Seo copywriting stanowi część działań optymalizacyjnych, które mają na celu przygotowanie strony www w taki sposób, aby była czytelna dla wyszukiwarki Google. Jednocześnie, za pomocą Seo copywritingu możemy dotrzeć do internautów, rozwiązując ich problemy dzięki wysokiej jakości treści.
Wyszukiwarka Google to gigantyczny generator wiedzy, który codziennie wyrzuca odpowiedzi na miliardy zapytań. Skalę tego procesu potwierdza fakt, że około ¼ codziennie wpisywanych do wyszukiwarki słów to nowe słowa! A wszystkie tworzone treści pozycjonują się w czasie rzeczywistym.
Aby wykonać tzw. dobrą robotę, która z czasem zaowocuje, stwórzmy treści:
Obecnie Google zwraca coraz większą uwagę na tzw. użyteczność treści. Skupiajmy się więc nie tylko na aspektach technicznych, ale przede wszystkim na tym, czy treści na naszej stronie spełniają oczekiwania jej użytkowników, rozwiązują ich problemy, a także są dla nich na tyle atrakcyjne, aby były udostępniane w social media.
Seo copywriting ma nam pomóc w uzyskaniu jak najwyższych pozycji dla naszej w strony w wyszukiwarce Google. A za tym oczywiście idzie większa liczba odwiedzin. Jakie treści należy zatem tworzyć, aby uzyskać taki efekt?
Internauci wyszukują w Google informacji po tzw. słowach kluczowych. Aby trafili na naszą stronę, w treściach należy umieścić te z największą liczbą wyszukiwań. Częstym błędem jest wybieranie ich na „wyczucie”. Wydaje nam się bowiem, że znamy najlepiej tematykę, którą się zajmujemy i potrafimy wyznaczyć frazy, których internauci prawdopodobnie użyją. Nic bardziej mylnego! Dobór słów kluczowych należy wykonać za pomocą odpowiednich narzędzi tj.: Keyword Tool, które dostępne jest w systemie Google Adwords. Tam, po wpisaniu różnych kombinacji zorientujemy się, które z nich cieszą największą liczbą wyszukiwań. Dokładnie takie słowa kluczowe i w takiej kombinacji, powinniśmy użyć w naszych tekstach.
Istnieje kilka paramentów określających słowa kluczowe, które warto uwzględnić w Copywritingu internetowym. Należą do nich m.in.: density (zagęszczenie), frequency (częstotliwość występowania), prominence (ważność), proximity (odległość). Dbając o zachowanie w treściach tych wszystkich czynników, często dajemy się złapać w pułapkę tzw. stuffingu. Jest to zjawisko związane z upychaniem słów kluczowych w tekście. Zazwyczaj występuje ono w momencie, kiedy chcemy, aby było ich jak najwięcej i nagle okazuje się, że w jednym zdaniu mamy 2-3 słowa kluczowe, co w treści na ok. 1000 znaków daje nam aż kilkanaście do kilkudziesięciu fraz. Drugą sytuacją, która popycha nas do tzw. stuffingu, jest problem z optymalizacją tytułu lub śródtytułów. Wielu z nas wie, że najlepiej pozycjonują się tytuły, rozpoczynające się od słów kluczowych o wysokiej liczbie wyszukiwań. Jednocześnie internauci najczęściej klikają w nagłówki rozpoczynające się od zwrotów, które przed chwilą wpisali do wyszukiwarki. Dlaczego więc nie podać ich po przecinku?
Przykład:
Opieka nad osobą starszą, Niemcy – jak dostać pracę?
Tytuł ten wygląda nienaturalnie dla internauty i dlatego też sama wyszukiwarka traktuje go w sposób negatywny.
Jeżeli rzeczywiście chcemy, aby teksty na naszej stronie dobrze zadziałały pod kątem jej pozycjonowania, muszą być atrakcyjne dla jej użytkowników. Przede wszystkim powinny być one naturalne. Pamiętajmy, że tworzymy je dla człowieka. Muszą być więc zrozumiałe, łatwe w odczytaniu. Nie używajmy zatem skomplikowanych zwrotów, nafaszerowanych słowami kluczowymi tytułów, które brzmią w sposób sztuczny. Zadbajmy o elementy tj.:
Zadajmy sobie pytanie, czy nasza treść jest wiarygodna i czy w naszych oczach tekst posiada charakter specjalistyczny lub przynajmniej daje wrażenie treści przygotowanej przez eksperta w danej dziedzinie.
Pamiętajmy: wysoka jakość tekstu budzi zaufanie!
Skala problemów, które każdego dnia usiłujemy rozwiązać za pomocą wyszukiwarki Google, prawdopodobnie nie ma swojego końca. O internautach wiemy jednak na pewno, że poszukują treści o charakterze poradnikowym. Jeśli zatem twoja strona dotyczy konkretnej dziedziny, zawsze dobrze widziane będzie zamieszczenie gotowego poradnika, który być może stanie się dla kogoś wskazówką, prowadzącą do rozwiązania konkretnego problemu. Dużym zainteresowaniem cieszą się prezentacje różnych zagadnień w formie porównań, gotowe case study, infografiki, statystyki, a to wszystko opatrzone elementami graficznymi (zdjęcia, wykresy, video). Jeśli chcesz zbadać, czego konkretnie mogą oczekiwać użytkownicy twojej strony www, możesz to sprawdzić na dwa sposoby.
Za pomocą tego narzędzia możesz prześledzić zachowania użytkowników na twojej stronie. Czyli np. na jakiej podstronie spędzili najwięcej czasu; w jakiej kolejności przeglądali podstrony itp.
Za pomocą tego narzędzia możesz prześledzić, z jakich konkretnie zapytań użytkownicy weszli na twoją stronę. Dowiesz się więc, czego dokładnie szukali i wtedy możesz odpowiedzieć na ich portzeby, rozwijając dany temat lub poruszając podobny.
Chcesz tworzyć atrakcyjne i skuteczne treści? Postaw się w roli człowieka przeglądającego twoją stronę!
Pamiętaj, że do Internetu nie podchodzimy jak do książki. To ważne spostrzeżenie, które pozwoli ci zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy konsumują twoją stronę www. Korzystamy bowiem z wyszukiwarki Google, wykonując jednocześnie wiele innych czynności tj.: oglądanie TV, czytanie gazety, karmienie dziecka, naprawianie zepsutego kranu, jeżdżenie na rowerku stacjonarnym oraz wiele innych! Nasza uwaga jest rozproszona. Nie mamy czasu na uważne wczytywanie się w tekst. Klikamy w to, co jest najbliżej, łatwo się kojarzy, zwraca uwagę bo jest atrakcyjne. Jednocześnie najlepszy tekst to taki, który możemy przeskanować wzrokiem w kilkanaście sekund, a przy tym odpowiada w jak największym stopniu na nasz problem.
Druga rzecz, o której warto pamiętać to fakt, że zapytania wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników urządzeń mobilnych i desktopowych naprawdę różnią się od siebie!
Użytkownicy urządzeń desktopowych mają więcej czasu, działają w większym skupieniu, a co za tym idzie wpisują sprecyzowane zapytania. Osoby korzystające z urządzeń mobilnych bardzo często działają impulsywnie i poszukują konkretnego, szybkiego wyjścia z sytuacji.
Przykład:
Użytkownik mobile: „wysoka gorączka u dziecka – co robić”;
Użytkownik desktop: „leki obniżające gorączkę u dziecka”.
Staraj się zrównoważyć treści na swojej stronie tak, aby móc w miarę możliwości zaspokoić oczekiwania każdego jej użytkownika.
Zaspokojenie oczekiwań użytkowników Google to rzecz niezwykle ważna. Równie istotna jest optymalizacja treści pod kątem samej wyszukiwarki. Pamiętaj o elementach tj.:
przykład:
Copywriting internetowy – 5 zasad, które musisz znać
Zazwyczaj H1 oznacza się tytuł twojego wpisu, H2 – podtytuł.
Unikaj przy tym zjawiska duplicate content, czyli powielania treści ze swojej strony internetowej. Jeśli chcesz, aby twoje działania przyniosły należyte efekty, musisz tworzyć content unikalny i dostępny tylko na twojej witrynie! Zyskasz dzięki temu zaufanie użytkowników, a co za tym idzie samej wyszukiwarki Google.
Więcej na temat zagadnień e-marketingowych opowiadamy podczas Akademii Silence
Dodaj komentarz