Zarówno Ty, jak i ja cenimy swój czas, dlatego kiedy serfujemy w sieci, czytamy tylko te informacje, które przyciągają naszą uwagę lub są nam absolutnie niezbędne. Co więcej, większość treści dostępnych w sieci czytana jest zaledwie pobieżnie – bez zagłębiania się w szczegóły, często też z pominięciem zakończenia. Jak więc napisać tekst, który zostanie przeczytany w całości?
Czym kusić?
Każdy tekst opublikowany w sieci ma tylko sekundy na to, żeby zwrócić na siebie uwagę internauty. Czym więc kusi? Po pierwsze – tytułem. Jeśli jest oryginalny/kontrowersyjny/interesujący ma szansę na moment przyciągnąć uwagę potencjalnego czytelnika i zachęcić go do przeczytania lidu (krótkiego akapitu wstępnego). A jeśli i ten jest prawidłowo skonstruowany, ma szansę zmobilizować odbiorcę do kontynuowania czytania...
Zasada odwróconej piramidy
Jak wiesz, każdy kto serfuje w sieci, broni się przed ogromem bombardujących go tam informacji. Kiedy więc wchodzi na konkretną stronę, po prostu skanuje ją wzrokiem i jeśli w tym czasie nic nie przykuje jego uwagi, po prostu odwiedza inny serwis.
Jeśli chcesz, żeby internauta na dłużej zatrzymał się przy tekście, który mu zaproponowałeś, powinieneś w odpowiedni sposób mu go zaserwować. Najpierw podawaj najważniejsze fakty, tak żeby odbiorca mógł się rozsmakować i zdecydować, czy ten smak mu się podoba. Wraz z dopisywaniem kolejnych zdań obniżaj ważność przekazywanych treści. W ten sposób, jeśli czytelnik nie zdecyduje się na zagłębienie w dalszą część tekstu i tak uzyska kluczowe dla Ciebie informacje.
Wstęp
Jak widzisz, na samym początku zawsze powinieneś podawać to, co jest najważniejsze, np. że 23 listopada w Tarnowskich Górach odbędzie się Plener fotograficzny Pstrykam Śląskie. Natomiast wraz z kolejnymi akapitami powinieneś zmniejszać ważność serwowanych informacji, czyli np. gdzie będzie miejsce zbiórki, co należy ze sobą wziąć, jaki jest program tego wydarzenia.
Musisz wiedzieć, że większość czytelników nie doczytuje artykułów do końca (nawet tych przedstawiających interesujące dla nich treści) – szczególnie jeśli w ich mniemaniu są one zbyt długie. Jeśli więc dopiero w podsumowaniu przedstawisz najważniejsze fakty, może się okazać, że nikt (oprócz Ciebie) do nich nie dotarł, a cała Twoja praca poszła na marne.
Zakończenie
Zakończenie powinno być elementem, który nie odgrywa dla całości większej wagi. Nie powinieneś podawać w nim żadnych nowych informacji. Najlepiej, jeśli powtórzysz to, o czym już wcześniej wspomniałeś. Zasada odwróconej piramidy mówi bowiem, że jeśli wytniesz z tekstu ostatni akapit, to nie powinien zmienić się sens całości.
Szanując czas czytelnika
Jeśli zależy Ci na czytelniku, powinieneś szanować jego czas, tak jak swój własny. Daj mu możliwość wyboru, czy chce kontynuować czytanie zaserwowanego mu przez Ciebie tekstu, czy też informacje, które mu podałeś nie mają dla niego większego znaczenia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dodaj komentarz