Duplicate content a strony kanoniczne


AUTOR: Joanna Poczesna / OPUBLIKOWANO: 30.09.2013 / KATEGORIA: Pozycjonowanie

Pisałam już o tym, czym jest tzw. duplicate content i jak roboty Google'a weryfikują treści publikowane w sieci. Tym razem skupię się na innej kwestii, otóż na tym w jaki sposób możesz uchronić swoją stronę przed posądzeniem o taki „występek”. Dowiesz się też, czym jest tag kanoniczny, jak go dodać do podstrony i dlaczego odgrywa ważną rolę w procesie optymalizacji.

Rel=”canonical”

Posiadasz kilka podstron generujących te same treści? Istnieje szansa, że zostaniesz posądzony o kopiowanie kontentu, czego rezultatem może być spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz uniknąć tego kłopotu, powinieneś uzupełnić kod swojej strony o atrybut rel=”canonical” (możesz też użyć przekierowania 301).

Dlaczego warto?

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy, który ma bardzo wiele podstron. Zdarza się, że w wyszukiwarce albo w poszczególnych kategoriach strony każdy internauta może sortować znajdujące się tam produkty (według ceny, daty itp.). Wybierając inny rodzaj sortowania, generowany jest inny adres URL, a każdy z nich jest osobno indeksowany przez roboty wyszukiwarek. Twoja strona główna również posiada wiele adresów URL, które są osobno zapisywane przez boty. Wszystko to powoduje zagrożenie wystąpienia tzw. duplicate content. Aby go uniknąć możesz użyć znacznika rel=”canonical”, wskazując, którą podstronę chcesz oznaczyć jako kanoniczną.

To skuteczny sposób na zapewnienie sobie bezpieczeństwa zarówno względem Google'a, który nie zakwalifikuje już Twojej strony jako spamu (czego efektem mógłby być jej spadek w wynikach wyszukiwania), jak i względem serfujących po sieci hakerów, których działania nie będą już w stanie sprawić, że np. boty zaindeksują więcej niż jeden adres URL dla jednej z Twoich podstron (czego efektem mógłby być duplicate content, a następnie również spadek w wynikach wyszukiwania).

Jak używać?

Jeśli zastanawiasz się, którą podstronę wybrać na kanoniczną, powinieneś sprawdzić, która z nich jest najlepiej przygotowana pod kątem SEO.

Dzięki temu będziesz wiedział, jaki link z atrybutem rel=”canonical” umieścić w sekcji wybranych podstron, np. (gdzie podany adres wskazuje botom podstronę do zaindeksowania). Takie działanie da Ci pewność, że wędrujące po Twojej stronie roboty wyszukiwarek, niezależnie od tego jaką obiorą drogę, zawsze będą indeksować tylko wybrane przez Ciebie podstrony.

Zapobiegaj „duplicate content”

Głównym celem tagu kanonicznego jest pomoc w czasie indeksowania strony przez roboty Google'a. Dzięki atrybutowi rel=”canonical” możesz zaoszczędzić sobie kłopotów, dlatego warto o nim pamiętać.

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj wątek  
Powiadom o