Silence! ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085 668 518 537 info@silence.pl

Prowadząc dziś jakiekolwiek działania marketingowe on-line, należy przyłożyć dużą wagę do monitorowania i badania ruchu na swojej stronie www. Służą do tego statystyki stron internetowych, takie jak Google Analytics. Dane, jakie pojawią się po zainstalowaniu standardowej wersji tych statystyk, dużo mówią o użytkownikach odwiedzających daną witrynę, warto wziąć je pod uwagę, m.in. planując kampanie promocyjne.

Jeśli Twoje działania reklamowe w sieci opierają się na remarketingu/retargetingu, z pewnością chciałbyś mieć możliwość swobodnego instalowania kodów JavaScript na stronie. Obecnie w większości wypadków takie kody musisz wysyłać informatykowi. Jeśli masz stronę np. na WordPressie, możesz to ominąć i wesprzeć się jedną z dostępnych w CRM-ie wtyczek. Wygodniejszym sposobem jest jednak wykorzystanie możliwości, jakie oferuje narzędzie Google Tag Manager (GTM), które po instalacji pozwala mierzyć statystyki oraz dodawać dodatkowe kody JavaScript bez potrzeby ingerencji w HTML.

Jak to działa?

Przypuśćmy, że prowadzimy kampanię reklamową dla firmy oferującej rozwiązania kredytowe dla przedsiębiorców. Aby precyzyjnie dotrzeć z reklamami do grupy docelowej, używamy Google AdWords kierowanych na wyszukiwarkę oraz Facebook Ads. W obu przypadkach wykorzystujemy również remarketing. Chcąc stworzyć taką kampanię rzetelnie, musimy badać i obserwować nie tylko podstawowe dane na temat ruchu na stronie www, ale również konwersje i mikrokonwersje.

Google Analytics

Robimy to w następujący sposób. Najpierw, na stronie instalujemy system statystyk, np. Google Analytics. W tym celu wykorzystujemy Google Tag Managera. To daje nam możliwość podglądu podstawowych danych:

  • ilość odwiedzin,
  • źródła odwiedzin,
  • ilość czasu,
  • jaki użytkownicy spędzają na stronie,
  • współczynnik odrzuceń
  • oraz wiele innych.

Należy mieć jednak na uwadze to, że Google Analytics liczy czas przebywania na stronie jako różnice czasu pomiędzy przejściami z jednej podstrony na drugą. Czyli jeśli internauta wejdzie na stronę, spędzi na niej 10 minut, a następnie wyjdzie z niej, nie przechodząc na żadną inną, to jego czas przebywania na stronie będzie wynosił 0 sekund, a współczynnik odrzuceń będzie na poziomie 100%. Dlatego też my korzystamy z Google Tag Managera i instalujemy TAG, który wywołuje zdarzenie w Google Analytics po 30 sekundach przebywania na stronie. Dzięki temu wiemy, ile osób wychodzi z tej strony szybciej niż po 30 sekundach oraz dodatkowo ile osób przebywa na niej co najmniej 30 sekund. Dla pewnościinstalujemy drugi TAG, który uruchamia podobne zdarzenie, ale po 1 minucie.

Formularze

Jeśli klient na swojej stronie korzysta z formularza, za pomocą którego internauci mogą wysłać do niego zapytania, to po jego wypełnieniu generowana jest strona podziękowania. W takim wypadku nie ma możliwości założenia celu w Google Analytics opartego na stronie docelowej, musielibyśmy prosić o pomoc informatyka. Można to jednak zrobić samodzielnie, wykorzystując Google Tag Managera.

Remarketing

Jako, że kampania marketingowa to nie tylko pozyskiwanie osób na stronę, ale również dalszy remarketing. Do poprawnego jego działania, na Facebooku oraz w AdWords, należy doinstalować odpowiednie kody na stronie www. Tutaj znowu przychodzi z pomocą Google Tag Manager. W przypadku Facebooka instalujemy kod remarketingowy w 3 wersjach:

  • dla osób, które odwiedziły stronę,
  • dla osób, które przebywały na stronie co najmniej minutę,
  • dla osób, które wypełniły formularz.

Dzięki temu jesteśmy w stanie dla każdego użytkownika przygotować inną, bardziej precyzyjną kreację reklamową. W przypadku gdy chcielibyśmy w tradycyjny sposób zainstalować kody remarketingowe, potrzebowalibyśmy w najlepszym wypadku kilkudziesięciu minut pracy informatyka. Google Tag Manager pomoże to wykonać samodzielnie.

W przypadku remarketingu w AdWords, korzystamy z Google Analytics i możliwości zdefiniowania precyzyjnych grup docelowych. Jeśli chcielibyśmy skorzystać z funkcji Odbiorców w AdWords, mamy też możliwość zainstalować kod remarketingowy w Google Tag Managerze.

Szerokie możliwości pomiaru

Google Tag Manager daje nam sporo możliwości, np.: pomiar dokładnego współczynnika odrzuceń, dokładnego czasu spędzania przez użytkowników na stronie. Możemy mierzyć, ile osób kliknęło w wybrany przycisk np. Zadzwoń. Mamy możliwość instalowania kodów remarketingowych na wszystkich podstronach lub też po wybranych akcjach. Możliwości jest naprawdę wiele. Podzielę się nimi w kolejnych artykułach. Zachęcam do pisania w komentarzach, co chcielibyście mierzyć, chętnie odpowiem 🙂 

Najnowsze wpisy na blogu

Szybkość ładowania strony a SEO

  Jednym z często wymienianych czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania jest szybkość ładowania strony. Niejednokrotnie słyszałem, że wolno ładująca się strona nie ma szans na (…)

Więcej

Bloger na Facebooku – porady dla stawiających pierwsze kroki w blogosferze

Decydując się na założenie bloga, na pewno chcesz, żeby ludzie go odwiedzali. Jednak aby tak się naprawdę stało, musisz poinformować potencjalnych czytelników o jego istnieniu – nawet najlepsze treści (…)

Więcej

Lokale gastronomiczne na Facebooku i Instagramie – jak zrobić to dobrze?

Prowadzisz lokalną restaurację/bar/kawiarnię? Chcesz poszerzyć grono swoich klientów? Budować świadomość marki wśród lokalnej społeczności? Na bieżąco informować o wydarzeniach i promocjach? Najlepszą (…)

Więcej

Skuteczna promocja w sieci dla branży deweloperskiej

Skąd czerpią informacje o ofertach mieszkaniowych osoby w wieku powyżej 30 lat – czyli główna grupa odbiorcza dla branży deweloperskiej? Oczywiście z Internetu, który najczęściej jest również pierwszym (…)

Więcej

Silence!

Biuro: ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085  Telefon: 668 518 537E-mail: info@silence.pl