Silence! ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085 668 518 537 info@silence.pl

W tym tekście nie będę powielała informacji, jakie możesz znaleźć w pierwszym lepszym źródle poświęconym tematyce content marketingu. Skupię się za to na podstawowej zasadzie towarzyszącej działaniom content marketingowym, czyli strategii budowania treści.

Content marketingowe treści

Tworząc treści content marketingowe, nie można wyróżnić jednej, jedynej zasady, która byłaby w stanie zadecydować o sukcesie całego przedsięwzięcia. Sukces buduje dopiero połączenie 3 działań:

  • po pierwsze – wyznaczenie celu,
  • po drugie – strategia budowania treści,
  • po trzecie – miejsce publikacji.

Jako, że każda firma posiada własny cel, który stara się zrealizować poprzez wybrane działania marketingowe, nie będę się przy nim zatrzymywać na dłużej. Podkreślę tylko, że najważniejsze w tej kwestii jest to, aby wybrany cel był mierzalny – dzięki temu po zakończeniu danej kampanii,
można sprawdzić realne efekty, jakie osiągnęła.

Moją uwagę w pełni skupię za to na strategii budowania treści w ramach content marketingu. Nie każdy bowiem tekst można nazwać wartościowym, nawet gdy tworzony jest na potrzeby marketingu treści. Jeśli np. w artykule, który tworzysz pojawi się zbyt wiele zwrotów reklamowych, mających na celu promocję Twojej firmy, możesz być pewien, że popełniłeś błąd.

Wysoka jakość + odpowiedź na potrzeby odbiorcy = wartościowy content

Musisz zdać sobie sprawę, że w tekście jaki tworzysz na potrzeby content marketingu, nie ma miejsca na wychwalanie swojej firmy czy bezpośrednie promowanie jej produktów. Tego typu informacje trzeba „przemycić” dyskretnie – tak, żeby wydały się w pełni naturalnym elementem tekstu. Często bywa tak, że nazwę firmy można znaleźć dopiero po zakończeniu czytania danego artykułu (pod nazwiskiem autora). I to jest w prządku, ponieważ mowa o reklamie natywnej, która nie ma agresywnie emanować swoim jestestwem, ale dyskretnie docierać do świadomości odbiorców.

Proces tworzenia tekstu

Zanim przystąpisz do pisania tekstu content marketingowego, powinieneś odpowiednio zaplanować sobie pracę.

Na początek dobrze jest rozłożyć temat artykułu na czynniki pierwsze, zastanawiając się przy tym, na czym w głównym stopniu byłoby dobrze skupić uwagę odbiorcy. Ważne jest to, żeby podczas wyboru interesujących kwestii dostosować je do celów, jakie chce osiągnąć firma. Jest to najważniejsze zadanie każdego twórcy treści.

Kolejnym krokiem jest stworzenie konspektu, który pomoże zachować porządek w trakcie pisania. Jest to bardzo dobry sposób na uporządkowanie swojej wiedzy i wybór najbardziej wartościowych wątków.

Wiedząc już, co chcesz pisać, powinieneś zastanowić się, w jaki sposób chcesz to zrobić. Musisz pamiętać, że styl tekstu i sposób, w jaki zwracasz się do czytelnika, odkrywa kluczową rolę dla jego odbioru. Nie powinieneś spontanicznie wybierać formy wypowiedzi. Tutaj wszystko musi się ze sobą zgadzać. Jeśli więc piszesz tekst dla portalu młodzieżowego, gdzie główną grupę odbiorczą stanowią osoby pomiędzy 13 a 16 rokiem życia, powinieneś zwracać się do nich w drugiej osobie liczny pojedynczej („TY”). Co więcej używany przez Ciebie język powinien być swobodny i bezpośredni, możesz pozwolić sobie też na zwroty potoczne, a także dygresje. Jeśli jednak Twoją grupę odbiorczą stanowią biznesmeni, właściciele i dyrektorzy firm, a także kadra zarządzająca różnego rodzaju instytucjami, nie możesz pozwolić sobie na wspomnianą wcześniej swobodę – powinieneś wybrać raczej język oficjalny i unikać bezpośrednich zwrotów do odbiorcy.

Niezależnie od tego, do kogo się zwracasz, musisz pamiętać, że tekst musi poruszać problemy nękające daną grupę społeczną lub stanowić odpowiedź na jej potrzeby. Tylko w ten sposób masz szansę zyskać uznanie i zostać docenionym (a właściwie nie Ty, ale Twój tekst ;). Im czytelnik bardziej odczuje to, że artykuł został napisany specjalnie dla niego i jest mu potrzebny, tym większa szansa na to, że dokładniej będzie chciał poznać osobę bądź firmę, która go stworzyła. I o to właśnie chodzi.

Wszystko ma swoje miejsce

Jak widzisz, pisanie tekstów content marketingowych nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wszystko ma tu swoje miejsce, a poszczególne elementy strategii muszą się ze sobą łączyć. Tu nie ma mowy o przypadku, wszystko musi być zaplanowane co do najmniejszego szczegółu – poczynając od miejsca publikacji, poprzez jej temat, jego realizację, a także wybrany styl i zwroty do odbiorcy. Nawet najbardziej porywający tekst zostanie zapomniany, jeśli nie zostanie prawidłowo dopasowany do czytelników...

Najnowsze wpisy na blogu

Szybkość ładowania strony a SEO

  Jednym z często wymienianych czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania jest szybkość ładowania strony. Niejednokrotnie słyszałem, że wolno ładująca się strona nie ma szans na (…)

Więcej

Bloger na Facebooku – porady dla stawiających pierwsze kroki w blogosferze

Decydując się na założenie bloga, na pewno chcesz, żeby ludzie go odwiedzali. Jednak aby tak się naprawdę stało, musisz poinformować potencjalnych czytelników o jego istnieniu – nawet najlepsze treści (…)

Więcej

Lokale gastronomiczne na Facebooku i Instagramie – jak zrobić to dobrze?

Prowadzisz lokalną restaurację/bar/kawiarnię? Chcesz poszerzyć grono swoich klientów? Budować świadomość marki wśród lokalnej społeczności? Na bieżąco informować o wydarzeniach i promocjach? Najlepszą (…)

Więcej

Skuteczna promocja w sieci dla branży deweloperskiej

Skąd czerpią informacje o ofertach mieszkaniowych osoby w wieku powyżej 30 lat – czyli główna grupa odbiorcza dla branży deweloperskiej? Oczywiście z Internetu, który najczęściej jest również pierwszym (…)

Więcej

Silence!

Biuro: ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085  Telefon: 668 518 537E-mail: info@silence.pl