W procesie pozycjonowania niezwykle ważnym działaniem jest pozyskiwanie linków zewnętrznych prowadzących do danej strony. Link linkowi nie jest jednak równy i dlatego powinieneś wiedzieć, że dla pozycji Twojej witryny w sieci dużo większe znaczenie będą miały linki dofollow, niż te ze znacznikami nofollow. Czy jednak na pewno? Jaka jest między nimi różnica i jakie role odgrywają podczas pozycjonowania?
Rola znaczników
Przeciętny użytkownik sieci nie tylko nie wie, jakie znaczenie mają linki dofollow i nofollow, ale nie ma nawet pojęcia o tym rozróżnieniu. Wspomniane znaczniki odgrywają bowiem rolę wyłącznie dla robotów wyszukiwarek, które dzięki nim wiedzą, w jaki sposób mają postępować z danym linkiem: czy podążać za nim dalej, czy przekazać część mocy strony, na której go znalazły, czy też uznać, że nie ma on dla nich większego znaczenia.
Dofollow
Link dofollow pokazuje, że roboty mają za nim podążać, a więc odwiedzić stronę, do której kieruje. Co to daje? Otóż zakładając, że jest to link do Twojej strony i że znajduje się on w bardzo popularnej witrynie, to dzięki niemu wzrasta wartość Twojej strony, co z kolei ma wpływ na wzrost jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak, ponieważ witryna, w której znajduje się link do Ciebie, oddaje Ci pewną część swojej wartości.
Nofollow
Link z atrybutem nofollow nie ma dla robotów wyszukiwania większego znaczenia (przynajmniej w teorii). Oznacza on bowiem, że nie muszą odwiedzać strony, której adres poleca. Jednak mimo to tego typu linki – podobnie jak dofollow – zabierają części mocy witrynie, na której się znajdują i przekazują ją np. Twojej stronie (co potwierdził Matt Cutts z Google'a).
Nofollow mają więc wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Generują też na niej ruch – wystarczy, że ktoś kliknie w dany link, a przeniesie się do Twojego serwisu. Boty również mogą częściej odwiedzać Cię w sieci, nie wspominając już o tym, że z pewnością szybciej znajdą i zaindeksują Twoją stronę, jeśli jest ona w internecie od niedawna.
Jak widzisz, podczas procesu zdobywania linków odnośniki nofollow powinny mieć dla Ciebie znaczenie. Tym bardziej, że roboty różnych wyszukiwarek, mogą inaczej na nie reagować. Na przykład boty Google'a nie zawsze podążają za takimi linkami, ale przekazują pewien procent wartości stron innym witrynom.
Zdobywanie linków
Jeśli chcesz zdobywać linki w sztuczny sposób, to Twoim celem powinno być zdobycie jak największej ilości odnośników dofollow oraz pewnej ilości linków z atrybutem nofollow. Dlaczego? Chodzi o to, żeby zdobyte odnośniki już na pierwszy rzut oka nie wyglądały sztucznie, ponieważ mogłoby się to skończyć karą. Tylko zachowując równowagę, masz szansę piąć się w górę po drabinie wyników wyszukiwania.
Dodaj komentarz