Silence! ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085 668 518 537 info@silence.pl

Może Ci się wydawać, że ten tytuł jest dosyć dziwny jak na to, że jego autorem jest prezes firmy specjalizującej się między innymi w SEO, mimo to przeczytaj proszę do końca.

Działam w branży SEO od 2004 roku, pracowałem nad pozycjonowaniem setek firm. Przez ten czas zaszło bardzo wiele zmian, choć czasem odnoszę wrażenie, że część naszych przedsiębiorców mentalnie została na początku lat 2000 – niestety, niektóre firmy konkurencyjne też. Czy naprawdę nadal jest tak, że przedsiębiorca zakładając firmę, załatwia sprawy w Urzędzie Miasta, następnie w Skarbowym, ZUS-ie, a potem pierwsze co robi, to od razu udaje się do firmy tworzącej strony internetowe, a na drugim miejscu do firmy pozycjonującej? I to dlaczego? Bo tak się robi?

STOP! Zanim wejdziesz w temat pozycjonowania, czy jakiejkolwiek reklamy, powinieneś najpierw wszystko szczegółowo przemyśleć. Czy SEO jest zawsze działaniem niezbędnym? Kiedy i dlaczego nie brać pod uwagę pozycjonowania, skoro w Google jest 98% polskich internautów i na pewno jest tam nasza grupa docelowa?

1) Wygląd wyników wyszukiwania

Wpisz proszę w Google dowolne słowo kluczowe i przejrzyj wyniki wyszukiwania. Poniżej kilka zrzutów ekranu wyszukiwarki Google dla przypadkowo dobranych fraz – niekoniecznie najbardziej konkurencyjnych. Zrzuty ekranu zrobiłem celowo na rozdzielczości 1900 px.

 

Co widzisz na pierwszym ekranie? Albo raczej czego nie widzisz? Otóż nie ma tutaj wyników naturalnych Google – czyli tych z pozycjonowania. Od dłuższego czasu Google celowo zmienia wygląd wyników wyszukiwania tak, aby na najwyższych pozycjach pokazywać linki sponsorowane AdWords, na których zarabia. Oczywiście możesz sobie pomyśleć: „no ale w te reklamy nie klikam, przewinę na dół i mam wyniki naturalne”. Moja rada brzmi jednak: weź pod uwagę to, że każdy człowiek jest inny i… teraz Cię zaskoczę – w te reklamy wiele osób klika (często nawet nieświadomie, bo Google robi wszystko, żeby linki AdWords jak najmniej różniły się od wyników naturalnych).

2) Pozycjonowanie nie jest proste

Pozycjonowanie to usługa, która jest właściwie oparta na doświadczeniach pozycjonerów. Ci od lat sprawdzają to, jak działają algorytmy Google i dostosowują strony www do tego, aby były jak najbardziej przyjazne robotowi wyszukiwarki Google. Nikt nie zna dokładnie samego jej algorytmu (no może poza pracownikami Google’a), dlatego nie możesz się spodziewać tego, że ktokolwiek da Ci gwarancję pozycji w Google!

Jeżeli masz zrobioną stronę i nie jest ona dostosowana do dzisiejszych trendów, tzn. nie jest responsywna, nie jest użyteczna, ma mało treści, to przykro mi – trzeba przepracować temat strony internetowej jeszcze raz.

3) Konkurencja

Twoja konkurencja w Google już jest, często już na najwyższych pozycjach, walczy o te pozycje od miesięcy, a nawet lat, dlatego są one stabilne. Zanim Ty osiągniesz takie efekty i zaczniesz się „przeciskać” przez konkurencję na najwyższe pozycje, może minąć kilka miesięcy. W tym czasie musisz liczyć się z tym, że pozycjonowanie może nie przynieść Ci żadnych zapytań czy choćby jednej sprzedaży. Pozycjonowanie nie da Ci efektu już, teraz, dziś. Tego poszukujesz? Zrezygnuj z pozycjonowania.

4) Geolokalizacja

„Ja chcę być top3 i tylko to mnie interesuje!”. Dobrze, ale sprawdź też na różnych komputerach/urządzeniach, jak wygląda pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania dla Twojej frazy kluczowej. I zobacz, jak duże pojawiają się różnice. Google dziś mocno dostosowuje wyniki wyszukiwania do lokalizacji, urządzenia czy też zachowań swoich użytkowników. Może się więc zdarzyć tak, że Twoja strona będzie w top3, ale tylko na komputerze pozycjonerów, a na Twoim już nie. A może też być tak, że tylko Ty będziesz siebie widział w top3, a cała reszta użytkowników sieci nie. Weź to pod uwagę i sprawdzaj efekty w statystykach strony.

5) Twoje cele biznesowe

Ustal swoje cele biznesowe, m.in.:

  • kto jest Twoim idealnym klientem,
  • do jakiej grupy odbiorczej chcesz dotrzeć,
  • czym się wyróżniasz spośród konkurencji,
  • jaki jest Twój Unique Selling Point.

Może się bowiem okazać, że pozycjonowanie nie jest Ci w ogóle potrzebne, bo np.: frazy, na które chcesz się pozycjonować, są w większości wyszukiwane przez Internautów z innej grupy odbiorczej niż ta, do której chcesz dotrzeć, czy też Twoja grupa odbiorcza jest tak wąska, że Twoich tematów nikt w ogóle nie szuka.

Przykładowo: sprzedajesz wysokiej jakości produkt, kierowany do B2C, przypuśćmy, że jest to wysokiej jakości jedwabna bielizna damska. Masz wysoką jakość produktów i przez to dużo wyższą cenę niż konkurencja. Osiągasz najwyższe pozycje dla upragnionej frazy „bielizna damska”. I co dalej? Nikt nie dokonuje u Ciebie zakupu, bo na to samo słowo kluczowe reklamuje się konkurencja, która ma pospolite produkty i przez to 4x niższe ceny. Do Ciebie trafia sporo osób, ale to się nie przekłada na żadne zamówienia. Co więc robić? Albo zmieniasz frazy na bardziej precyzyjne, albo poszukaj innej metody promocji.

6) Promocja sklepów internetowych

Kupiłeś gotowe rozwiązanie sklepu internetowego, zaimportowałeś produkty z hurtowni? Chcesz być „wilkiem E-commerce” i chcesz być w topach Google’a? Świetnie! Tylko pamiętaj o konkurencji, która też już to pewnie zrobiła, ona też ma sklepy, z tymi samymi produktami, pewnie z tej samej hurtowni. Pamiętaj: te same opisy, te same zdjęcia to jest to czego Google nie lubi najbardziej – czyli powielonych treści. Jeżeli masz sklep i chcesz być wyżej niż konkurencja, to musisz zadbać o unikalne treści – kilku Twoich konkurentów to już zrobiło i są na najwyższych pozycjach. Nieważne czy masz 10 produktów w sklepie, czy 10 000, teksty muszą być unikalne i wartościowe pod kątem użyteczności.

7) Dobór fraz kluczowych

To pierwszy element w procesie pozycjonowania. Frazy dobierasz na podstawie intuicji i znajomości swojej branży. Warto jednak też sprawdzić je jakimś narzędziem. Np. Planer słów kluczowych w Google AdWords, gdzie za darmo możesz podejrzeć, jak często są wyszukiwane ważne dla Ciebie frazy kluczowe.

Wchodzisz, wpisujesz i co? Nie ma dokładnych liczb! Ups… Jak teraz wybrać frazy? Google informuje Cię, że jeśli załadujesz konto AdWords i uruchomisz kampanię reklamową, otrzymasz dokładniejsze dane. No to działasz, jednak okazuje się, że wyniki w Planerze są nadal niedokładne, bo Google pod jedną frazę ukrywa całą grupę fraz podobnych. Czyli jest jeden wynik, który zawiera Twoją frazę kluczową w liczbie pojedynczej, mnogiej, z błędami, a czasami nawet w różnej kolejności w przypadku gdy fraz jest wielowyrazowa. Przykład, chcesz sprawdzić frazę "floating katowice", Google Ci pokaże wyniki dla frazy "float"… No i wybierasz taką frazę, pozycjonujesz się, czekasz kilka miesięcy, a tu ruchu nie ma, przynajmniej takiego jakiego Google Ci obiecał…

8) Zachowania użytkowników

No dobra, jesteś top3, Twoją stronę odwiedzają użytkownicy, ale zapytań czy sprzedaży jest zdecydowanie mniej niż oczekiwałeś. No niestety, zachowania użytkowników cały czas się zmieniają i jako firma zajmująca się kampaniami reklamowymi w Internecie widzimy, że współczynnik osób gotowych dokonać zakupu tu i teraz spada. Skąd się to bierze? A no z tego, że Twoja idealna grupa odbiorcza ma poza Twoją stroną jeszcze wiele innych serwisów do przejrzenia: są to zwykle strony Twojej konkurencji.  Dodatkowo każdy z nas jest dziś zajęty – robimy po kilka rzeczy jednocześnie, bardzo łatwo się też rozpraszamy i zanim podejmiemy decyzję, przekładamy to kilka razy. Stąd też pozycjonowanie nadaje się przede wszystkim do pozyskiwania użytkowników na stronę, ale do sprzedaży może dochodzić już za pośrednictwem innych kanałów.

Podsumowując

Pozycjonowanie nie jest dla każdego, niestety. Wyniki wyszukiwania na pierwszej stronie są w coraz większym stopniu ograniczane, a algorytm Google niemiłosierny. Czasy się zmieniają, pozycjonowanie, strony internetowe i Twoja konkurencja też. Chcesz być w czołówce, musisz się dostosować. A jedynym elementem stałym w Internecie jest… zmiana.

Pozycjonowanie to cały czas wartościowe działania dla Twojej strony i Twojego biznesu. Działania te przynoszą efekt w postaci większego ruchu i zapytań. Musisz mieć jednak na uwadze, że jeśli chcesz być na najwyższych pozycjach, musisz zadbać o wiele elementów, i to już na poziomie planowania biznesu!

Pamiętaj o tym, że:

  • trzeba przygotować dużo treści na stronę,
  • warto zainwestować w content marketing,
  • warto pomyśleć też o innych kanałach, takich jak Facebook czy AdWords, które wspomogą promocję firmy.

Masz pytania? Zapraszam do komentowania.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar

Najnowsze wpisy na blogu

Bloger na Facebooku – porady dla stawiających pierwsze kroki w blogosferze

Decydując się na założenie bloga, na pewno chcesz, żeby ludzie go odwiedzali. Jednak aby tak się naprawdę stało, musisz poinformować potencjalnych czytelników o jego istnieniu – nawet najlepsze treści (…)

Więcej

Lokale gastronomiczne na Facebooku i Instagramie – jak zrobić to dobrze?

Prowadzisz lokalną restaurację/bar/kawiarnię? Chcesz poszerzyć grono swoich klientów? Budować świadomość marki wśród lokalnej społeczności? Na bieżąco informować o wydarzeniach i promocjach? Najlepszą (…)

Więcej

Skuteczna promocja w sieci dla branży deweloperskiej

Skąd czerpią informacje o ofertach mieszkaniowych osoby w wieku powyżej 30 lat – czyli główna grupa odbiorcza dla branży deweloperskiej? Oczywiście z Internetu, który najczęściej jest również pierwszym (…)

Więcej

Prowadzisz kampanię Google AdWords? Sprawdź jakie elementy możesz zoptymalizować!

Realizując kampanię reklam płatnych w Google już na samym początku powinniśmy jasno określić, co będzie jej zadaniem. Możliwości jest wiele. Reklama AdWords często oprócz funkcji sprzedażowej, spełnia (…)

Więcej

Silence!

Biuro: ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085  Telefon: 668 518 537E-mail: info@silence.pl