Dla wielu przedsiębiorców obecny kryzys to czas ogromnej niepewności. Ale ten trudny czas może też być szansą na zmianę marketingu firmy i sposobu komunikacji z klientem. Jak sobie poradzić i wykorzystać możliwości Internetu do skutecznej reklamy? Oto kilka moich sugestii na podstawie doświadczeń naszych klientów i biznesowych znajomych.
Przede wszystkim zawsze pamiętaj o tym, że Twoja oferta musi być dostosowana do potrzeb rynkowych. Prawie wszystkie poradniki marketingu i sprzedaży twierdzą, że produkty i usługi, które sprzedajemy muszą być odpowiedzią na obecne zapotrzebowanie rynkowe. Jako że zmieniły się zachowania konsumentów - należy też zmienić strategię.
Jedną ze strategii jest wyeksponowanie jednego produktu, który na obecną sytuację i potrzebę jest w stanie najlepiej odpowiedzieć. Bardzo dużo osób jest wiernych zasadzie #zostanwdomu, pracują z domu, kupują z domu. Dlatego jeżeli któryś z produktów przyda się im do obecnej pracy, warto to podkreślić. Dlatego zastanów się, czy któryś z Twoich produktów będzie przydatny najbardziej i ten produkt eksponuj.
Przykładowo w związku z coraz to większą ilością telekonferencji, czy lekcji przeprowadzanych zdalnie - mocno wzrosło zainteresowanie kamerkami internetowymi, których ceny poszybowały do góry.
Inną strategią, ale zbliżoną do powyższej, jest dodanie produktu, który jest zbliżony do Twojej oferty, a którego w tej chwili w ofercie nie masz. Np. sprzedajesz produkty kosmetyczne - aktualnie bardzo potrzebne są środki dezynfekujące.
Inną strategią jest zmiana sposobu działania produktu czy usługi. Ostatnio słyszymy, że restauracje, które dotknął kryzys zaczęły dostarczać jedzenie do domu lub na wynos. Branża szkoleniowa i edukacyjna zaczęła sprzedawać swoje szkolenia online. Niektóre salony wyposażenia wnętrz, łazienek, meblowe zaczęły współpracę zdalną.
My również zmieniliśmy nasze umowy. Ze względu na to, że dużo klientów uruchamia kampanie doraźne, krótkoterminowe, zmieniliśmy umowy na czas nieokreślony z 1 miesięcznym okresem wypowiedzenia
Część firm nie ma możliwości dostosowania się do rynku, więc obecny okres przeczekuje - jednak nie rezygnuje z marketingu. Zgodnie z zasadą, że każdy kryzys ma kiedyś swój koniec, wykorzystują ten okres na zapewnienie widoczności firmy i zmianę komunikacji. Warto w tym wypadku pomimo tego, że nie jesteś w stanie nic sprzedać, zadbać o to, aby Twoja firma była widoczna dla Twojej grupy docelowej. Gdy stracisz z nią kontakt, prawdopodobnie zostaniesz pominięty przy wyborze klienta po zakończeniu kryzysu.
Jedną z możliwości jest wykorzystanie obecnych zasobów, które w tej chwili są nieużywane. Przykładowo niektóre hotele (obecnie nieczynne) przekazują swoje zasoby medykom, jako pokoje, w których mogą przebywać, aby nie zarażać rodziny. Taką akcję można wykorzystać PRowo i zaistnieć w mediach, a to już jest pierwszy krok, aby pozyskać dobrej jakości linki, które w przyszłości wzmocnią pozycjonowanie strony.
Są też firmy, które specjalizują się w tematyce, która jest teraz wybitnie potrzebna w czasie kryzysu, np.: drogerie, czy firmy zajmujące się sprzątaniem. Jest to czas, w którym firmy te nie mają problemu ze zleceniami, ale należy też pamiętać, że pojawią się nowe firmy, które będą w czasie tego kryzysu się przebranżawiać i próbować “ukroić coś z tego tortu”. Stąd też warto pomyśleć o promocji w sieci np. poprzez reklamy, w taki sposób, aby nie dać się konkurencji prześcignąć.
Jakie działania w Internecie mogą się przydać w tych czasach?
To narzędzie, którym jesteśmy w stanie bardzo szybko uruchomić reklamy Twojej firmy. Świetnie się przydają w momencie, gdy chcesz wyeksponować swój produkt lub usługę. Tak naprawdę nadaje się do wszystkich wyżej wymienionych sytuacji. Mamy tu możliwość wyświetlania reklam na wybrane słowa kluczowe, mamy tez możliwość działania wizerunkowego poprzez reklamy na portalach, w GMAIL czy na YouTube. I najważniejsze - tutaj za reklamy płaci się tylko w momencie gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę.
Dzięki pozycjonowaniu wyświetlamy Twoją stronę w wyszukiwarce Google. Z definicji to narzędzie marketingowe, które do osiągnięcia efektów wymaga czasu. I zdawałoby się, że w czasie kryzysu może nie być przydatne. Jednak, gdy Twoja strona działa w sieci już dłużej i jest dobrze pozycjonowana (czytaj: są do niej zdobywane dobrej jakości linki) to można dosyć szybko osiągnąć dobrej jakości efekty. Np. poprzez dodanie podstrony z nowym produktem lub też optymalizacją jednej zakładki z produktem, który chcesz wyeksponować. Poniższy wykres to efekt dodania nowej linii produktów na wcześniej wypozycjonowanym sklepie. Sklep ten dostosował produkt do potrzeb rynkowych w trakcie kryzysu:
To narzędzie (podobne do Google Ads) dzięki któremu jesteśmy w stanie szybko dotrzeć z komunikatem do Twojej grupy docelowej. Świetnie nadaje się do reklam wizerunkowych, ale również sprzedażowych. Warto je wykorzystać do tego aby zakomunikować Twoim fanom i Twojej grupie odbiorczej o zmianie sposobu działania.
Nowe treści na stronie internetowej to nowe słowa kluczowe, dzięki którym internauci wejdą na Twoją stronę. Warto w tej chwili pochylić się nad stroną i sprawdzić, czy wszystkie treści na stronie są aktualne. Np czy oferta na stronie opisuje to czym się aktualnie zajmujesz, czy jest dostosowana do kryzysu. Jeżeli w Twojej firmie jest przestój, zainwestuj czas w dopisywanie nowych treści. Stwórz poradnik, blog lub inną strefę, gdzie możesz treści dodawać na bieżąco. To na pewno wzmocni Twoją widoczność w sieci. Zobacz jak jeden z naszych klientów inwestując w nowe treści coraz bardziej zwiększa swoją widoczność w wynikach wyszukiwania Google:
A tak to przekłada się na ruch naturalny z Google:
Jeżeli aktualnie zmieniasz swój biznes, dodajesz nowy produkt, usługę lub potrzebujesz wsparcia w promocji - zapraszamy do kontaktu!
Pracujemy normalnie, jesteśmy dla Ciebie dostępni 😊 Wyślij nam swój brief i powiedz jak możemy Ci pomóc: https://www.silence.pl/brief/
Dodaj komentarz