Dwie agencje SEO to dwie różne strategie działania.
Dwie agencje SEO to dwóch różnych pozycjonerów.
Dwie agencje SEO to więcej linków.
Dwie agencje SEO działające równocześnie to chaos.
W świadomości wielu właścicieli firmy pojawia się słuszna myśl, że pozycjonowanie to podstawa działań marketingowych prowadzonych w sieci. Bowiem jeśli strony nie można znaleźć w Google, to dla potencjalnych użytkowników Twoja strona nie istnieje - udadzą się do konkurencji. Dlatego właśnie pomoc agencji SEO jest praktycznie niezbędna podczas prowadzenia biznesu. A skoro działania jednej agencji są tak cenne, to dlaczego nie zatrudnić i drugiej, która wspomoże ją w działaniach? Takie myślenie to duży błąd, ponieważ zlecenie tego samego zadania dwóm różnym firmom pozycjonującym – przynosi tylko kłopoty.
Zresztą musisz wiedzieć, że większość agencji SEO posiada w umowie zapis, w którym zaznacza, że w czasie, kiedy jej pozycjoner będzie podejmował działania dla danej strony www, żadna inna firma nie może tego robić. I nie jest to zapis, który ma Ci związać ręce podczas prowadzenia działań marketingowych – chodzi o bezpieczeństwo Twojej strony.
Dwóch pozycjonerów czy to działających w podobny, czy w inny sposób, to m.in. podwójna liczba linków prowadzących do pozycjonowanej strony. A nagły wzrost linków w mniemaniu robotów wyszukiwarek może wyglądać podejrzanie, dlatego ryzyko otrzymania przez stronę kary za nienaturalne działania jest zdecydowanie większe.
Każdy pozycjoner ma też swoje własne strategie i sposoby działania. Inaczej prowadzi audyt, zwraca uwagę na nieco inne rzeczy. Obie strategie mogą być właściwe i prowadzić do dobrych wyników – o ile zostaną prawidłowo wdrożone. Gdyby dwóch pozycjonerów chciało na raz optymalizować te same zasoby – mogą nawzajem usuwać swoje działania, na przykład nadpisując meta tagi czy zmieniając teksty. Ponadto pomiędzy agencjami może narastać negatywna relacja, gdyż pozycjonerzy wchodzą sobie w drogę.
Niemożliwe jest analizowanie skuteczności pozycjonowania stron, jeśli działania prowadzą dwa podmioty – dwie agencje, lub agencja i klient – jednocześnie. Nie da się przypisać danych poczynań do efektów – zwłaszcza, że te przychodzą nieraz po kilku tygodniach od wprowadzenia zmian. Nie da się ani na bieżąco, ani po czasie, sprawdzić czyje działania wywarły jaki efekt dla Twojej strony internetowej. Przez to nie jesteś w stanie ocenić pracy agencji. W jaki sposób sprawdzić czy obie działają rzetelnie? Czy też jedna robi całą robota, a druga tylko wystawia faktury?
Współpraca na linii klient-agencja SEO powinna opierać się na wzajemnym zaufaniu. Kiedy zaczyna go brakować, pojawiają się nieporozumienia. Jeśli Twoim zdaniem działania podejmowane przez pozycjonerów są niewystarczające, zamiast działać za ich plecami i szukać innej agencji, powinieneś wyjaśnić to wprost. Może się bowiem okazać, że jesteś zbyt niecierpliwy. Wynajmując kolejną agencję SEO, tracisz szansę na wysoką pozycję w Google. Z innej strony, Twoje obawy mogą być podstawne - może się okazać, że firma zajmuje się pozycjonowaniem nierzetelnie. Dlatego zawsze warto otwarcie rozmawiać i współpracować.
Kiedy nałożą się na siebie działania różnych pozycjonerów, a do Twojej strony prowadzić będzie nagle zbyt duża liczba odnośników w Internecie, nie zadziała to na Twoją korzyść – wręcz przeciwnie – może to wyglądać podejrzanie i zwiększy się ryzyko nałożenia na Twoją stronę kary. Nie ryzykuj więc. Nawet jeśli umówisz się, że nie chcesz aby na stronę prowadziło zbyt dużo linków, problemem okaże się inne podejście, inna strategia i brak możliwości weryfikacji działań każdej agencji z osobna.
To samo tyczy się relacji klient – agencja.
Mieliśmy klientów, którzy wprowadzali samodzielnie zmiany na stronie, nic nam o tym nie wspominając. Efekt – mieliśmy chwilowe spadki i błędy. Dopiero po wnikliwej analizie dotarliśmy do tego, że klient coś pozmieniał w indeksacji, co spowodowało reakcję. Do jeszcze gorszej sytuacji dochodzi, gdy klient zmienia całą stronę – nagle dowiadujemy się, że część podstron została usunięta, zmieniła się architektura lub uciekły gdzieś kluczowe meta tagi… co powoduje szybki spadek pozycji i szykuje dużo pracy nad naprawą sytuacji.
W każdym przypadku gdy klient pracuje z firmą pozycjonerską i chciałby coś zmienić na stronie, powinien wcześniej powiadomić o tym agencję. Dzięki temu zmiany przebiegną bezboleśnie i zmniejszą się szanse utraty kluczowych treści czy błędy w indeksacji. Jeśli z czasem zmieniają się Twoje najważniejsze produkty, chcesz zareagować na działania branży czy zadbać o wprowadzenie nowej marki - kontaktuj się z agencją. Powinna doradzić najbardziej optymalny sposób wprowadzenia podstrony produktu.
Agencja SEO, z którą podpiszesz umowę na pozycjonowanie stron, powinna zobowiązać się do tego, że nie podejmie współpracy z firmą bliźniaczą z Twoją.
Załóżmy, że prowadzisz firmę remontową, oferującą swoje usługi na terenie Gliwic. Słowa kluczowe, dla których agencja SEO pozycjonuje Twoją stronę www to: remont Gliwice, remonty Gliwice, firma remontowa Gliwice. I teraz – patrząc na to ze strony etycznej, Twoja agencja SEO powinna zobowiązać się do tego, że nie podejmie się prac pozycjonujących dla innej firmy remontowej z Gliwic, jeśli będą dla niej priorytetem te same słowa kluczowe, które zostały wybrane dla Twojej witryny. Dlaczego? Otóż niemożliwym do wykonania jest wypozycjonowanie dwóch firm na te same słowa kluczowe i obu ich osadzenie na najwyższych pozycjach w Google – są one dla siebie konkurencją.
W pozycjonowaniu liczy się konsekwencja i cierpliwość. O ile w marketingu możesz liczyć na szybki efekt, pozycjonowanie potrzebuje czasu. Jeśli Twoja firma jest nowa lub nieznana na rynku, musisz pogodzić się z myślą, że zanim osiągniesz oczekiwane miejsce w Google, mogą minąć miesiące lub nawet lata (w celu pojawienia się nowej firmy w konkurencyjnej branży na pierwszych pozycjach).
Na pewno warto jest kontrolować poczynania swojej agencji - co jakiś czas zerkaj na pozycje, przyrost linków, ruch na stronie - czy to za pomocą darmowych narzędzi czy raportów dostarczanych przez agencję. Jeśli wzrosty są niewielkie, warto dowiedzieć się co dokładnie przez ostatnie miesiące było robione dla Twojej witryny.
Bądź konsekwentny w swoich wyborach i nie wynajmuj więcej niż jednej agencji SEO do pozycjonowania swojej strony firmowej – tylko na tym stracisz. Pamiętaj o zaufaniu – Twoją stroną zajmują się profesjonaliści. A jeśli masz jakieś wątpliwości, nie bój się ich wyrazić bezpośrednio do swojej agencji pozycjonerskiej 😉
Jesteś zainteresowany współpracą? Skontaktuj się z nami!
Dodaj komentarz