O tym, w jaki sposób możesz sprawdzać, czy działania pozycjonerów pracujących nad Twoją stroną www są skuteczne, wspominałam już w tekście poświęconym wycenie pozycjonowania. Myślę jednak, że temat jest na tyle interesujący, iż warto zatrzymać się przy nim na dłużej.
Czego dowiesz się z tego tekstu?
Działania podejmowane przez pozycjonerów
Kiedy decydujesz się na usługi firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych, warto żebyś wiedział, jakie działania powinna podjąć, aby skutecznie „wypromować” Twoją stronę.
Na początek pozycjonerzy powinni dokonać audytu strony. Chcą sprawdzić, jak przebiegały dotychczasowe działania SEO, m.in.: czy słowa kluczowe zostały prawidłowo dobrane, czy strona jest dobrze zoptymalizowana, jakie linki prowadzą do strony itp. Taka analiza daje ogląd na witrynę klienta i pozwala zaplanować kolejne działania w zakresie:
Monitorowanie działań pozycjonerów
Kiedy pozycjonerzy skończą audyt, powinni przekazać Ci raport ze zmianami, jakie masz wprowadzić, aby Twoja strona została prawidłowo zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek. Twoim zadaniem jest trzymać się tych wytycznych i wprowadzić niezbędne poprawki. Możesz też poprosić o wprowadzenie tych zmian pozycjonerów, jednak z pewnością będziesz musiał dodatkowo zapłacić za tę usługę.
Później, nie pozostaje Ci nic więcej, jak tylko monitorować ich pracę.
Narzędzia monitorujące
Istnieje wiele narzędzi służących do bieżącego monitorowania pozycji Twojej strony w wyszukiwarkach, jej oglądalności oraz liczby kierujących na nią linków. Poniżej podaję przykłady najpopularniejszych z nich.
Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, czym jest Google Webmaster Tools. To bowiem miejsce, w którym znajdziesz najrzetelniejsze raporty na temat linków przychodzących, czyli tych, które kierują internautów na Twoją stronę. W tym miejscu będziesz mógł też sprawdzać, czy na Twojej stronie nie zostały stwierdzone ewentualne błędy, które mogą jej w znacznym stopniu zaszkodzić.
Kolejnym ważnym narzędziem jest Google Analitycs – ta nazwa z pewnością nie raz obiła Ci się o uszy. Jest to chyba najpopularniejsze narzędzie, za pomocą którego można sprawdzać ruch na stronach internetowych. Jeśli do tej pory nie korzystałeś z Google Analitycs, początkowo dość trudno będzie Ci się w nim odnaleźć. Nie rezygnuj jednak, ponieważ dzięki niemu możesz się naprawdę wiele dowiedzieć.
Jeśli sprawnie będziesz obchodził się z tym narzędziem, jest Ci w stanie pokazać:
Za jego pośrednictwem dowiesz się też, skąd serfujący w sieci internauci do Ciebie trafili, czy np. znaleźli adres Twojej strony w wyszukiwarce, czy też w innym serwisie www.
MajesticSeo, Ahrefs i OpenSiteExplorer – to narzędzia, które pomogą Ci sprawdzić, jakie linki zewnętrzne prowadzą do Twojej strony. Na Twoje życzenie pokażą też ich anchory, dzięki czemu dowiesz się, czy pozycjonerzy odpowiedzialni za budowanie pozycji Twojej strony w wyszukiwarkach działają zgodnie ze wskazówkami Google (najpopularniejszej z nich). Wszystkie dane otrzymasz w formie raportów (każde narzędzie posiada inną formę raportów – to podstawowa różnica pomiędzy nimi), co pozwoli Ci dokładnie przyjrzeć się, jak powstała dotychczasowa sieć linków, czy ich ilość rośnie, a jeśli tak, to w jakim tempie (powinieneś wiedzieć, że zbyt gwałtowny wzrost nie jest korzystny...).
Jak zapewne zdążyłeś zauważyć, wszystkie te narzędzia działają w podobny sposób, dlatego wystarczy, że będziesz korzystał z jednego z nich, aby uzyskać interesujące Cię informacje.
Analiza uzyskanych informacji
Po przeanalizowaniu danych uzyskanych z powyższych narzędzi będziesz wiedział, jakie działania podjęli pozycjonerzy, żeby umocnić pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwarek. Co więcej, będziesz wiedział, jakie efekty te działania przyniosły. Jeśli okaże się, że np. ilość linków zwrotnych do Twojej strony nie zmienia się, możesz mieć pewność, że pozycjonerzy nie wywiązują się ze swojej części umowy.
Profesjonalna firma powinna dbać o to, żebyś jako klient był na bieżąco informowany o postępach jej działań. Może robić to na dwa sposoby: pierwszy – dostarczanie Ci regularnych raportów, drugi – udostępnienie indywidualnego panelu klienta, w którym będziesz mógł na bieżąco sprawdzać, ile podstron Twojej witryny zostało zaindeksowane, ile linków prowadzi do Twojej strony, a przede wszystkim, które miejsce zajmuje w wynikach wyszukiwania.
Dodaj komentarz