Prowadzisz lokalną restaurację/bar/kawiarnię? Chcesz poszerzyć grono swoich klientów? Budować świadomość marki wśród lokalnej społeczności? Na bieżąco informować o wydarzeniach i promocjach? Najlepszą drogą kontaktu z potencjalnymi i aktualnymi klientami są social media, wśród których na szczególną uwagę zasługują Instagram i Facebook.
Nieważne czy dopiero rozkręcasz biznes, czy jesteś już stałym graczem na rynku – fanpage przyda ci się w każdej z tych sytuacji. Pamiętaj tylko o podstawowych zasadach – regularności publikacji i atrakcyjności postów.
Jak uatrakcyjnić profil lokalu na Facebooku?
Możesz iść szlakiem przetartym już przez inne lokale, czyli np. postawić na pokazanie ludzkiej strony miejsca – zdjęcia pracowników i zaplecza lokalu – oraz zdjęcia serwowanych potraw (koniecznie autentyczne – każda grafika ściągnięta z sieci szybko wyjdzie na jaw, dlatego absolutnie zapomnij o takich trikach!).
Możesz też wymyślić swój własny sposób na komunikację, np. postawić na konkretny format postów, określone zwroty do odbiorców czy w specjalny sposób przygotowane grafiki.
źródło grafiki: facebook.com
źródło grafiki: facebook.com
Serwujesz danie dnia? Poinformuj o tym na fanpage’u. Organizujesz event? Utwórz wydarzenie na Facebooku, animuj je, a jeśli zależy ci na zwiększeniu zaangażowania i zasięgu, to postaw również na reklamę. Nigdy nie pozostawiaj pytania zadanego przez użytkownika bez odpowiedzi. Pojawiła się słabsza opinia na temat twojego lokalu? Postaraj się to wyjaśnić. Daj swoim fanom odczuć, że są dla ciebie ważni – nagradzaj ich za konkretne działania. W komunikacji bądź otwarty i pomocny.
źródło grafiki: facebook.com
źródło grafiki: facebook.com
Dzięki temu masz szansę na zbudowanie zaangażowanej i oddanej grupy klientów wokół swojego lokalu.
Nawet niski budżet może okazać się kluczowy dla zwiększenia zainteresowania twoim lokalem. Pamiętaj jednak, żeby w takiej sytuacji nie ograniczać się jedynie do promocji wybranych postów. Tak naprawdę to nie zasięgi czy liczba fanów mają znaczenie, ale ruch w twoim lokalu. Poprzez reklamę staraj się więc, zostać zapamiętanym, a jednocześnie dawaj dodatkową wartość.
Wybierz na przykład reklamę skierowaną na mobile z guzikiem „Zadzwoń teraz” lub „Zarezerwuj teraz”, aby zachęcić do bezpośredniej rezerwacji stolików. Wypróbuj reklamę z guzikiem „Jak dojechać”, aby pokazać swoim potencjalnym klientom, którzy przebywają np. w okolicach lokalu, jak do niego dotrzeć. Możesz też wybrać reklamę, do której dołączysz kupon rabatowy (tzw. oferta) do wykorzystania w lokalu (taki kupon możesz wypromować np. tylko wśród swoich aktywnych fanów w podziękowaniu za ich lojalność). Lub postawić na reklamę z guzikiem „Zobacz menu”, która jest dedykowana lokalom gastronomicznym!
źródło grafiki: facebook.com
Możliwości jest wiele, dlatego promocja posta wrzuconego na tablicę w celu zwiększenia jego zasięgu, może okazać się po prostu nieopłacalna. Nie warto się ograniczać poprzez robienie tego samego co inny – zresztą skąd pewność, że u konkurencji to działa? Włączając niestandardową reklamę, masz szansę, że nie zginie ona wśród wielu innych komunikatów, które w każdej minucie są wrzucane na tablice fanpage’y i profili prywatnych.
Instagram to kolejne miejsce, w którym nie może zabraknąć twojego lokalu – szczególnie, jeśli chcesz dotrzeć do kobiet w wieku 18-34*. Pamiętaj jednak, że aby profil na Instagramie miał sens, należy na bieżąco wrzucać tu zdjęcia oznaczone konkretnymi hashtagami. W tym medium są to dwie najważniejsze wartości – zdjęcia i hashtagi. Wszystko to jednak musi być podane w kreatywny sposób – jeśli nie masz pomysłu na prowadzenie instagramowego profilu, to nawet najlepsze zdjęcia nie pomogą...
* źródło grafiki i danych: facebook.com/napoleoncatcom
Jeśli mowa o hashtagach, to nie twórz ich z głowy, samodzielne wymyślanie nic tu nie da, ponieważ najważniejsze, żeby dołączyć do popularnego wątku, takiego, który jest obserwowany przez wielu użytkowników – twoich potencjalnych klientów! Skąd więc wziąć hashtagi? Są do tego specjalne narzędzia, które pomagają je dobrać, m.in. Tagboard. Możesz też przeanalizować działania innych firm o podobnym do twojego profilu i tam poszukać inspiracji.
Pamiętaj, że warto pojawiać się nie tylko w aktualnościach, ale także w relacjach, w których szczególnie sprawdzą się wydarzenia bieżące – zdjęcia pracowników, video z zaplecza nagrane np. podczas przygotowania wybranej potrawy/koktajlu czy kawy, informacja o trwających właśnie promocjach.
Facebooka i Instagrama codziennie odwiedzają potencjalni i obecni klienci twojego lokalu. Po co to robią? Między innymi po to, aby umówić się z przyjaciółmi w fajnym miejscu – nie przyjdą jednak do ciebie, jeśli nie będą wiedzieć o twoim lokalu. Dlatego właśnie warto pojawić się w tych kanałach i systematycznie informować ich o tym, co dzieje się w lokalu.
Działając kreatywnie i systematycznie, już jesteś o dwa kroki dalej niż osoby, które zakładają profile lokali i wrzucają tam posty dopiero w momencie, gdy sobie o tym przypomną. W social mediach najważniejsza jest kreatywność, do której należy dodać szczyptę wiedzy o wybranych kanałach i ich możliwościach, garść otwartości w komunikacji z fanami, a także język korzyści, który pozwoli nawiązać z nimi nić porozumienia.
Masz dodatkowe pytania? Zapraszamy do kontaktu!
.