Jak działa Google Discover i w jaki sposób wpłynie na optymalizację stron?


AUTOR: Yuliya Shalenko / OPUBLIKOWANO: 24.05.2019 / KATEGORIA: Aktualności

Na jesieni ubiegłego roku Google przechrzciło Google Feed na Google Discover. Wraz z nową nazwą, Google Discover otrzymało nową szatę graficzną oraz poszerzoną użyteczność. Usługa zawitała już do Polski – do oficjalnej aplikacji mobilnej Google. Podstawą działania Google Discover jest wyświetlanie treści, które są zgodne z zainteresowaniami użytkownika. Czy pojawienie się nowej funkcji Google wpłynie na SEO i tworzenie treści w 2019 roku? Sprawdźmy!

 

Czym jest Google Discover?

Google Discover skierowane jest przede wszystkim do użytkowników mobilnych. W swoich założeniach wyświetla treści, które nas interesują, jednak których sami nie zaczęliśmy jeszcze wyszukiwać. Działa podobnie jak feed w social media, jednak zamiast osób obserwujemy wybrane tematy. Treści są dopasowywane na podstawie informacji o użytkowniku (w tym historii wyszukiwania) oraz wybranych przez niego zainteresowań.

Nowa funkcja pokazuje artykuły, ale też wideo, dane o wydarzeniach (np. o wykonawcach festiwalu i premierze filmu), notowania giełdowe czy wyniki sportowe – wybrane kategorie możemy dowolnie dopasowywać do swoich potrzeb.

Czym jest Google Discover?
Nowa funkcja Google będzie wyświetlać treść, której jeszcze nie zaczęliśmy szukać. Fot. https://www.blog.google/products/search/introducing-google-discover/

Google Discover wyświetla nagłówek i krótkie podsumowanie artykułu, ilustrację, a także nagłówki kategorii. Może to być zarówno szerokie pojęcie, jak zdrowe żywienie czy podróże, albo wąskie, np. tytuł ulubionej książki. Informacje podawane w Discover to nie tylko newsy, ale też starsze artykuły, które są jednak nowością dla użytkownika.

W Polsce Google Discover jest dostępne na razie w mobilnej aplikacji Google. Mieszkańcy USA mają już dostęp tej funkcji na mobilnej wersji google.com. Z dużym prawdopodobieństwem w najbliższej przyszłości Google udostępni tę usługę także na google.pl. Google twierdzi, że z aplikacji korzysta już ponad 800 milionów osób miesięcznie.

 

Skąd Google Discover wie, co Ci wyświetlić?

Google z dostępnych informacji o użytkowniku próbuje wykreować idealny feed odpowiadający zainteresowaniom i potrzebom danej osoby. Wyświetlane treści w Google Discover oparte są na podstawie danych użytkownika:

  • historia wyszukiwań w Google Search
  • interakcje z innymi produktami i aplikacjami Google
  • informacje o lokalizacji urządzenia, adresie domowym
  • informacje z urządzenia (np. aplikacje, kontakty, muzyka, kalendarze)

Aby funkcja Google Discover działała poprawnie, należy włączyć Aktywność w internecie i aplikacjach w ustawieniach aplikacji wyszukiwarki.

 

Dopasowywanie Google Discover do zainteresowań

Wyświetlane treści są oparte nie tylko o historię z produktami Google. Każdy artykuł ma nagłówek z tematem, który ma opcję dodania do obserwowanych. Przy każdym artykule jest opcja wyświetlania więcej lub mniej podobnych treści. W opcjach Discover możemy też ręcznie dodać ważne dla nas tematy i eksplorować wybrane kategorie.

Informacje dodatkowe w Google Discover
Niektóre artykuły są wyposażone w dodatkowe informacje. Fot. https://www.blog.google/products/search/introducing-google-discover/

 

Topic layer i evergreen content

Nowością wprowadzoną przez Google Discover względem Google Feed jest zmiana rodzaju wyświetlanej treści. O ile Google Feed skupiał się na wiadomościach i tematach zdobywających popularność, to Google Discover oprócz newsów przedstawi evergreen content – czyli treści wartościowe, przystępne i uniwersalne w długim okresie czasu. Dzięki temu treści są zawsze nowe dla użytkownika, ale nie zawsze nowe w internecie.

Drugą promowaną funkcją przez Google jest używanie Topic Layer. Algorytm ten ma pojmować głębię tematu, wiązać z poszczególnymi podtematami oraz szacować poziom zaangażowania użytkownika. Przykładowo, dla kogoś kto dopiero podejmuje hobby grania na instrumencie, Google Discover dopasuje inne treści, niż dla kogoś, kto robi to już od wielu lat.

 

Jak zoptymalizować treść, aby była bardziej skuteczna dla Google Discover?

W Google Discover nie ma wyszukiwań, a zatem brakuje słów kluczowych. Algorytm wyświetlania postów jest na razie nieznany. Google twierdzi, że ranking oparty jest na wysokiej jakości treści oraz sile korelacji pomiędzy treścią, a potrzebą użytkownika.

Wynika z tego, że najważniejsza jest wartościowa treść.

Jaka treść jest wartościowa według Google? Powinna być wiarygodna i pouczająca, ciekawa dla użytkowników. Ważne jest też zwiększanie zasięgów tej treści. Linkowanie, promowanie i udostępnianie przez social media pokaże algorytmom Google, że artykuł jest przydatny – w końcu przekazuje go sobie wiele osób.

 

Zatem czym więcej mamy użytecznej i ciekawej treści oraz czym bardziej ją promujemy, tym większe mamy szanse na pojawienie się w Google Discover.

 

Oczywiście musem jest posiadanie zoptymalizowanej wersji mobilnej. Jeśli strona źle wyświetla się na telefonach, nie ma szans na wysoką pozycję w Google Discover.

Dodatkowym atutem są zdjęcia. Ilustracje artykułów powinny być wysokiej jakości, a więc mieć co najmniej 1200 px szerokości. Według Google, artykuły z dużym obrazem mają 5% wzrostu współczynnika klikalności oraz 3% wydłużenia czasu spędzanego na stronie w porównaniu do tych z miniaturami. Upewnij się, że Google ma prawo do używania Twoich obrazów o wysokiej jakości. Możesz to zrobić wypełniając ten formularz i wyrażając takie zainteresowanie.

 

Jak pojawić się w Google Discover?

Wszystkie strony, które są zaindeksowane w Google i są zgodne polityką treści Wiadomości Google automatycznie kwalifikują się do pojawiania się w Google Discover. Nie musisz wykonywać żadnych dodatkowych kroków.

 

Czy mogę wpłynąć na sposób wyświetlania mojej treści w Google Discover?

Możesz wpłynąć wyłącznie na wyświetlanie obrazów ilustrujących artykuł. Docelowo jest to miniatura, ale kontaktując się z Google w sprawie dużych obrazów, możemy to zmienić.

Na razie nie ma możliwości, aby wpłynąć na ranking czy częstotliwość wyświetlania, gdyż nie ma tam wyszukiwarki, ani słów kluczowych. Publikacja wartościowych, ciekawych i cieszących się uznaniem treści jest na razie jedynym rozwiązaniem.

 

Nowa funkcja w Google Search Console

Google Discover zawitało do Search Console, gdzie możemy sprawdzić skuteczność wyświetlanych treści przez Discover na urządzeniach mobilnych. Wśród analizowanych czynników są m.in.:

  • częstotliwość pojawiania się strony w Google Discover
  • jaka treść najchętniej jest wyświetlana
  • czym się różnią wyniki w Discover od wyników wyszukiwania organicznego

Statystyki ruchu sięgają do marca 2019 roku.

 

Reklamy w Google Discover?

Niestety, ale Google Discover nie będzie wolny od reklam na długo. Pomiędzy slajdami, które mają być specjalnie pod nas skrojone, treści sponsorowane zaczną pojawiać się pod koniec bieżącego roku – obok reklam w Google Grafika i feedzie YouTube’a.

 

Źródła:

https://support.google.com/webmasters/answer/9046777?hl=en
https://support.google.com/websearch/answer/2819496?hl=en&co=GENIE.Platform%3DAndroid
https://www.blog.google/products/search/introducing-google-discover/

 

  • Share:

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj wątek  
Powiadom o