Pozycjonowanie lokalne w Google? Tak naprawdę to kwestia odpowiedniego rozłożenia akcentów SEO pod "lokalność", niż odrębna metoda pozycjonowania. Sprawdź w jaki sposób dokładnie zoptymalizować swoją stronę by zyskać widoczność na frazy lokalne!
Pozycjonowanie lokalne pozwala na precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów, ale najpierw musisz sprawdzić czy Twoje usługi lub sprzedawane produkty mają potencjał pod lokalne wyszukiwania. Dlatego sprawdź czy:
Wyszukiwarka Google stara się odpowiedzieć najlepiej jak potrafi na potrzeby użytkowników dlatego sama dopasowuje wyniki wyszukiwania do lokalizacji. Jednak nie zawsze jest w stanie precyzyjnie wyłapać intencje zapytań, zwłaszcza jeśli wpisywane frazy mają rozległe znaczenia semantyczne. Za przykład niech posłuży fraza "adwokat" i "adwokat katowice" wpisywana w Katowicach.
Najpierw prześledźmy przykład dla ogólnej frazy "adwokat":
W wynikach wyszukiwania pojawiają się strony z wikipedii, Google News, artykułów specjalistycznych i wpisy blogowe. Strony kancelarii rankują dopiero w okolicach 8-10 miejsca. W mapach Google wyniki nie są sprecyzowane (pojawia się nawet kancelaria, która w wizytówce nie ma podanej swojej strony internetowej). Google najwyraźniej nie wie jak poradzić sobie z takim zapytaniem - jakiego rodzaju treści faworyzować.
W przypadku zapytania "adwokat katowice" wyszukiwarka jest już bardziej precyzyjna, a w wynikach wyszukiwania pojawiają się konkretne kancelarie lub strony grupujące kancelarie w Katowicach.
Istotą pozycjonowania lokalnego jest wsparcie geolokalizacji, tak aby strona wyświetlała się na frazy lokalne, ale jednocześnie była też przychylnie traktowana w przypadku fraz ogólnych pozycjonowanych na podstawie geolokalizacji.
Aby podkręcić nasze wyniki dla fraz lokalnych musimy z tradycyjnych metod pozycjonowania wybrać te akcenty, które najlepiej wspomogą nasze działania. Oto kilka podstawowych zasad, o których trzeba pamiętać.
Dzięki dobrze zoptymalizowanej wizytówce Twoja firma będzie pojawiać się zarówno w tradycyjnych wynikach wyszukiwania jak w Google Maps. Z punktu widzenia pozycjonowania lokalnego mapy są bardzo istotne więc postaraj się aby Twoja wizytówka była domknięta na ostatni guzik. Jak to zrobić?
Google to wyszukiwarka treściowa dlatego postaraj się sprawić by robot Google łatwo indeksując Twoją stronę szybko zorientował się, że prowadzisz biznes lokalny. Najłatwiej to zrobić za pomocą treści, którą jednocześnie należy nasycić we właściwie frazy kluczowe. Nim to zrobisz, przeprowadź analizę - może okazać się. że Twoi potencjalni klienci mają bardziej rozbudowane intencje. Darmowym narzędziem, które pomoże ci to zrobić (choć nie tak dokładne jak inne bardziej zaawansowane, ale płatne) jest np. Ubersuggest.
Przykładowo fraza „nieruchomości Gliwice” dla lokalnego biura nieruchomości jest dobra, ale po analizie wynika, że użytkownicy również często wpisują nazwy poszczególnych dzielnic. Biuro nieruchomości w treści na stronie powinno uwzględnić informacje, że w swojej ofercie ma nieruchomości zlokalizowane np. w Śródmieściu. Podobna sytuacja jest widoczna na frazę "dentysta warszawa" (screen powyżej).
Zwróć też uwagę na frazy z tzw. długiego ogona. Jeżeli są wpisywane w wyszukiwarkę wraz z lokalizacją (np. makijaż permanentny brwi ombre katowice) może to oznaczać, że warto uwzględnić takie frazy na strony (wcale nie muszą mieć dużego wolumenu wyszukiwań, ale będą nisko konkurencyjne, dzięki czemu łatwiej wskoczyć na topowe pozycje w wynikach).
Dobrym patentem na przemycenie fraz lokalnych jest wyodrębnienie sekcji „dojazd” na stronie. Spełni ona wymogi praktyczne i jest dobrze widziana z punktu widzenia UX, a jednocześnie pozwoli na naturalne wstawienie fraz lokalnych (np. do naszej siedziby najłatwiej dotrzeć autobusem XYZ, który zatrzymuje się na przystanku Warszawa Centralna).
Title to najważniejsze czynniki rankingowe. Dlatego jeśli walczysz o pozycję na frazy lokalne spróbuj zamieścić je także w głównych tagach. W przypadku titlle może to wyglądać następująco:
Fraza kluczowa + lokalizacja – brand – dodatkowe frazy
Np. Pozycjonowanie lokalne Katowice – Silence – Reklama w Google
lub jeśli „lokalność” nie jest aż tak priorytetowa:
Fraza kluczowa – brand – pozostałe frazy + lokalizacja
Pozycjonowanie lokalne – Silence – Reklama w Google Katowice
W podobny sposób możesz wprowadzić znaczniki h1, h2, h3 itp. W przypadku meta description (opis) postaw na formę bardziej naturalną np. pozycjonowanie lokalne w Katowicach.
Znaczniki (dane strukturalne) schema.org to specjalne fragmenty kodu HTML, które wyszukiwarkom przekazują więcej informacji na temat treści na stronie. Dla wyszukiwarki adres firmy to ciąg znaków, który podlega interpretacji. Schema.org pozwala jasno określić, że dana informacja jest adresem, dzięki temu robot ma ułatwione zadanie.
W ten sposób możemy oznaczyć dużo więcej informacji m.in. charakter działalności, numer telefonu czy godziny otwarcia. Po wdrożeniu schema.org (można to zrobić ręcznie lub za pomocą wtyczki – W WordPressie to np. WP SEO Structured Data Schema) musisz sprawdzić czy zrobiłeś to poprawnie. To testowania posłuży ci specjalne narzędzie, które znajdziesz pod tym adresem: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl
Co to jest NAP? To po prostu nazwa, adres i numer telefonu (z angielskiego Name Adress Phone). NAP-y traktowane są przez roboty Google jako jedna z ocen wiarygodności strony. Kluczowa przy formatowaniu NAPów jest jednolitość. Nazwa, adres, telefon zawsze muszą być podawane w tej samej formie i konsekwentnie pojawiać się zarówno w dziale kontakt, jak i na wszystkich podstronach.
Przykład takiego rozwiązania znajdziesz na tej stronie – scrollując na sam jej dół. Nasze dane w tej samej formie pojawiają się na każdej podstronie. Jeżeli pozyskujesz linki z NAPów również pamiętaj, żeby format był zgodny z tym, który zastosowałeś na swojej stronie internetowej.
Staraj się budować profil linków, który będzie tematycznie powiązany z lokalizację prowadzonego biznesu. Stawiaj na linki z branżowych katalogów firm z danego miasta i na forach internetowych powiązanych z lokalizacją. Pamiętaj też o NAP-ach. Dobrym rozwiązaniem, ale bardziej kosztownym jest też wykupienie artykułów sponsorowanych w lokalnej prasie (możesz to zrobić za pośrednictwem np. portalu WhitePress).
Jeśli budżet na to pozwala, warto postawić na zorganizowane akcje marketingowe w lokalnych mediach czy instytucjach lub np. sponsoring lokalnych konferencji. Każde takie wydarzenie powinno prowadzić do zdobycia przez ciebie linku do swojej strony.
Oba warunki mają znaczenie pośrednie, ale musisz wiedzieć, że wyszukiwania lokalne często wiążą się z impulsywną potrzebą użytkownika, który szybko potrzebuje uzyskać informacji. Często zrobi to sięgając po smartfon, dlatego twoja strona powinna być responsywna i szybko się ładować na komórki. Nie jest to jednak tajemna wiedza pod SEO lokalne. W dobie mobile first index każda strona powinna spełniać takie parametry.
Gdzie sprawdzić responsywność strony? Google udostępnia test optymalizacji mobilnej. Szybkość strony wraz z zalecanymi poprawkami sprawdzisz w PageSpeed Insights.
Efekty w postaci wzrostów widoczności zależne są oczywiście od stopnia konkurencyjności w Twojej branży. Z reguły jednak frazy lokalne potrzebują mniej czasu na wypozycjonowanie niż frazy ogólne. To pewna przewaga, z której można skorzystać prowadząc działalność zorientowaną na lokalnego klienta. Dobrą optymalizacją strony i skutecznym link buildingiem można wypracować przewagę nad dużo silniejszym markami skoncentrowanymi na ogólnopolskim zasięgu. Do dzieła!
Pozycjonowanie lokalne rządzi się swoimi prawami i autor doskonale wypunktował najważniejsze zagadnienia tego tematu:) Wizytówka Google Moja Firma na początku może zrobić większość pracy.
Bardzo dobry poradnik. Samo pozycjonuję głównie lokalnie. Wykorzystuję mapy, ale dzięki tekstowi wiem co i gdzie można poprawić.
Dobry art. Od siebie dodam, że warto postarać się pozyskać od zadowolonych klientów pozytywne komentarze w wizytówce Google i odpowiedzieć na nie. Co ważne, jeśli otrzymamy komentarz negatywny także trzeba na niego odpisać.
Co do samego stricte SEO dodałbym opcje wykonania LP (Landing Page) pod konkretne miasta, ale to w przypadku gdy mamy usługi, które mogą być wykonywane w wielu miejscach, lub chcemy pozyskać klientów z danych miejsc. Akurat w SEO jest to możliwe 🙂