Stawiasz swoje pierwsze kroki w świecie SEO? Dopiero czytasz o pozycjonowaniu i chciałbyś zoptymalizować swoją stronę, ale nie wiesz od czego zacząć? Nie masz za dużo czasu, a chcesz podwyższyć swoje pozycje w wyszukiwarce? Jeśli na co najmniej jedno pytanie odpowiedziałeś twierdząco – przygotowaliśmy coś dla Ciebie! 😉
Poznaj 5 zaleceń, których wprowadzenie jest dość proste i powinno przynieść Ci wymierne efekty w postaci wzrostu pozycji i poszerzenia widoczności w wyszukiwarce. Zapraszamy do lektury.
Punkt zero, od którego powinieneś zacząć, to zrobienie listy słów kluczowych istotnych dla Twojej firmy. Zastanów się nad usługami i produktami, jakie chcesz sprzedawać oraz gdzie chcesz się promować – lokalnie, czy na całą Polskę. Zrób w oparciu o te przemyślenia listę fraz, pod którymi chcesz być widoczny w wyszukiwarce. Bardzo pomocny będzie tutaj Planer Słów Kluczowych w Google Ads. Przydać się też mogą płatne narzędzia typu Senuto lub Ahrefs. W nich możesz zobaczyć jakich dokładnie sformułowań używają Twoi potencjalni klienci oraz ile każda z fraz ma wyszukiwań miesięcznie. Dzięki temu dowiesz się, na których frazach musisz się skupić, aby przyciągnąć na stronę jak największy ruch.
Wybór odpowiednich słów kluczowych jest fundamentem dalszej optymalizacji, dlatego warto poświęcić czas, aby na spokojnie i szczegółowo je wybrać.
Wielokrotnie zauważyliśmy pierwsze skoki w pozycjach od razu po wprowadzeniu lepszych tagów title na stronę, jeszcze przed wykonaniem reszty optymalizacji. Dlatego uważamy, że title to najważniejszy meta tag pod kątem pozycjonowania. Umieść w nim najważniejsze frazy kluczowe dla danej podstrony. Title powinny być unikalne – i nie mogą powtarzać się na różnych podstronach. Pamiętaj by sprytnie używać słów kluczowych 😎 Umieszczając w title zwrot „Mechanik Katowice, warsztat samochodowy”, dbasz zarówno o frazę „mechanik Katowice” jak i „Katowice warsztat samochodowy”. A te równolegle wzmacniają frazy „Katowice mechanik” oraz „warsztat samochodowy Katowice”.
Największą wagę przyłóż do stron produktowych, ofertowych – tych, które mają przynosić konwersje i sprzedaż. Pozostałe podstrony, np. „O firmie”, „Nasi specjaliści” mogą mieć title o strukturze:
nazwa podstrony – nazwa firmy – najważniejsze słowo kluczowe
np. „O firmie – Warsztat XYZ – Mechanik Katowice”
Nagłówki pełnią ważną rolę w pozycjonowaniu. Dają jasną informację – zarówno czytelnikowi, jak i algorytmom przeglądarek – o czym będzie traktował dany fragment tekstu. Dlatego jak najbardziej powinny być używane! Trzy wskazówki odnośnie nagłówków:
Każdą z podstron można skutecznie wypozycjonować na kilka słów kluczowych. Sprawdź, czy Twoja witryna ma odpowiednią architekturę – dla każdej z najważniejszych fraz (lub grupy powiązanych fraz – np. „mechanik Katowice”, „mechanik w Katowicach”) powinna być osobna podstrona. Niezwykle trudne (a czasem niemożliwe wręcz) jest wypozycjonowanie jednej podstrony na bardzo wiele diametralnie różniących się od siebie fraz.
Dzięki utworzeniu osobnych podstron na poszczególne słowa, dostajesz spore możliwości: title, nagłówki (w tym H1) i wiele akapitów treści, którą możesz nasycić słowami kluczowymi i frazami, które je wspierają. Dodatkowo, według Google – poszerzasz swoją stronę o wartościową treść i starasz się wyczerpać temat. A to już zwiększa wartość całej witryny.
Jak poprawić pozycjonowanie w Google? Pisząc unikatowe treści. Jest to zadanie dość pracochłonne, jednak zdecydowanie się opłaca. Unikalny tekst o odpowiedniej długości, który nasyciłeś słowami kluczowymi sprawi, że zaczniesz pojawiać się na wiele nowych fraz oraz wzmocnisz dotychczasowe.
Bez tekstu na stronie skuteczne wypozycjonowanie jest niemożliwe.
Dlatego przy analizowaniu tekstu na stronie:
Porządek na stronie jest bardzo ważny. Wszystkie indeksowane podstrony powinny być wartościowe – zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i Google. Jeśli powodują błędy (np. 404), zalecamy wdrożenie przekierowań 301 lub całkowite usunięcie problematycznych podstron. Jeśli są mało wartościowe (podstrony mediów, tagów, kategorii, autorów, itp.) – czyli nie mają treści wcale, jest ona bez znaczenia dla pozycjonowania lub powtarza się z innymi – wyłącz ich indeksowanie za pomocą:
<meta name="robots" content="noindex">
Jeśli chcesz aby podstrona była indeksowana, gdyż stanowi wartość dla użytkowników, ale większość jej treści nie jest unikalna – więc obniża wartość witryny według Google – przyda Ci się tag rel=canonical.
Jeśli chcesz samodzielnie wypozycjonować swoją stronę – uzbrój się w cierpliwość. Na efekty potrzeba czasu. Niekiedy już po pierwszej optymalizacji ważne frazy lecą do góry. Ale zdarza się też, że dopiero po wielu miesiącach nad konkretnym słowem kluczowym, zaczyna ono powoli osiągać zadowalające efekty. SEO dla początkujących może wydawać się trudne, ale przy systematycznej pracy wiele da się osiągnąć.
Chcesz wiedzieć jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google? Podstawowe narzędzia są darmowe – Google Analytics i Google Search Console. Pozwolą Ci przeanalizować ruch organiczny (ilość, ale też jakość), sprawdzić błędy indeksacji i zobaczyć na jakie frazy Twoja strona jest najczęściej wyszukiwana i klikana. Do monitorowania ogólnej widoczności przydatne jest Senuto, a do codziennego monitorowania poszczególnych fraz – WebPozycja.
Zobacz więcej na temat pełnego audytu SEO oraz narzędzi, które polecamy:
Pamiętaj – SEO nie jest jednorazową optymalizacją. Polega na stałym kontrolowaniu pozycji i widoczności, sprawdzaniu aktualności fraz kluczowych oraz podejmowaniu stosownych kroków do sytuacji. Zacznij od dokładnej analizy fraz i konkurencji, wykonaj audyt techniczny i wymaganą optymalizację. Od tego czasu czeka Cię stały monitoring i reagowanie na zmiany.
Potrzebujesz pomocy? Zgłoś się do nas! Zaudytujemy, zoptymalizujemy, wypozycjonujemy 😎
Dodaj komentarz