Konwersja – to magiczne słowo często używane jest przez specjalistów AdWords na różnego rodzaju spotkaniach i wystąpieniach. Okazuje się jednak, że nie wszyscy w pełni rozumieją jego znaczenie (choć energicznie kiwają głowami, że wszystko jest dla nich jasne ;). Właśnie z tego powodu postanowiłam napisać tekst, który rozwieje wszelkie wątpliwości i wyjaśni, jaką rolę odgrywa konwersja w działaniach AdWords, jak jest mierzona i jaką rolę odgrywa podczas działań promocyjnych.
Za sprawą konwersji otrzymujemy cenne informacje na temat wpływu działań marketingowych na sprzedaż. To dlatego jest ona tak ważna i dlatego nie można jej lekceważyć podczas planowania oraz prowadzenia działań marketingowych. O co dokładnie chodzi? Otóż konwersja to nic innego jak określone działania wykonywane przez internautę na danej stronie www. Do tych działań możemy zaliczyć m.in.:
Tak naprawdę każde działanie internauty, które w naszym mniemaniu przedstawia jakąś wartość, może być nazwane konwersją.
Wyobraź sobie taką sytuację:
Prowadzisz księgarnię internetową. Dla swoich klientów przygotowałeś 25% kupon rabatowy na zakup książek kulinarnych. Zaplanowałeś, że informację o kuponie ogłosisz za pośrednictwem kampanii AdWords. Wybrałeś grupę docelową i przygotowałeś treść reklamy – kampania ruszyła. Jej celem jest to, aby internauci pobierali przygotowany przez Ciebie kupon, a następnie wykorzystywali go podczas zakupów – to jest właśnie konwersja. Informacje na ten temat możesz obserwować już od samego początku trwania kampanii. Jeśli stwierdzisz, że konwersja nie odpowiada Twoim oczekiwaniom, powinieneś jeszcze raz zoptymalizować całą kampanię, a jeśli zrobisz to sprawnie, konwersja się zwiększy. Pamiętaj, że optymalizacja kampanii to działanie ciągłe – stała analiza danych i bieżące dokonywanie zmian.
Jak widzisz, informacje o konwersji mają kluczowe znaczenie dla kampanii AdWords. Dzięki nim wiesz bowiem, czy dana reklama jest skuteczna, czy przynosi zadowalające efekty, czy wymaga zmian i czy w ogóle warto w nią inwestować. Oczywiście nie możesz zapominać, że daną kampanię powinieneś, na bieżąco optymalizować. Dzięki temu zwiększasz swoje szanse na osiągnięcie lepszych wyników.
Konwersję można śledzić m.in. za pomocą narzędzia Google AdWords lub Google Analytics. Może się jednak okazać, że wybierając oba te narzędzia, przedstawiane przez nie wyniki będą się między sobą różniły. Dlaczego? Nie chodzi o to, że jedno z nich działa w sposób nieprawidłowy, ale o to, jak każde inaczej przypisuje konwersje. Google AdWords zapisuje pierwsze konwersje, natomiast Google Analytics – ostatnie. Wyjaśnię to na przykładzie:
Jeśli klikniesz w reklamę AdWords, która przekieruje Cię na konkretną stronę www, jednak Ty nie dokonasz wtedy na niej konwersji, zrobisz to za to następnym razem - kiedy wejdziesz na tę stronę za pośrednictwem naturalnych wyników wyszukiwania – to Google Analytics uzna, że konwersja nastąpiła na skutek wejścia z wyników organicznych, natomiast według Google AdWords konwersja miała miejsce na skutek kliknięcia w link sponsorowany. Ta sama konwersja zostanie więc zapisana inaczej przez każde z narzędzi.
Musisz wiedzieć, że odpowiednio skonfigurowane narzędzie AdWords jest w stanie określić nie tylko liczbę konwersji, ale także ich koszt oraz wartość pojedynczego leada.
W Google AdWords efektywność reklamy mierzona jest za pomocą współczynnika konwersji, który ma dwa rodzaje:
Niezależnie od tego, którą konwersję wybierzesz, żeby ją zmierzyć, musisz na swojej stronie umieścić specjalny kod śledzący – ważne jest to, żeby wkleić go na podstronie, którą internauta widzi PO dokonaniu konwersji, np. na stronie podziękowania za wypełnienie formularza.
Mierzenie konwersji jest bardzo przydatne podczas prowadzenia działań promocyjnych. W jaki sposób? Przede wszystkim możesz sprawdzić, czy Twoja reklama AdWords jest skuteczna. Będziesz wiedział, za pośrednictwem jakich słów kluczowych internauci odwiedzili Twoją stronę www i skupić się na nich podczas planowania kolejnych działań. Dowiesz się też, w które środki inwestować, ponieważ przynoszą najlepsze efekty, a to sprawi, że zwiększy się Twój zwrot z inwestycji (ROI).
Konwersja jest elementem kluczowym dla sprawdzenia efektów działań promocyjnych prowadzonych w sieci, z tego właśnie powodu warto wiedzieć, jak ją mierzyć, a uzyskane dane wykorzystać dla zwiększenia efektywności swoich kampanii.
Więcej informacji na temat usługi Google AdWords znajdziesz na stronie:www.silence.pl/Linki-sponsorowane. Dodam jeszcze tylko, że jako firma posiadamy dostęp do darmowych kuponów Google AdWords, które udostępniamy naszym nowym klientom, dając im tym samym możliwość przetestowania skuteczności wspomnianej usługi 😉
Dodaj komentarz