Jeśli chcesz skutecznie sprzedawać w sieci, podstawą jest dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorczej, wśród której będzie znajdowało się wiele osób zainteresowanych ofertą twojej firmy. W jaki sposób to zrobić? Rekomendujemy połączenie kilku rodzajów działań promocyjnych, co sprawi, że staniesz się bardziej widoczny w sieci zarówno dla osób, które już znają twoją markę, jak i dla tych, które są potencjalnie zainteresowane twoją ofertą, ale jeszcze nie robiły zakupów w twoim sklepie internetowym. Jakie działania marketingowe połączyć?
Aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania Google, postaw na synergię SEO i Google Ads, dzięki czemu możesz zająć nawet 3/4 wyników z pierwszej strony wyszukiwania - a wiadomo, że te są najbardziej klikalne. Dołącz do tego działania promocyjne na Facebooku, Instagramie i za ich pośrednictwem buduj potrzebę zakupową u osób, które do tej pory mogły nawet nie wiedzieć, że potrzebują dostępnych w twoim sklepie produktów.
Pierwszy krok na drodze do budowania widoczności sklepu internetowego w sieci to SEO. Dlaczego właśnie ta usługa? Pierwsza rzecz, jaką robimy, kiedy chcemy coś kupić w sieci, to wpisanie nazwy poszukiwanego produktu do wyszukiwarki Google. Otrzymane wyniki przeglądamy i klikamy w wybrane linki prowadzące nas bezpośrednio do sklepu internetowego. Użytkownicy sieci są w tym przypadku raczej leniwi i zwykle klikają w linki, które pojawią się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Tak więc im wyżej twój sklep znajdzie się w wynikach Goolge'a, tym większa szansa na to, że odwiedzi go duża liczba potencjalnych klientów. I tu pojawia się właśnie temat pozycjonowania.
Głównym celem tej usługi jest "przypięcie" linku do sklepu klienta jak najwyżej na liście wyszukiwania. W jaki sposób się to robi? Otóż SEO to przede wszystkim odpowiednie przygotowanie strony www, a następnie stała jej optymalizacja, czyli praca nad:
Następnie należy dołożyć do tego link building, czyli zdobywanie linków, które będą umieszczone w różnych miejscach sieci (m.in. content marketing) i których zadaniem będzie kierowanie do pozycjonowanego sklepu. Ważne jest to, żeby wspomniane linki były publikowane w wartościowych miejscach, dzięki czemu zostaną uznane przez Google za godne uwagi, a sam e-sklep, do którego przekierowują, warty polecenia.
Trzeba w tym miejscu podkreślić, że nie ma jednego sprawdzonego przepisu na sukces w SEO. Jest zbyt wiele zmiennych, w tym między innymi:
Są za to stałe szablony podejmowanych działań, dzięki czemu można osiągać w stosunkowo krótkim czasie wysokie pozycje. Co ważne, SEO jest działaniem długofalowym, na pierwsze efekty trzeba czekać kilka miesięcy, a w niektórych branżach pół roku, a nawet rok. Kiedy jednak wyniki już się pojawią, są dość trwałe, tak więc link do sklepu internetowego długo utrzymuje się na danej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. A dzięki stałym działaniom optymalizacyjnym oraz nowym linkom pozycja strony rośnie (nie da się tego osiągnąć bez ciągłej pracy pozycjonera). Natomiast każdy zastój w działaniach może okazać się nieprzychylny dla pozycji strony. Aby ta zachowała swoją pozycję, a także miała szansę stale ją poprawiać, trzeba działać nie tylko skutecznie, ale i ciągle.
Spójrz na wykres jednego z naszych klientów, który prowadzi gabinet medyczny. Znajdziesz na nim informacje, na ile fraz kluczowych (które dla niego wybraliśmy, a następnie pozycjonowaliśmy) jego strona internetowa wyświetlana jest w pierwszej 10-tce wyników wyszukiwania Google od początku naszej współpracy. Takie efekty można osiągnąć systematycznie i umiejętnie prowadzonymi działaniami.
Źródło grafiki: analytics.google.com
Powinieneś wiedzieć też, że zoptymalizowany sklep internetowy, który ma mocny profil linków, nawet jeśli jeszcze nie osiągnął wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, jest przez nią uznawany za ważną stronę, dzięki czemu dodawane na niej produkty, kategorie czy treści są automatycznie pozycjonowane bez dodatkowych kosztów, dzięki czemu rosną zasięgi.
Naturalne wyniki w wyszukiwarce Google cieszą się wśród internautów największym zaufaniem. Musisz też wiedzieć, że najczęściej klikalne są 3 pierwsze wyniki. Im więc wyższą pozycję zajmuje twój sklep, tym większa szansa na to, że będzie częściej odwiedzany przez użytkowników sieci.
Potrzebujesz pomocy z pozycjonowaniem? Przeprowadzimy dla Ciebie audyt SEO i wdrożymy zalecenia
Tu z pomocą przychodzą też Google Ads, które wyświetlają się nad naturalnymi wynikami wyszukiwania i skupiają część uwagi użytkowników. Wyobraź sobie, że linki do twojego sklepu zajmują pierwsze pozycje zarówno w wynikach płatnych, jak i naturalnych. To z pewnością zwiększa szanse na zakupy właśnie u ciebie.
Promocja sklepu internetowego powinna być oparta na synergii wielu działań marketingowych. Idealnym połączeniem jest reklama w wynikach wyszukiwania Google i pozycjonowanie. Jak już wspomnieliśmy, kiedy internauta szuka konkretnego produktu w sieci, najczęściej wpisuje nazwę poszukiwanej rzeczy w okno wyszukiwarki Google. A następnie klika w linki, które mu się wyświetlą, najczęściej dla porównania kliku ofert. Jeśli jednak użytkownik już wejdzie na twoją stronę, to z dużym prawdopodobieństwem dokona na niej zakupu, a jednocześnie otworzy przed tobą drzwi do remarketingu (o którym za chwilę).
Źródło grafiki: www.google.pl
Pozycjonowanie (szczególnie na popularne frazy kluczowe) wymaga czasu, aby od razu stać się widocznym w sieci, trzeba zainwestować dodatkowo w reklamę sklepu internetowego Google Ads. To nie tylko sposób na to, żeby szybko wypromować sklep internetowy w wyszukiwarce Google, ale także szansa na pomoc dla pozycjonowania, jeśli za jego pośrednictwem pojawiają się trudności w zdobyciu pozycji dla popularnych fraz kluczowych.
Z chwilą załadowania budżetu i włączenia kampanii reklamowej w Google Ads reklama sklepu internetowego od razu pojawia się w wynikach wyszukiwania Google. Pamiętaj jednak, że kiedy budżet się skończy, reklama zniknie z sieci. Właśnie dlatego ważne jest łączenie poszczególnych działań marketingowych - kiedy reklama płatna znika, zawsze zostaje link w wynikach naturalnych.
Poniżej przedstawiamy efekty naszej pracy dla jednego z klientów.
Źródło: www.analytics.google.com
Google Ads to nie tylko promocja sklepu internetowego w sieci wyszukiwania. To także kampania Google Display Network, czyli reklama banerowa, reklama na YouTube'ie czy reklama w Gmailu.
To co odróżnia ten rodzaj promocji w sieci od pozycjonowania to to, że w Google Ads to ty decydujesz, kto zobaczy reklamę twojego sklepu internetowego. Możesz dokładnie określić m.in.:
Istnieje też możliwość kierowania reklam do użytkowników o różnych profilach w zależności od wybranego formatu reklamowego. Przykładem tego typu reklamy jest kampania na Gmailu.
Tu kreacja może wyświetlać się na przykład wyłącznie użytkownikom, którzy pozostawili w twoim sklepie swoje adresy emailowe. Warto to wykorzystać, ponieważ są to klienci, którzy znają twoją markę i są nią zainteresowani, co więcej z dużym prawdopodobieństwem zrobili już zakupy w twoim sklepie albo chcieli to zrobić, więc warto im coś sprzedać dodatkowo. Bardzo skutecznym działaniem marketingowym jest wykorzystanie remarketingu, czyli reklamy sklepu internetowego skierowanej do osób, które miały już kontakt z twoim sklepem, dodały produkty do koszyka, ale np. nic nie kupiły. Każda z takich osób to potencjalny klient, który jest gotowy powrócić na porzuconą wcześniej ścieżkę zakupową i dołączyć do grona stałych klientów. Trzeba go jednak nieco popchnąć w tym kierunku przy pomocy reklamy - może to być zarówno reklama tekstowa, jak i kampania produktowa.
W przypadku promocji sklepów internetowych warto zwrócić uwagę na usługę Google Zakupy, która charakteryzuje się wysokim współczynnikiem konwersji i stosunkowo niskim kosztem pozyskania klienta. Jest to reklama, którą szczególnie polecamy sklepom internetowym, jako dobre uzupełnienie dla działań promocyjnych prowadzonych w wyszukiwarce Google. Dlaczego? Ponieważ reklama Google Zakupy wyświetla się zarówno nad naturalnymi wynikami wyszukiwania (osiąganymi za pośrednictwem pozycjonowania), jak i nad wynikami płatnymi (osiąganymi za pośrednictwem reklamy tekstowej Google Ads). Co więcej, wyszukiwarka posiada specjalną kartę Google Zakupy, gdzie również pojawią się promowane produkty. Ale to nie koniec, reklamy pojawią się również w karcie Google Grafika, w sieci reklamowej Google oraz w witrynach partnerów.
Aby uruchomić tego typu promocję sklepu, potrzebujesz kont Google Merchant Center, Google Ads oraz Google Analytics. Co więcej strona twojego sklepu internetowego musi posiadać certyfikat SSL, a sama strona www powinna być odpowiednio zoptymalizowana oraz przyjazna dla użytkownika. Jako że jest to reklama produktowa, musisz przygotować także plik z produktami, tzw. feed, w którym znajdą się dane na temat produktów, które sprzedajesz w swoim sklepie (ten sam plik lub podobny przyda ci się również w przypadku prowadzenia kampanii reklamowej na Facebooku/Instagramie).
Włączając kampanię Google Ads (niezależnie od jej rodzaju), otwierasz przed sobą szansę na dotarcie do szerokiego grona użytkowników, którzy są gotowi dokonać zakupu i wiedzą, czego szukają w Google'u. Jak jednak dotrzeć do użytkowników sieci, którzy jeszcze nie wiedzą, że potrzebują twoich produktów? Tutaj idealnie sprawdzi się kampania reklamowa na Facebooku/Instagramie, która sprzedaje, budując potrzebę zakupową u twoich potencjalnych klientów.
Potrzebujesz pomocy z kampanią Google Ads? Skontaktuj się z nami!
Kampania produktowa na Facebooku/Instagramie ma być nie tylko uzupełnieniem dla promocji sklepu internetowego, ale przede wszystkim rozszerzeniem jej zakresu. Do tej pory opisywane przez nas działania marketingowe miały docierać do osób, które szukają konkretnych produktów w sieci. Facebook/Instagram pomoże ci dotrzeć do tych użytkowników, którzy jeszcze nie wiedzą, że czegoś potrzebują. Dzięki sprawnym działaniom reklamowym, możesz w nich tę potrzebę obudzić i dzięki temu nie tylko zwiększyć liczbę osób odwiedzających twój sklep internetowy, ale też pomnożyć zyski.
Jak reklamować sklep internetowy na Facebooku/Instagramie? Przede wszystkim musisz zacząć od zbudowania strategii sprzedażowej. My z doświadczenia wiemy, że tzw. sprzedaż na zimno nie przynosi najlepszych rezultatów. Najlepiej zaplanować kolejne etapy promocji na zasadzie lejka sprzedażowego.
W pierwszej kolejności musisz dać się poznać użytkownikom Facebooka/Instagrama, którzy do tej pory nie znali twojej marki. Musisz przy tym zbudować jak największy zasięg dla swojej kampanii, aby dotrzeć do jak najszerszego grona użytkowników, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani produktami, które sprzedajesz. W kolejnym etapie ważne jest to, żeby użytkownicy, którzy zobaczą reklamę twojego sklepu zaczynali kojarzyć, co mogą w nim kupić. Musisz za pomocą odpowiedniego przekazu reklamowego zbudować zaangażowanie, które wywoła potrzebę zakupową. Dopiero wtedy można włączyć reklamę typowo sprzedażową (najlepiej w formacie dynamicznym - więcej na ten temat znajdziesz na naszym blogu).
Taką kampanię dobrze jest uzupełnić o remarketing. Celem będzie tu dotarcie do osób, które odwiedziły wcześniej twój sklep, jednak nie wykonały na nim pożądanej akcji. Możesz na przykład przygotować reklamę skierowaną bezpośrednio do użytkowników Facebooka/Instagrama, którzy wrzucili jakieś produkty do koszyka, ale ostatecznie ich nie kupili. Ciekawą opcją jest możliwość skierowania reklamy remarketingowej do osób potencjalnie zainteresowanych sprzedawanymi przez ciebie produktami. Są to osoby, które są podobne do tych, które odwiedziły twój sklep internetowy, jednak nie należą do niestandardowej grupy odbiorczej Lookalike - to algorytm Facebooka ich wybiera.
Aby jednak móc uzupełnić swoją promocję na Facebooku/Instagramie o remarketing, musisz najpierw podłączyć na stronie sklepu pixel facebookowy. Jest to fragment kodu HTML, który będzie zbierał informacje o tym, jak zachowują się użytkownicy, którzy odwiedzają twój sklep.
Jeśli chodzi o promocję branży ecommerce Facebook daje reklamodawcom bardzo szerokie możliwości. Są tu zarówno specjalne cele reklamowe, jak i formaty reklam, które dobrze sprawdzają się w przypadku sklepów internetowych. Są one do wykorzystania po wgraniu do Menedżera reklam feeda produktowego, o którym wspominaliśmy przy Google Ads.
Poniżej przedstawiamy efekty naszej pracy dla jednego z klientów.
Źródło: facebook.com
Kampanie reklamowe na Facebooku/Instagramie pozwalają dotrzeć z przekazem do osób, które należą do grona twoich potencjalnych klientów, jednak nie korzystają z mediów społecznościowych po to, aby coś kupić. Tak więc reklama, która im się wyświetli ma trudne zadanie - musi w nich obudzić wspomnianą potrzebę, a następnie zaprezentować im ofertę sprzedażową. W końcu najczęściej właśnie w mediach społecznościowych pojawia się informacja o różnego rodzaju promocjach, wyprzedażach czy nowych kolekcjach.
Kampania sprzedażowa na Facebooku - sprawdź ofertę
Jeśli chcesz, żeby twój sklep internetowy był widoczny w sieci. Jeśli chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, a co za tym idzie pomnożyć zyski w swoim sklepie internetowym, postaw na integrację działań marketingowych. Tylko w ten sposób masz szansę wykorzystać potencjał, jaki daje ci internet. Dzięki pozycjonowaniu będziesz mieć stosunkowo stabilną pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dzięki Google Ads zyskasz linki umieszczone nad naturalnymi wynikami wyszukiwania, a co za tym idzie masz szansę zająć dużą część pierwszej strony wyników wyszukiwania Google, które są klikane najczęściej przez osoby realnie zainteresowane dokonaniem zakupu. Dzięki Facebook/Instagram Ads otrzymasz szansę znalezienia nowych klientów, którzy do tej pory nie byli świadomi swoich potrzeb zakupowych.
Jesteś zainteresowany współpracą? Skontaktuj się z nami!
Dodaj komentarz