Działania reklamowe prowadzone z doskoku? Brak mierzalnych celów, a w związku z tym brak możliwości sprawdzenia efektywności kampanii? A może koszty, które Twoim zdaniem są zupełnie nieadekwatne do efektów? Do tego wszystkiego może doprowadzić reklama, którą włącza się dla samego jej włączenia: bo trzeba szybko, bo trzeba coś robić, bo ważne, żeby ludzie widzieli, że jesteśmy i działamy. Takie myślenie jest zgubne i zwykle wiąże się z dużymi stratami. Aby im zapobiec, trzeba działać według wcześniej przygotowanej strategii.
Strategia to w przypadku działań e-marketingowych:
Nie mając strategii, nie posiada się jasnych celów, a co za tym idzie nie da się zrealizować konkretnych założeń. Nie wiadomo też, czy zakończone działania e-marketingowe były skuteczne, ponieważ nie ma się do czego odwołać. Tak naprawdę działanie bez strategii nie daje żadnego punktu odniesienia do późniejszej pracy optymalizacyjnej, nawet jeśli jakiekolwiek efekty się pojawiły. Bo mimo że np. wzrosła sprzedaż w sklepie internetowym, to nie wiadomo do końca, czy nie dałoby się jej zmaksymalizować, przygotowując np. inną kreację reklamową, inaczej komunikując do wybranych grup odbiorców lub po prostu zmieniając odbiorców, bo aktualni nie do końca są zainteresowani promowaną ofertą.
Przywołam tu przykłady naszych klientów.
Dla jednego z naszych klientów prowadziliśmy kampanię PPC, która była kontynuacją jego wcześniejszego planu działania. Efekty były jednak niezadowalające. Po szczegółowej analizie danych doszliśmy do wniosku, że mimo dużej liczby kliknięć w reklamę, niewiele osób dokonuje zapisów na szkolenia, ponieważ strona, na której lądują potencjalnie zainteresowani użytkownicy nie spełnia ich oczekiwań. Zaproponowaliśmy klientowi zmianę landing page’a, co więcej na podstawie danych dotyczących dotychczasowych zachowań użytkowników, wprowadziliśmy kilkuetapową strategię promocji, dzięki czemu zdecydowanie wzrosło zainteresowanie promowaną ofertą.
Oczywiście bywa też tak, że zgłaszają się do nas klienci, którzy dopiero chcą wystartować z promocją i nie posiadają żadnej historii sprzedażowej. Wtedy zaczynamy od spotkania i rozmowy, podczas której staramy się jak najwięcej dowiedzieć na temat potencjalnych odbiorców oferty klienta, jej mocnych stron oraz założeń, jakie ma klient względem reklamy. Następnie w zespole omawiamy otrzymane informacje i ustalamy plan działania. Tak było m.in. w przypadku strategii i kampanii, którą na jej podstawie poprowadziliśmy, dla jednego z naszych klientów, którego celem była sprzedaż miejsc na szkolenie dla konsultantek ślubnych. Dobraliśmy kanały, przygotowaliśmy harmonogram działania i uruchomiliśmy 3-etapową kampanię w Google AdWords oraz na Facebooku. W wyniku naszych działań uzbierała się mocna grupa na szkolenie, a klient był zadowolony z uzyskanych efektów.
Źródło grafiki: www.google.com/analytics/
Powyższy screen pokazuje, jak w ciągu całej kampanii rozkładały się zapisy na szkolenia. Jak widać, konwersje pojawiały się systematycznie na wszystkich etapach kampanii, dlatego uwaga: jeśli zostanie ustalony termin promocji, warto cierpliwe czekać do końca, nie przerywając nagle wszystkich działań.
Najlepsze jest to, że dane, na podstawie których tworzone są strategie, są dostępne również dla osób zainteresowanych (czytaj: prowadzących kampanie bez strategii). Trzeba tylko wiedzieć, gdzie ich szukać i jak interpretować poszczególne statystyki. Google Analytics, Google Trends, Senuto, Facebook Audience Insights to tylko niektóre z narzędzi, o których warto przy tym pamiętać.
Strategia jest potrzebna zarówno w przypadku social mediów (prowadzenie profilów, reklamy), jak i kampanii PPC czy działań content marketingowych lub SEO. Co więcej, w przypadku wielu firm poszczególne usługi e-marketingowe idealnie się między sobą uzupełniają, a to oznacza, że strategia może być budowana szeroko i kierowana na wiele obszarów.
O tym, że maksymalna personalizacja poszczególnych działań jest absolutnie niezbędna, nie trzeba wspominać – w końcu to jeden z głównych trendów na ten rok.
Przygotowanie strategii ma na celu maksymalizację efektów i optymalizację kosztów działania. Bez niej prowadzenie kampanii e-marketingowej jest jak poruszanie się po omacku – może się udać, ale to bardziej kwestia szczęścia niż czegokolwiek innego. Najczęściej takie postępowanie kończy się porażką, przepalonym budżetem i niezadowalającymi efektami.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dodaj komentarz