjalistę SEO.
Wspomniana wyżej już profilaktyka zawsze wzmacnia naszą ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami. Dlatego wybierając usługi agencji SEO, warto upewnić się czy specjaliści SEO będą wykonywać też audyty kontrolne. Takie działania pozwolą na zminimalizowanie ryzyka gwałtownych wahnięć pozycji w wyszukiwarkach, a jednocześnie dadzą pewność, że agencja regularnie dogląda daną stronę internetową.
Odpowiedź na to pytanie uzależniona jest od co najmniej kilku czynników. Nie ma jednej wskazanej kwoty. Koszt audytu SEO warunkuje przede wszystkim wielkość i charakter strony. Duże znaczenia ma także wiek domeny czy stopień skomplikowania słów kluczowych. Im większa konkurencyjność fraz, tym najczęściej wyższa cena audytu.
Poza kwestiami technicznymi dochodzą jeszcze kwestie obiektywne, takie jak np. wielkość i doświadczenie agencji SEO czy ewentualność dalszej współpracy. Zwykle agencje proponują wykonanie audytu w preferencyjnej cenie jeśli jednocześnie klient zdecyduje się na zlecenie pozycjonowania strony.
Na rynku istnieje co najmniej kilka narzędzi, które kuszą perspektywą oszczędności i wykonują bezpłatny audyt SEO. Takie rozwiązania sprawdzają się jednak co najwyżej do działań doraźnych. Trzymając się wątku lekarskiego, to trochę tak, jakbyś chciał postawić sobie diagnozę wertując wujka Google, zamiast udać się do specjalisty, który zaopiekuje się Tobą kompleksowo, przeanalizuje historię chorobową, dostosuje lekarstwa pod kątem Twojego zdrowia i jeszcze zaleci systematyczną kontrolę. Jednym słowem – postawi na jakość usługi.
Audyt SEO za darmo z reguły jest automatycznie generowany, a jego przedmiotem są jedynie podstawowe szczegóły techniczne. Taka standaryzacja może prowadzić na manowce, bo nie uwzględnia specyfiki branży i jest kompletnie oderwana od celów wyznaczonych dla witryny. Darmowe narzędzia nie wskażą np. duplikacji treści, nie zmierzą głębokości struktury strony ani nie porównają jej na tle konkurencji. Plusem tego rozwiązania jest otrzymanie zestawu podstawowych informacji na temat czynników istotnych z punktu widzenia SEO. Dzięki temu przynajmniej pobieżnie będziemy wiedzieli na co zwracają uwagę specjaliści. Ale jakość tej diagnozy będzie co najmniej wątpliwa. Tylko od nas zależy czy będziemy próbowali leczyć się półśrodkami czy postawimy na pełną ochronę.
Z chwilą otrzymania audytu SEO, postaraj się wprowadzić wszystkie wskazane uwagi. Zdarza się, że właściciele stron zamawiają audyt, po czym z różnych powodów rezygnuję lub zapominają o wdrożeniu zalecanych zmian.
Jakie efekty powinno przynieść wdrożenie audytu? Przede wszystkim zwiększy się widoczność fraz kluczowych, a to przerodzi się na wzrost ruchu na twojej stronie pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania. Jeżeli twoja strona jest użyteczna i dobrze zaprojektowana możesz zacierać ręce. Wkrótce powinny ruszyć w górę też konwersje, a więc i sprzedaż. Kiedy dokładnie? Wiele zależy od charakteru strony i skali wprowadzanych zmian. Jeżeli audyt zaleca modyfikację meta tagów, pierwsze efekty tych zmian będą zauważalne już po 2-3 dniach od wprowadzenia. Z reguły jednak trzeba być bardziej cierpliwym i odczekać co najmniej kilka tygodni. Jeżeli zależy nam na dynamicznym skoku w SERPach, warto też postawić na pozycjonowanie stron, które często jest naturalną kontynuacją audytu SEO. Jego wdrożenie umożliwia też efektywne prowadzenie płatnych kampanii reklamowych.
Zainteresowany audytem SEO? Skontaktuj się z nami!
Świetny i merytoryczny artykuł na temat audytu SEO.
Widzę, że w świecie SEO i pozycjonowania coraz częściej w audycie pojawia się Surfer.
Jednakże wydaje mi się, że GSC "łapie" szybciej linki niż Ahrefs, czy się mylę?
Życzę dużo zielonych kolorów!
Google Search Console jest wolniejszy i czasem nie pokazuje wszystkich linków.
Konkretnie i na temat. Teksty: warto brać udział w procesie pisania tekstów, przez copywritera z agencji seo (w znacznej większości tak jest), ponieważ są to często teksty pod seo, a efekt finalny jest często taki, że najzwyczajniej w świecie nie da się tego czytać. Warto poświęcić czas i zwrócić uwagę na ten element. Audyty kontrolne: powinno być to wymagane ze strony Klienta, ale z doświadczenia wiem, że w przypadku dwóch firm audyt seo tej samej strony kosztował 600 zł vs 3000 zł, co ciekawe otrzymałem tą odpowiedź w pierwszej rozmowie telefonicznej, czyli nie było szans aby zostały one sprawdzone. Audyt… Czytaj więcej »
Bardzo fajny artykuł, dla osób nowych w temacie seo bardzo pomocny 🙂
Dość klarowny i przejrzysty wpis na temat audytów SEO muszę przyznać. Dobrze, że coraz więcej osób o tym pisze i zaznacza jak to jest istotne. W końcu transparentność w biznesie jest jednym z najważniejszych czynników a audyt SEO pomaga określić jaki jest obecny stan witryny, z jakiego punktu się zaczyna, dokąd się zmierza, co należy koniecznie poprawić i jakie działania można podjąć. Bez tego trudno mówić o poważnym pozycjonowaniu czy działaniu w Internecie czy biznesie ogólnie. Bo co to za działanie dla działanie. Lepszy jest nawet niepełny czy momentami wadliwy plan niż chaotyczne działanie. Dlatego Audyt SEO, a zwłaszcza poprawnie… Czytaj więcej »