Jednymi ze sprawdzonych sposobów zwiększenia zaangażowania fanów na facebookowym profilu firmy są konkursy. Czy wiesz jednak, jakie ograniczenia w tej kwestii zostały nałożone na użytkowników serwisu?
Z tekstu dowiesz się:
Stare zasady
Jeszcze w sierpniu tego roku obowiązywała zasada, w myśl której wszelkiego rodzaju konkursy publikowane na Facebooku mogły być przeprowadzane wyłącznie przez aplikacje (tzw. Facebook Apps). Dawało to duże możliwości, po pierwsze dlatego, że za ich pośrednictwem można było zebrać dane kontaktowe (m.in. adresy mailowe) do użytkowników, którzy z nich korzystali. Po drugie – z aplikacji można było wyciągnąć dokładne statystyki np. na temat tego ile osób z nich korzystało i jakie podjęli czynności. Tego rodzaju dane pozwalały przygotować szczegółowy raport podsumowujący dany konkurs.
Każda inna forma była zabroniona, a konkursy publikowane na profilowych tablicach fan page'y łamały regulamin tego kanału społecznościowego. Karą za złamanie regulaminu było nałożenie blokady na stronę fanowską.
Mimo ściśle określonych zasad, w serwisie często pojawiały się niezgodne z regulaminem konkursy, co więcej... cieszyły się zainteresowaniem użytkowników.
Nowe zasady
Niestety nie wszystkie, łamiące regulamin fan page'e udało się wykryć i ukarać – Facebookowi coraz trudniej było zapanować nad przestrzeganiem wspomnianych wcześniej zasad.
Pod koniec sierpnia tego roku zasady organizacji konkursów na Facebooku uległy zmianie. Od tej pory aplikacje nie stanowią już jedynej możliwości przeprowadzania konkursów w serwisie. Istnieje bowiem druga możliwość – publikacja konkursów bezpośrednio na fan page'ach. Podkreślę jednak, że konkursy mogą być organizowane wyłącznie na stronach fanowskich – w dalszym ciągu nie można przeprowadzać ich na profilach prywatnych.
W świetle tych zmian, planując konkurs na Facebooku:
Ograniczenia
Oczywiście nadal istnieją pewne zasady, które ograniczają przeprowadzanie konkursów. Nie możesz na przykład prosić fanów o oznaczanie się na opublikowanym przez siebie zdjęciu (czy innej treści). Tak jak nie możesz prosić ich też o udostępnianie Twoich treści.
Co jest korzystniejsze?
Czy zmiany wprowadzone w facebookowym regulaminie są korzystne dla użytkowników serwisu? Z jednej strony tak. Pojawiły się bowiem nowe możliwości przeprowadzania konkursów – nie trzeba już korzystać z aplikacji, aby np. uatrakcyjnić profil firmowy. Nie oszukujmy się jednak. Aplikacje zawsze będą cieszyły się popularnością, ponieważ są znacznie atrakcyjniejszą formą promocji niż wpisy na tablicy. Dają większe możliwości i większe szanse na wzbudzenie zainteresowania fanów.
Organizując konkurs, nie możesz zapominać, że nie liczy się ilość osób biorących w nim udział po to, żeby np. zdobyć kubek, ale że liczą się użytkownicy, którzy nie tylko biorą udział w konkursie, ale też angażują się w życie Twojego fan page'a.
Dodaj komentarz