Decydując się na usługi SEO, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że istnieje wiele sposobów na to, aby Twoja strona znalazła się na wyższym miejscu na liście wyników wyszukiwania. Szukasz więc specjalistów, którzy mogą się tym „zająć”. Musisz jednak wiedzieć, że każda firma pozycjonująca może przyjąć inną strategię działania, a jej wybór jest uzależniony od wielu czynników. Dopiero ich analiza pokazuje, jakie kroki należy podjąć, żeby polepszyć sytuację strony w wyszukiwarce.
Jedną z najczęściej wykorzystywanych technik jest stworzenie z myślą o witrynie zaplecza pozycjonerskiego – i to zwykle nie jednego...
Definicja
Zaplecze pozycjonerskie (powszechnie nazywane stroną zapleczową) to witryna, która jest w pełni kontrolowana przez pozycjonera. Jej głównym zadaniem jest pomoc w podniesieniu pozycji strony na liście wyników wyszukiwania. W jaki sposób może to zrobić? Otóż dzięki umieszczanym na niej linkom. Są to zewnętrzne odnośniki, które prowadzą internautów i roboty wyszukiwarek do pozycjonowanej witryny.
Jakie strony mogą pełnić funkcję zapleczy?
Funkcję stron zapleczowych mogą pełnić portale tematyczne i wielotematyczne (z tym, że te pierwsze w większości przypadków przedstawiają większą wartość). Do tej grupy można zaliczyć też m.in.: strony informacyjne, blogi, katalogi, fora dyskusyjne, a nawet strony udające witryny firmowe.
Rodzaje zapleczy
Strony zapleczowe można podzielić na dwa rodzaje:
Strony zbudowane pod systemy wymiany linków są zwykle słabej jakości, a ich głównym celem jest generowanie miejsca, w którym można by z automatu umieszczać odnośniki do witryn biorących udział w tym systemie. Tego rodzaju zaplecza nie cieszą się jednak uznaniem ze strony Google, ponieważ (mówiąc najprościej) zaśmiecają wyszukiwarkę.
W związku z tym, na dłużej chciałabym się zatrzymać przy drugiego rodzaju stronach zapleczowych, a mianowicie tych, na których umieszczane są bezpośrednie odnośniki do pozycjonowanych witryn.
W jaki sposób tworzone są tego rodzaju strony?
Pierwsza i najważniejsza zasada mówi, że każde zaplecze powinno być powiązane tematycznie ze stroną, dla której zostało utworzone. Ta tematyka powinna być na tyle zawężona, żeby móc tworzyć na nią treści, które są w stanie odpowiadać na bardziej szczegółowe zapytania internautów. Wysoka jakość i przemyślana strategia mogą sprawić, że użytkownicy będą wysyłali propozycje biznesowe za pośrednictwem takiego zaplecza (np. poprzez formularz kontaktowy). Podkreślę jednak, że wszystkie publikowane na nim treści powinny być oryginalne – kopiowanie tekstów z innych witryn czy tłumaczenie obcojęzycznych artykułów zdecydowanie obniża wartość zaplecza. A linkowanie z niskiej jakości zaplecza może mieć negatywny wpływ na stronę, do której te linki prowadzą...
Dobrze, żeby dana strona zapleczowa powstała na domenie, na której istniała wcześniej jakaś inna strona. W ten sposób zyskuje historię, która ma pozytywny wpływ na jej wartość w oczach Google. Dodatkową korzyść może uzyskać, jeśli zostanie zoptymalizowana (a więc dostosowana do wymagań stawianych przez wyszukiwarkę).
Nie będę zagłębiać się w większe szczegóły związane z tą kwestią, ponieważ wymogi techniczne są znane specjalistom ds. pozycjonowania. Jako ich klient powinieneś wiedzieć przede wszystkim to, czym jest zaplecze i w jaki sposób może wpłynąć na pozycję zajmowaną przez Twoją stronę na liście wyników wyszukiwania.
Dodaj komentarz