Silence! ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085 668 518 537 info@silence.pl

Jeśli współpracujesz z agencją SEO, z pewnością nie raz słyszałeś, że treść na stronie Twojej firmy odgrywa znaczącą rolę w procesie optymalizacji serwisu, a odpowiednio zoptymalizowany serwis ma większe szanse na zajęcie wyższych pozycji na liście wyników wyszukiwania Google.

Po ostatnich zawirowaniach w Google – kiedy to jeden z „ulubionych” zwierzaków seowców, Pingwin, zaczął działać w czasie rzeczywistym – pozycje wielu serwisów zmieniły się: jedne zajęły wyższe miejsca na liście wyników wyszukiwania, a inne mocno spadły. Oprócz wspomnianego Pingwina, który odpowiedzialny jest za sprawdzanie profilu linków danej witryny, Google udomowiło również inne zwierzaki m.in.: Pandę – badającą treść publikowaną na stronie oraz Kolibra – odpowiedzialnego za dopasowanie zapytań wpisywanych do okna wyszukiwarki z wynikami. Wspomnę też o algorytmie RankBrain, który jest w stanie zrozumieć, czego potrzebuje odbiorca i do tych potrzeb dopasować listę wyszukiwania (prezentowane wyniki nie muszą już zawierać fraz wpisanych w okno wyszukiwarki).

Każdy z trzech wspomnianych wyżej algorytmów (Panda, Koliber, RankBrain) ma pewne wymagania dotyczące treści publikowanych w witrynach internetowych i to na ich podstawie „decyduje”, czy dana strona odpowiada potrzebom danego internauty i dlatego warto wskazać mu ją priorytetowo, czy też jest dla niego raczej bezużyteczna, tym samym może zajmować dalsze miejsce na liście wyszukiwania.

Jak przygotować teksty na stronę www, aby została uznana za bardziej wartościową od innych?

Zasada nr 1 – obszerność

Obszerność treści ma znaczenie. Klienci, którzy otrzymują od nas audyty stron, często pytają o ilość treści, jaka powinna znaleźć się na poszczególnych podstronach ich serwisów. Nie mogę jednoznacznie powiedzieć, że np. publikacja 3000 znaków na stronie głównej to klucz do tego, aby osiągnąć najwyższe pozycje w Google, jednak coraz częściej nasi specjaliści zalecają, aby tej treści było jak najwięcej – nawet do 6000 znaków na jednej podstronie! Dlaczego tak? Otóż im więcej tekstu, tym więcej szans na to, aby zwiększyć ruch organiczny z Google.

Uważaj jednak na pewną pułapkę – otóż, więcej znaków wcale nie oznacza, że treść może być mniej konkretna czy przesycona słowami kluczowymi.

Zasada nr 2 – frazy kluczowe

Stworzenie treści, która będzie się podobała zarówno internautom, jak i robotom wyszukiwarek, może okazać się trudniejsze, niż mogłoby się początkowo wydawać. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że teksty muszą wyglądać naturalnie, ale nie może w nich zabraknąć słów kluczowych. Jak osiągnąć taki efekt? Przede wszystkim warto wiedzieć, w których miejscach najlepiej umieść kluczowe frazy oraz ile – mniej więcej – powinno ich znaleźć się na stronie.

Z doświadczenia wiem, że słowa-klucze muszą znaleźć się na początku i na końcu tekstu – powinna to być najważniejsza dla pozycjonowania fraza. W środku tekstu mogą znaleźć się też inne słowa kluczowe – warto je zawrzeć np. w wytłuszczonych śródtytułach.

O tym, ile fraz kluczowych użyć w danym materiale, decyduje obszerność publikacji. W tekstach o długości mniejszej niż 2000 znaków wystarczy zawrzeć około 3 główne frazy – im więcej znaków będzie liczyć tekst, tym więcej może zawierać słów-kluczy. Warto pamiętać, że najlepiej działają frazy w podstawowej formie, jednak jeśli nie ma takiej możliwości, to może to być również fraza w formie odmienionej.

Zasada nr 3 – jakość i użyteczność

Google jest w stanie ocenić jakość i użyteczność tekstów publikowanych w sieci, dlatego podczas pisania zwróć uwagę na tematykę poszczególnych podstron. Jeśli podstrona dotyczy np. mebli biurowych, to nie opisuj mebli salonowych czy bibliotecznych, ponieważ nie będzie się to odnosiło do tematu głównego. Obniży to wartość Twojej strony i zmniejszy jej użyteczność.

Może się też zdarzyć tak, że część tekstów umieszczonych na Twojej stronie zostanie zaciągnięta do wyników wyszukiwania (nie można zapanować nad tym, który fragment zostanie zaciągnięty przez Google). Internauta, który poszukuje mebli biurowych, a na liście wyszukiwania znajdzie adres kierujący do strony z interesującymi go produktami, może nie przejść do Twojego serwisu, jeśli opis pod wspomnianym odnośnikiem będzie dotyczył np. mebli bibliotecznych a nie biurowych.

Zawsze pamiętaj o dopasowaniu treści do tematu podstrony.

Zasada nr 4 – unikalność

Duplicate content – czy naprawdę kopiowanie treści ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce? Unikalne teksty są wyżej oceniane przez algorytmy Googla, dlatego strony, na których się znajdują, są uznawane za bardziej wartościowe i zajmują zwykle wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Jeśli na wielu stronach znajdują się identyczne treści, a „wędrujące” w Internecie roboty wyszukiwarek to odkryją, mogą nałożyć na każdą z witryn karę, którą będzie obniżenie ich pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Musisz wiedzieć, że nawet jeśli Ty publikujesz oryginalne treści, nie oznacza to, że nie są one powielane w sieci. Może się bowiem okazać, że ktoś je skopiuje, a następnie wstawi na własną stronę. Jeśli chcesz się przekonać, czy tak się nie stało, polecam skorzystać z narzędzia http://www.copyscape.com/, które wskazuje strony ze zduplikowaną treścią. Jeśli ktoś kopiuje od Ciebie teksty, zawsze interweniuj.

Zasada nr 5 – aktualność

Regularne publikacje i cykliczne odświeżanie treści zamieszczonych wcześniej na stronie, to sygnały, które roboty wyszukiwarek odbierają jako bardzo atrakcyjne. Warto więc wzbogacić o nie witrynę firmową, np. prowadząc bloga czy dział aktualności, gdzie co jakiś czas będą pojawiały się teksty odnoszące się do aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa lub też panujących w danej chwili trendów branżowych.

Optymalizacja treści na stronie www

Nie lekceważ zaleceń, jakie po audycie otrzymasz/otrzymałeś od swojej agencji SEO. Badania potwierdzają, że strony, które posiadają rozbudowaną zawartość tekstową (pojedynczy artykuł liczy więcej niż 2000 znaków) znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania*. Dłuższe teksty pozwalają na użycie większej liczby fraz kluczowych, a także lepiej odpowiadają na pytania użytkowników – którzy wpisując w okno wyszukiwarki rozbudowane pytania (liczące np. 8 słów), oczekują precyzyjnych odpowiedzi (tu sprawdza się tzw. długi ogon).

Zoptymalizowana strona www ma większe szanse na to, aby zająć wysokie pozycje na liście wyników wyszukiwania Google. Wśród działań optymalizacyjnych na pierwszy plan wysuwa się praca nad treściami, jakimi uzupełniona jest witryna. Właśnie dlatego powinieneś poświęcić wiele uwagi na przygotowanie tekstów na swoją stronę www – weź pod uwagę 5 powyższych zasad.

*Badania przeprowadziła firma serpIQ

Najnowsze wpisy na blogu

Szybkość ładowania strony a SEO

  Jednym z często wymienianych czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania jest szybkość ładowania strony. Niejednokrotnie słyszałem, że wolno ładująca się strona nie ma szans na (…)

Więcej

Bloger na Facebooku – porady dla stawiających pierwsze kroki w blogosferze

Decydując się na założenie bloga, na pewno chcesz, żeby ludzie go odwiedzali. Jednak aby tak się naprawdę stało, musisz poinformować potencjalnych czytelników o jego istnieniu – nawet najlepsze treści (…)

Więcej

Lokale gastronomiczne na Facebooku i Instagramie – jak zrobić to dobrze?

Prowadzisz lokalną restaurację/bar/kawiarnię? Chcesz poszerzyć grono swoich klientów? Budować świadomość marki wśród lokalnej społeczności? Na bieżąco informować o wydarzeniach i promocjach? Najlepszą (…)

Więcej

Skuteczna promocja w sieci dla branży deweloperskiej

Skąd czerpią informacje o ofertach mieszkaniowych osoby w wieku powyżej 30 lat – czyli główna grupa odbiorcza dla branży deweloperskiej? Oczywiście z Internetu, który najczęściej jest również pierwszym (…)

Więcej

Silence!

Biuro: ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085  Telefon: 668 518 537E-mail: info@silence.pl