Dziś niemal każda osoba ma dostęp do Internetu. Dzięki niemu masz możliwość dotrzeć do konkretnych grup docelowych – osób, które potrzebują Twojego produktu. Internet jest bardzo wdzięcznym medium. Wszystko jest precyzyjnie mierzalne. Możesz sprawdzić, jak ludzie reagują na Twoją stronę i które działania przynoszą największe efekty w postaci sprzedaży. Reklamy w telewizji czy prasie nie dają takich statystyk. Wybranie najlepszego narzędzia do promocji w sieci zależy w dużej mierze od branży i specyfiki Twojego biznesu.
Pierwszym sposobem dotarcia do klientów jest pojawienie się w wynikach organicznych Google. Tym zajmuje się pozycjonowanie stron. Jest to proces długotrwały i wymaga czasu. To, ile będziemy czekać na efekty, zależy od branży, przyjętej strategii i budżetu.
Przeczytaj więcej o tym jak wypozycjonowaliśmy sklep internetowy.
Pozycjonowanie obejmuje pracę nad całą stroną. Są to działania, które muszą być prowadzone cały czas – nawet jeśli wejdziesz do top10, Twoja konkurencja ciągle działa i będzie chciała wrócić do straconego miejsca. Największą zaletą pozycjonowania jest możliwość dotarcia do niemal wszystkich osób potrzebujących lub szukających naszego produktu. Wyniki w wyszukiwarce Google nie są traktowane jako reklama, a jako odpowiedź na zapytanie.
Drugim sposobem na pozyskanie klientów przez Internet jest inwestycja w kampanie reklamowe Google Ads. To pozwala na bardzo szybkie dotarcie do precyzyjnie wybranych grup docelowych. Płacisz wyłącznie za kliknięcia użytkownika, czyli za każde wejście na Twoją stronę przez reklamę.
Największą zaletą Google Ads jest szybkość efektów – możesz wystartować z kampanią w ciągu kilku dni i od razu zobaczyć wzrost sprzedaży. Bardzo precyzyjnie określisz zarówno wyświetlanie reklam (zasięg geograficzny, dni tygodnia, pora dnia), jak i grupy docelowe (m.in. według zainteresowań, wieku, zamożności, płci). Dzięki temu możesz dotrzeć np. do osób, które były na Twojej stronie, ale nie dokonały zakupu, a które znajdują się w promieniu 10 km od Twojego sklepu.
Wszystko zależy od branży – i Twojego budżetu.
PAMIĘTAJ! Zaczynając z marketingiem w Internecie musisz dobrze przeanalizować działania konkurencji i testować różne rozwiązania, badając co najlepiej się sprawdza.
Przede wszystkim musisz sprawdzić jaki ruch przychodzi na Twoją stronę, jak zachowują się klienci. Jeśli prowadziłeś wcześniej działania w sieci – zobacz jakie były efekty, co się działo i jak to wpływało na sprzedaż. Tutaj podstawą jest Google Analytics – narzędzie do sprawdzania ruchu na stronie oraz konwersji z różnych źródeł.
DLA ROZBUDOWANEJ STRONY Tutaj dobrze sprawdzą się działania SEO. Należy zoptymalizować witrynę, dobrać odpowiednie słowa kluczowe, dostosować się do wymogów Google, prowadzić link-building. Prowadź regularnie bloga lub sekcję porad i rozbuduj treści na stronie.
Wybór narzędzi do pozyskiwania klientów zależy w dużej mierze od Twojej branży. Każda ma własną specyfikę i skupia się na innej grupie docelowej.
Poniżej przedstawiamy rozwiązania dla kilku branż, z którymi współpracowaliśmy i mieliśmy wymiernie efekty.
Czyli: pośrednictwa kredytowe, ubezpieczenia. W tej branży łatwo można wygenerować dużą liczbę zapytań przez kampanie reklamowe Google Ads. Przy kreowaniu reklam należy uważać na słownictwo – zarówno w treści reklamy, jak i na stronie docelowej. Należy mocno doprecyzować swoje usługi, nie używać ogólników typu „kredyty” bez dookreślenia. Branża cechuje się dużą liczbą zapytań, szeroką grupą docelową i szybką decyzyjnością potencjalnych klientów.
Jeśli jednak zależy Ci na kliencie świadomym, musisz przyjąć nieco inną strategię. Udzielaj się na social media, załóż profil na LinkedIn. Tutaj dziel się wiedzą, edukuj – zarówno za pomocą merytorycznych treści, jak i krótkich kreacji graficznych.
Deweloperzy często chcą pozyskiwać zapytania na etapie jeszcze przed budową. Tutaj strategia różni się w zależności od rodzaju inwestycji:
WAŻNE Przez pozycjonowanie i kampanie reklamowe dużo łatwiej jest uzyskać zapytania niż przez ogłoszenia na dużych portalach.
Takie firmy mogą dużo zyskać na pozycjonowaniu w wynikach naturalnych Google. Jest tu także duży potencjał na pisanie bloga – tworząc treści eksperckie, pomagasz w podjęciu decyzji zakupowej oraz kreujesz siebie jako specjalistę w danej dziedzinie.
Dobrze jest wesprzeć pozycjonowanie remarketingiem. Ponad 90% osób, które wejdą na stronę, nie dokona transakcji. Remarketing śledzi te osoby i zachęca je do wykonania akcji – np. polubienia fanpage na Facebooku, subskrybcji kanału na YouTube, zapisania się do newslettera. Dzięki temu zbierasz informacje o użytkownikach i możesz dotrzeć do nich później z przekazem reklamowym.
Aby uzyskać początkowy ruch, dla właściciela niezbędne było wykreowanie wizerunku. Pierwszym krokiem było regularne zamieszczanie filmów na kanał YouTube. Filmy były darmowymi poradnikami – dopiero po roku takich działań, na stronie marki pojawiły się pierwsze kursy płatne. W międzyczasie filmy na YouTube otrzymały w opisach linki do szkoleń płatnych oraz zachęty do polubienia fanpage. Z kolei na Facebooku pojawiały się regularne treści przekierowujące ruch na stronę.
Dziś właściciel mniej udostępnia darmowych materiałów na YouTube i bardziej skupia się na kontakcie z fanami poprzez fanpage.
Wnioski dla niszowych branż? Kreowanie własnej marki i wartościowej darmowej treści jest niezbędne. Darmowy content zachęca do zakupu i zwiększa zaufanie. Musisz działać cały czas:
Przy współpracy z agencją pamiętaj, aby być otwartym na jej zalecenia i pomysły. Stosuj się do wytycznych, informuj na bieżąco o zmianach. Jednak nie wszystko zależy od niej.
Aby zyskać jak najwięcej za pomocą Internetu, musisz zaoferować klientom coś na zachętę. Może to być darmowy ebook, może rozbudowana sekcja porad, darmowe webinary. Twórz wartościową treść, trzymając potencjalnych klientów blisko siebie.
Możesz wykorzystać takie narzędzia jak kolejki mailowe, newslettery, posty na social media – informuj na bieżąco, odpowiadaj na każdą wiadomość. To będzie skutecznym uzupełnieniem kampanii reklamowych czy działań SEO – agencja może przynieść ruch na Twoją stronę, jednak to od Ciebie w dużej mierze będzie zależało, czy klient dokona zakupu.
Pamiętaj – nawet jeśli ktoś nie jest w danej chwili zainteresowany transakcją, może później wrócić – o ile będzie miał dobry kontakt z Twoją firmą.
Nie było tu Twojej branży? Zapytaj nas co możemy dla Ciebie zrobić!
Dodaj komentarz