E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi biznesu. Aby osiągnąć sukces w tym sektorze, należy nie tylko umiejętnie pozyskiwać klientów (np. poprzez pozycjonowanie, Google Ads lub social media marketing), ale również umiejętnie przekształcać odwiedzających sklep internetowy w stałych oraz zdecydowanych interesantów, którzy będą regularnie dokonywali makro- oraz mikro konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisania się do newslettera). Jeżeli chcesz skutecznie poprawić konwersję w e-commerce, koniecznie przeczytaj ten artykuł! Miłej lektury.
Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze sposoby na poprawę konwersji w e-commerce.
Responsywność sklepu internetowego to jeden z najważniejszych aspektów wpływających na poprawę konwersji w e-commerce. Według statystyk Tidio.com, użytkownicy korzystający ze smartfonów i tabletów w USA stanowili prawie 42% całego sektora sprzedaży internetowej w 2022 roku.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience?hl=pl
Istotne w tym przypadku są przede wszystkim:
LCP,
FID,
CLS.
To główne miary rankingowe Core Web Vitals należące do ponad 200 oficjalnych czynników rankingowych ustanowionych przez Google (źródło: webfx.com).
Źródło: https://web.dev/lcp/
Wynik LCP powinien wynosić mniej niż 2,5 sekundy. Celem optymalizacji LCP jest zmniejszenie czasów wczytywania, co prowadzi do szybszego ładowania się serwisu, a konsekwencji poprawy doświadczeń użytkowników (aspekt UX - User Experience).
Źródło: https://web.dev/fid/
Dobrym przykładem interakcji użytkownika z witryną jest kliknięcie przycisku (np. Call to Action), przescrollowanie lub wypełnienie formularza kontaktowego. Wskaźnik jest mierzony od momentu, gdy użytkownik wykonuje akcję, aż do czasu, gdy serwer odpowie na wybraną czynność. Wynik FID powinien wynosić mniej niż 100 ms.
Źródło: https://web.dev/cls/
Optymalizacja wskaźnika CLS wpływa na początkowe wrażenia użytkowników. Im większy stopień przesunięcia, tym trudniej korzystać z witryny przez pierwsze kilka sekund. Wynik CLS powinien wynosić mniej niż 0,1 ms.
W 2019 roku weszła kluczowa aktualizacja wymuszająca na właścicielach stron internetowych wdrożenie protokołu HTTPS do każdej witryny. W innym przypadku serwisy są oznaczane podpisem "Niezabezpieczony".
Od tej pory każdy właściciel e-commerce ceniący sobie doświadczenia użytkowników, wdraża certyfikat SSL gwarantujący tzw. zieloną kłódkę (obok paska wyszukiwań), co oznacza, że połączenie jest bezpieczne.
Źródło: https://www.silence.pl/
Obecnie certyfikat SSL ma znaczenie nie tylko w kontekście pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, ale również pod kątem konwersji. Użytkownicy przed dokonaniem zakupu weryfikują obecność tzw. zielonej kłódki, aby nie paść ofiarą oszustwa (np. związanego z wyłudzeniem danych).
Bazując na najnowszych badaniach, obecnie z certyfikatu SSL korzysta ponad milion najpopularniejszych e-commerce na całym świecie (źródło: Builtwith).
Wartościowe treści przyciągają zdecydowanych klientów, którzy pod ich wpływem mogą dokonać właściwych decyzji zakupowych. Właśnie dlatego warto zdecydować się na współpracę z renomowaną agencją SEO, która zatrudni sprzedażowych copywriterów z umiejętnością pisania pod algorytmy wyszukiwarek.
Opisy produktów i kategorii powinny być typowo sprzedażowe. Wyróżniać się prostymi, ale przekonującymi sformułowaniami. Warto dodatkowo wdrożyć do nich niezbędne zasady SEO, aby również rankowały w wyszukiwarkach. Dzięki temu użytkownik po wpisaniu wybranej frazy produktowej, wejdzie na Twój serwis i dokona zakupu (ze względu na opis towaru spełniający oczekiwania, przemawiający do niego tzw. językiem korzyści).
Poprawa konwersji w e-commerce jest możliwa również poprzez rozwijanie contentu blogowego. Tworząc wpisy blogowe pod kątem najważniejszych zagadnień produktowych z uwagą na długi ogon słów kluczowych (long tail SEO keywords), zagwarantujesz użytkownikom praktyczne treści poradnikowe. Na ich podstawie będą mogli dokonać świadomej decyzji zakupowej, korzystając z przekierowania wewnętrznego w obrębie Twojego wpisu blogowego. Dobrym przykładem w tym przypadku jest serwis eZebra, udzielający porad dla klientek, które później mogą wybierać spośród zaproponowanego asortymentu.
Źródło: https://www.ezebra.pl/pl/blog.html
Formularze kontaktowe w e-commerce powinny być maksymalnie uproszczone. Zazwyczaj składają się z adresu e-mail, numeru telefonu oraz ewentualnie tematu rozmowy. Warto również dodać opcję zaplanowania kontaktu z konsultantem na konkretną godzinę.
Darmowa wysyłka jest rozwiązaniem zdecydowanie podnoszącym wrażenia użytkowników. Ewentualnie możesz zdecydować się na implementację wyskakującego okienka pop-up z obniżeniem kosztów dostawy (np. w momencie, gdy użytkownik przebywa w Twoim serwisie dłużej niż 30 sekund).
Przyjazna polityka zwrotów obejmuje brak kosztów za wysyłkę, gdy towar nie spełnia oczekiwań. Powinieneś również jasno uświadomić klienta, ile dokładnie dni przysługuje mu na zwrot zamówienia.
Dobrym rozwiązaniem jest zaoferowanie rabatu lub oferty specjalnej dla użytkownika, który wypełnił koszyk, ale nie sfinalizował zamówienia. Można to zrobić w postaci mailowego przypomnienia z drobną promocją na cały koszyk (np. -10%).
Wdrożenie chatbotów zdecydowanie ułatwia podejmowanie niezbędnych kroków w procesie zakupowym (np. pod kątem pytań o czas dostawy, dostępność produktów oraz kosztów wysyłki i szczegółów reklamacji). Dzięki temu niezależnie od aktualnej godziny, klient otrzyma odpowiedź na zadane pytanie - doskonała opcja w sklepach międzynarodowych.
Niektórzy klienci wolą kontakt mailowy lub telefoniczny, ponieważ chatbot nie spełnia ich oczekiwań. To całkowicie zrozumiałe, dlatego jako właściciel e-commerce, powinieneś dodatkowo zdecydować się na zatrudnienie specjalistów ds. komunikacji.
Umożliwienie dodawania opinii jest nie tylko sposobem na maksymalizację konwersji, ale również zwiększenie autorytetu serwisu z punktu widzenia Google - dotyczy to najnowszej aktualizacji User-generated content.
Potencjalni klienci, którzy wejdą do Twojego serwisu, będą mogli zapoznać się z opiniami na temat danego produktu, a następnie na tej podstawie podejmą właściwą decyzję zakupową.
Poprawa konwersji w e-commerce to bardzo złożony, wieloetapowy proces, którego udoskonalenie jest możliwe przede wszystkim w długofalowej perspektywie. Należy jednak pamiętać, że oprócz wskazówek wymienionych w dzisiejszym artykule, istotne okazują się również prace nad optymalizacją ścieżki zakupowej. Klienci po wejściu do Twojego e-commerce powinni być kierowani bezpośrednio do zakupu produktu lub dokonania innej czynności odpowiadającej za konwersję (np. wejście na podstronę produktową lub udostępnienie treści w mediach społecznościowych). Aby to osiągnąć, kieruj się następującymi zasadami:
usuń zbędne funkcjonalności rozpraszające użytkownika (np. zbyt długie animacje i efekty wizualne, reklamy oraz przyciski social media);
zastosuj wezwania do działania (Call to Action) nakłaniające użytkownika, aby przeszedł do kolejnego etapu ścieżki zakupowej;
popraw widoczność koszyka i przycisków zakupowych (warto wdrożyć wyróżnienie kolorystyczne z zastosowaniem czerwonej, niebieskiej lub zielonej barwy).
Jeżeli chcesz się upewnić, czy Twój serwis internetowy został właściwie zoptymalizowany pod kątem konwersji, powinieneś zdecydować się na profesjonalny audyt SEO. Specjaliści Silence chętnie pomogą wypromować Twój biznes w Internecie. Wystarczy, że skontaktujesz się z nami mailowo lub telefonicznie. Pozostajemy dyspozycyjni.
FAQ - najczęstsze pytania i odpowiedzi [poprawa konwersji w e-commerce]
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat poprawy konwersji w e-commerce.
Spośród najważniejszych czynników wpływających na konwersję w e-commerce, możemy przede wszystkim wymienić: szybkość ładowania się serwisu, przejrzystość oferty jakość produktów i zdjęć, dostępność systemów płatności oraz poziom komunikacji z klientem.
Dobrym rozwiązaniem umożliwiającym poprawę konwersji w e-commerce są testy A/B. Warto również wypróbować narzędzie HotJar umożliwiające sugerowanie się mapami ciepła podczas korygowania umiejscowienia wdrażanych funkcjonalności.
Chcesz pozyskać dodatkowych klientów, którzy zmaksymalizują konwersję w Twojej witrynie? W takim razie zainwestuj w pozycjonowanie (SEO), kampanie Google Ads (dawniej AdWords) oraz social media marketing (w tym Meta Ads, czyli Facebook & Instagram Ads).
Właściciele sklepów internetowych narzekający na zbyt mały wskaźnik konwersji prawdopodobnie nie dysponują klarowną i przystępną ofertą, a ich stronę wyróżniają długie czasy ładowania (przekraczające nawet 3-4 sekundy od przekierowania). Istotny okazuje się też aspekt responsywności. Jeżeli Twój serwis jest odpowiednio widoczny wyłącznie na komputerach stacjonarnych, możesz tracić nawet połowę klientów. Aby zweryfikować plusy i minusy swojej witryny, koniecznie zainwestuj w audyt SEO. Wówczas specjaliści wskażą również niezbędne elementy do poprawy.
Autor: Dominik Bigosiński
Dodaj komentarz