Silence! ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085 668 518 537 info@silence.pl

Działania reklamowe prowadzone z doskoku? Brak mierzalnych celów, a w związku z tym brak możliwości sprawdzenia efektywności kampanii? A może koszty, które Twoim zdaniem są zupełnie nieadekwatne do efektów? Do tego wszystkiego może doprowadzić reklama, którą włącza się dla samego jej włączenia: bo trzeba szybko, bo trzeba coś robić, bo ważne, żeby ludzie widzieli, że jesteśmy i działamy. Takie myślenie jest zgubne i zwykle wiąże się z dużymi stratami. Aby im zapobiec, trzeba działać według wcześniej przygotowanej strategii.

Strategia, czyli co właściwie…?

Strategia to w przypadku działań e-marketingowych:

  • zbadanie rynku i jego potrzeb,
  • poznanie grupy odbiorczej,
  • wyznaczenie celów, jakie będą realizowane na poszczególnych etapach promocji,
  • wybranie kanałów i narzędzi, które najlepiej sprawdzą się podczas działań dla danego przypadku,
  • ustalenie najbardziej optymalnego budżetu na promocję,
  • ustalenie czasu, w jakim będzie trwała promocja,
  • wykrycie zagrożeń, jakie mogą nastąpić podczas prowadzenia kampanii i ich eliminacja na etapie jej uruchamiania.

Nie mając strategii, nie posiada się jasnych celów, a co za tym idzie nie da się zrealizować konkretnych założeń. Nie wiadomo też, czy zakończone działania e-marketingowe były skuteczne, ponieważ nie ma się do czego odwołać. Tak naprawdę działanie bez strategii nie daje żadnego punktu odniesienia do późniejszej pracy optymalizacyjnej, nawet jeśli jakiekolwiek efekty się pojawiły. Bo mimo że np. wzrosła sprzedaż w sklepie internetowym, to nie wiadomo do końca, czy nie dałoby się jej zmaksymalizować, przygotowując np. inną kreację reklamową, inaczej komunikując do wybranych grup odbiorców lub po prostu zmieniając odbiorców, bo aktualni nie do końca są zainteresowani promowaną ofertą.

Przywołam tu przykłady naszych klientów.

Dla jednego z naszych klientów prowadziliśmy kampanię PPC, która była kontynuacją jego wcześniejszego planu działania. Efekty były jednak niezadowalające. Po szczegółowej analizie danych doszliśmy do wniosku, że mimo dużej liczby kliknięć w reklamę, niewiele osób dokonuje zapisów na szkolenia, ponieważ strona, na której lądują potencjalnie zainteresowani użytkownicy nie spełnia ich oczekiwań. Zaproponowaliśmy klientowi zmianę landing page’a, co więcej na podstawie danych dotyczących dotychczasowych zachowań użytkowników, wprowadziliśmy kilkuetapową strategię promocji, dzięki czemu zdecydowanie wzrosło zainteresowanie promowaną ofertą.

Oczywiście bywa też tak, że zgłaszają się do nas klienci, którzy dopiero chcą wystartować z promocją i nie posiadają żadnej historii sprzedażowej. Wtedy zaczynamy od spotkania i rozmowy, podczas której staramy się jak najwięcej dowiedzieć na temat potencjalnych odbiorców oferty klienta, jej mocnych stron oraz założeń, jakie ma klient względem reklamy. Następnie w zespole omawiamy otrzymane informacje i ustalamy plan działania. Tak było m.in. w przypadku strategii i kampanii, którą na jej podstawie poprowadziliśmy, dla jednego z naszych klientów, którego celem była sprzedaż miejsc na szkolenie dla konsultantek ślubnych. Dobraliśmy kanały, przygotowaliśmy harmonogram działania i uruchomiliśmy 3-etapową kampanię w Google AdWords oraz na Facebooku. W wyniku naszych działań uzbierała się mocna grupa na szkolenie, a klient był zadowolony z uzyskanych efektów.

Źródło grafiki: www.google.com/analytics/

Powyższy screen pokazuje, jak w ciągu całej kampanii rozkładały się zapisy na szkolenia. Jak widać, konwersje pojawiały się systematycznie na wszystkich etapach kampanii, dlatego uwaga: jeśli zostanie ustalony termin promocji, warto cierpliwe czekać do końca, nie przerywając nagle wszystkich działań. 

Analizuj dane i wyciągaj wnioski  

Najlepsze jest to, że dane, na podstawie których tworzone są strategie, są dostępne również dla osób zainteresowanych (czytaj: prowadzących kampanie bez strategii). Trzeba tylko wiedzieć, gdzie ich szukać i jak interpretować poszczególne statystyki. Google Analytics, Google Trends, Senuto, Facebook Audience Insights to tylko niektóre z narzędzi, o których warto przy tym pamiętać.

Strategia jest potrzebna zarówno w przypadku social mediów (prowadzenie profilów, reklamy), jak i kampanii PPC czy działań content marketingowych lub SEO. Co więcej, w przypadku wielu firm poszczególne usługi e-marketingowe idealnie się między sobą uzupełniają, a to oznacza, że strategia może być budowana szeroko i kierowana na wiele obszarów.

O tym, że maksymalna personalizacja poszczególnych działań jest absolutnie niezbędna, nie trzeba wspominać – w końcu to  jeden z głównych trendów na ten rok.

Czy naprawdę tego chcesz?

Przygotowanie strategii ma na celu maksymalizację efektów i optymalizację kosztów działania. Bez niej prowadzenie kampanii e-marketingowej jest jak poruszanie się po omacku – może się udać, ale to bardziej kwestia szczęścia niż czegokolwiek innego. Najczęściej takie postępowanie kończy się porażką, przepalonym budżetem i niezadowalającymi efektami.

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu.

Najnowsze wpisy na blogu

Szybkość ładowania strony a SEO

  Jednym z często wymienianych czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania jest szybkość ładowania strony. Niejednokrotnie słyszałem, że wolno ładująca się strona nie ma szans na (…)

Więcej

Bloger na Facebooku – porady dla stawiających pierwsze kroki w blogosferze

Decydując się na założenie bloga, na pewno chcesz, żeby ludzie go odwiedzali. Jednak aby tak się naprawdę stało, musisz poinformować potencjalnych czytelników o jego istnieniu – nawet najlepsze treści (…)

Więcej

Lokale gastronomiczne na Facebooku i Instagramie – jak zrobić to dobrze?

Prowadzisz lokalną restaurację/bar/kawiarnię? Chcesz poszerzyć grono swoich klientów? Budować świadomość marki wśród lokalnej społeczności? Na bieżąco informować o wydarzeniach i promocjach? Najlepszą (…)

Więcej

Skuteczna promocja w sieci dla branży deweloperskiej

Skąd czerpią informacje o ofertach mieszkaniowych osoby w wieku powyżej 30 lat – czyli główna grupa odbiorcza dla branży deweloperskiej? Oczywiście z Internetu, który najczęściej jest również pierwszym (…)

Więcej

Silence!

Biuro: ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085  Telefon: 668 518 537E-mail: info@silence.pl