Mam do Ciebie proste pytanie – ile czasu poświęciłeś ostatnio na przeczytanie dowolnego tekstu w internecie, doczytałeś go do końca? Dam Ci chwilę, żebyś mógł się nad tym zastanowić...
Jeśli udało Ci się przywołać w pamięci chociażby 2 dłuższe teksty, na przeczytanie których poświęciłeś więcej niż 2 minuty, to śmiało możesz sobie pogratulować. Trafiłeś na treści napisane na tyle dobrze, że ich autorowi udało się skraść nieprzeciętny ułamek Twojego czasu – a musisz wiedzieć, że nie jest to zadanie łatwe. Większość użytkowników sieci nie jest bowiem w stanie skupić uwagi na artykule dłuższym niż 1900 znaków – dla lepszego zobrazowania powiem, że taki tekst mieści się na stronie A4 (wersja komputerowa ;). Maksymalny czas, jaki zajmuje internaucie przeczytanie treści o takiej długości wynosi mniej więcej 2 minuty. Jeśli więc autorowi tekstu uda się zatrzymać czytelnika na dłużej, można powiedzieć, że osiągnął swego rodzaju sukces.
Jaki tekst zainteresuje internautę?
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że każdy internauta jest inny, dlatego czas, który będzie gotowy poświęcić na przeczytanie danej treści, także może się różnić. Z tego właśnie względu, przed rozpoczęciem pracy nad tekstem, warto wziąć pod uwagę to, do kogo będzie on skierowany. Grupa odbiorcza ma bowiem realny wpływ na jego długość. Na przykład lekarze mają zdecydowanie mniej czasu na czytanie artykułów umieszczonych w sieci (tych w prasie drukowanej również), muszą być jednak na bieżąco z „nowinkami”, dlatego prawdziwym zbawieniem są dla nich artykuły krótkie, ale zawierające maksimum treści. Z kolei programiści, którzy zajmują się m.in. testowaniem oprogramowania, mogą poświęcić więcej czasu na zdobywanie wiedzy za pośrednictwem sieci – mają bowiem ku temu więcej okazji.
Kto jest gotów zaprzedać swój czas?
Nie można zaprzeczyć, że tylko osoby, które są rzeczywiście zainteresowane tematem poruszanym przez autora danego tekstu oraz te, które przyciągnęła forma jego ujęcia lub tytuł, są gotowe poświęcić więcej czasu niż przeciętny czytelnik na zapoznanie się z jego treścią.
Długie teksty wzbudzają niechęć...
Jeśli więc chcesz tworzyć teksty przeznaczone do publikacji w sieci, przed rozpoczęciem pisania powinieneś zdecydować, do kogo będą one kierowane i co chcesz za ich pośrednictwem osiągnąć. Dopiero później możesz przystąpić do pracy. Pamiętaj jednak, że jeśli zależy Ci na tym, żeby Twój przekaz trafił do jak największej grupy internautów, musisz postarać się zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje w jak najkrótszej formie – długie teksty zniechęcają potencjalnych czytelników (nawet jeśli są zainteresowani danym tematem...).
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dodaj komentarz