Chcesz zmienić adres URL swojej strony internetowej np. z www.firma.pl na www.moja-firma.com? Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania pod dwoma adresami: www.silence.pl oraz silence.pl, jakby to były dwie osobne witryny? Chcesz pokazać użytkownikom (a także robotom wyszukiwarek), że zasoby wcześniej znajdujące się na jednej podstronie, obecnie zmieniły swoją lokalizację? W każdym z tych wypadków powinieneś zastosować przekierowanie 301 adresu URL.
Definicja
Jak sama nazwa wskazuje, przekierowania służą do kierowania wszystkich zainteresowanych z jednego adresu URL na drugi. Po co? Aby w prosty i szybki sposób ułatwić im dostęp do konkretnych danych.
Istnieje wiele rodzajów przekierowań, jednak w pozycjonowaniu wykorzystywane jest jedno – przekierowanie 301.
Przekierowanie 301
To informacja, zarówno dla internautów, jak i robotów wyszukiwarek, mówiąca o tym, że poszukiwane przez nich dane są na stałe dostępne w innym miejscu, niż miało to miejsce dotychczas.
Z przekierowania 301 możesz skorzystać m.in. w wypadku, gdy wyszukiwarki internetowe indeksują Twoją stronę www pod dwoma różnymi adresami URL, uznając ją przy tym za dwa różne serwisy (np. www.silence.pl oraz silence.pl). Dzięki 301 możesz sprawić, że mimo iż w dalszym ciągu dostępne będą 2 adresy, to jeden z nich będzie uznawany za główny, natomiast drugi będzie do niego automatycznie kierował – w ten sposób Twoja witryna zostanie zabezpieczona przed karą od Google, jaka grozi za duplikowanie treści. Jest to ważne, ponieważ nie musisz obawiać się, że Twoja strona z tego powodu nagle gwałtownie spadnie na liście wyników wyszukiwania.
Podobnie powinieneś postąpić w sytuacji, gdy Twoja strona jest zaindeksowana pod kilkoma przykładowymi adresami URL: silence.pl, silence.com, silence.net, silence.info itp. W takim wypadku również musisz wybrać jeden adres, uznając go za główny i to na niego przekierowywać wszystkich odwiedzających Twoją stronę pod pozostałym adresami.
Przekierowanie 301 to również najlepsze rozwiązanie w sytuacji, gdy chcesz zmienić adres URL swojej domeny, np. z www.firma.pl na www.moja-firma.pl. Dzięki niemu bowiem zasoby znajdujące się w Twojej witrynie są po prostu przekierowywane na nowy adres, a użytkownicy i boty automatycznie tam przenoszeni. Nie musisz więc od początku budować historii swojej strony, ale możesz kontynuować tę już rozpoczętą, co ma duże znaczenie dla pozycji strony w wyszukiwarce Google (im dłuższa historia danej strony, tym lepiej).
Musisz też pamiętać o linkach i ich znaczeniu dla pozycjonowania. W przypadku botów nowe linki (powstałe m.in. po zmianie domeny lub subdomeny) potrzebują mocy. Ta moc może zostać im nadana wyłącznie za pośrednictwem przekierowania 301, tzn. większa część mocy linka ze starego adresu URL, może zostać przekazana odnośnikowi o nowym adresie. A przecież im większa jest moc linka prowadzącego do strony www (w tym przypadku o zmienionym adresie URL), tym lepsza jest jej pozycja na liście wyników wyszukiwania.
Odnośniki to jednak ważny wskaźnik nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale również dla użytkowników, którzy odwiedzili wcześniej Twoją stronę, zapisali jej adres w zakładkach, a następnie chcieliby do niej wrócić, jednak nie będą w stanie, jeśli zmienisz adres URL i nie ustawisz przekierowania 301.
Cel
Nie będę zagłębiać się w szczegóły odnoszące się do dostępnych rodzajów przekierowań 301, ani do tego, w jaki sposób można je umieścić w witrynie. Moim głównym celem bowiem nie było przybliżenie technicznych specyfikacji tego zagadnienia, ale wskazanie, jaką rolę 301 może odgrywać podczas procesu pozycjonowania. Teraz wiesz już, że to przekierowanie odgrywa w tym procesie znaczącą rolę, dlatego powinieneś zadbać o to, aby sprawnie działało w odniesieniu do Twojej witryny.
Dodaj komentarz