Możesz nie zdawać sobie sprawy, ale wycena usług pozycjonerskich to bardzo złożona sprawa. Sam proces jest bowiem długotrwały i uzależniony od zmieniających się na bieżąco algorytmów wyszukiwarek. W jaki więc sposób można wycenić coś, czego nie da się w 100% przewidzieć?
Decydując się na usługi pozycjonerskie, możesz spotkać się z 2 modelami rozliczeniowymi:
1. płatność za efekt, mogąca przybrać jeden z 3 poniższych form:
a) opłata za pozycję fraz,
b) opłata za konwersję,
c) opłata za ruch;
2. stała płatność abonamentowa.
Płacąc za efekt, będziesz związany z daną firmą na okres dłuższy niż w przypadku płatności abonamentowej (w naszej firmie jest to minimum 6 miesięcy), musisz bowiem wiedzieć, że pozycjonowanie to proces rozciągnięty w czasie. Pozycjonerzy pierwsze miesiące poświęcają na działania mające na celu umocnienie pozycji Twojej strony w wyszukiwarce. Dopiero kiedy osiągną ustalone w umowie rezultaty, dokonujesz ustalonej wcześniej płatności. Później dalej pracują, aby utrzymać Twoją stronę na danym miejscu, a Ty płacisz kolejne transze, których wysokość jest zależna od pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce.
Wysokość płatności jest uzależniona od docelowego miejsca, jakie ma osiągnąć Twoja strona w wynikach wyszukiwania (zwykle są to TOP3, TOP5 lub TOP10) oraz od konkurencyjności wybranych fraz kluczowych.
Problem pojawia się w momencie, kiedy firma, z którą podpisałeś umowę, nie jest w stanie osiągnąć zapisanych w umowie założeń. Strata dla pozycjonerów jest oczywista – nie otrzymują pieniędzy za wykonaną pracę. Strata dla Ciebie też jest znacząca, ponieważ tracisz czas, który mógłbyś przeznaczyć na efektywne sposoby promocji swojego biznesu.
Dodam, że nie musisz przedłużać umowy z firmą pozycjonerską, nawet gdy osiągnęła zadowalające dla Ciebie efekty. Pamiętaj jednak, że wraz z zakończeniem współpracy, Twoja pozycja może spaść w wynikach wyszukiwania, ponieważ pozycjonerzy nie tylko przestaną działać dla Twojej sprawy, ale mogą też „zdjąć” zdobyte dotychczas linki zewnętrze...
Rozliczanie się w modelu abonamentowym jest w większości przypadków korzystniejsze niż płatność za efekt. Powodów jest wiele, w tym miejscu chcę jednak podkreślić, że każda firma pozycjonująca wypracowała własny sposób działania i inaczej wycenia swoją pracę. Dlatego opisując model rozliczenia abonamentowego, skupię się na tym, jak to wygląda w naszej firmie.
Wyobraź sobie, że jesteś klientem i płacisz stały abonament. Chcesz, żeby pozycjonerzy przez cały czas dbali o pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania i chcesz osiągać w nich jak najwyższe miejsce.
Jak działają pozycjonerzy?
Pracownicy firmy pozycjonującej skupiają się na zdobywaniu dla Ciebie zewnętrznych linków ze zróżnicowanych źródeł oraz na bieżącej optymalizacji Twojej witryny. Monitorują również ruch na stronie, analizując efekty swoich działań i wprowadzając niezbędne moderacje. Ich działania są systematyczne, dzięki czemu Twoja strona stopniowo rośnie w siłę.
Sam również możesz na bieżąco obserwować poczynania pozycjonerów. Służą do tego specjalne narzędzia: Google Webmaster Tools, Ahrefs, Majestic Seo – do monitorowania ilości linków zewnętrznych, Google Analytics – do sprawdzania ruchu na stronie. W razie jakichkolwiek wątpliwości możesz zadzwonić do firmy pozycjonującej z prośbą o ich wyjaśnienie lub poprosić o spotkanie w celu analizy dotychczasowej strategii lub omówienia raportów, które przygotowują pozycjonerzy, żeby pokazać Ci efekty swojej pracy.
Odpowiadając na pytanie zawarte w temacie, powiem tylko, że mimo iż istnieją dwa modele rozliczeniowe, to korzystniejszy zarówno dla Ciebie jako klienta, jak i dla firmy zajmującej się pozycjonowaniem, jest model, w którym płacisz stały abonament. Mimo że każda firma pozycjonująca ustala własne warunki współpracy, to jednak dzięki abonamentowi masz pewności, że Twoja strona jest pod ciągłą opieką, a pozycjonerzy nie pracują pod naciskiem, który może doprowadzić do podejmowania przez nich nieostrożnych działań w celu zdobycia dla niej określonej w umowie pozycji.
Dodaj komentarz