Źródło zdjęcia: www.mageewp.com
Google Analytics to podstawowe narzędzie umożliwiające pomiar ruchu na stronie www oraz analizę zachowań użytkowników przebywających w witrynie. Dzięki szerokim możliwościom analitycznym cieszy się dużą popularnością wśród administratorów stron www, którzy za jego pośrednictwem mogą badać jakość swoich witryn.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z własną stroną www, to pamiętaj, że jedną z pierwszych czynności, jakie powinieneś wykonać, jest założenie dla niej konta w Google Analytics. Nie jest to wcale takie trudne, mimo że w pierwszej chwili brzmi dość… kosmicznie 😉 Spokojnie możesz samemu sobie z tym poradzić.
Oczywiście sposób instalacji wspomnianego narzędzia może różnić się w zależności od tego, jakiego CMS-a wybrałeś do jej administrowania. W tym tekście znajdziesz informacje na temat instalacji Google Analytics dla jednego z najpopularniejszych obecnie systemów CMS – WordPressa.
WordPress to darmowy CMS, którego obsługa jest bardzo intuicyjna, dlatego właściwie nie sprawia w tej kwestii problemów. Sama implementacja Google Analytics również przebiega zwykle szybko i sprawinie.
Instalacja Google Analytics
Na początek trzeba utworzyć konto w usłudze Google.
Źródło grafiki: Google Analytics
Po założeniu konta zaloguj się do Google Analytics. Na górnym pasku zobaczysz menu, z którego wybierz zakładkę Administracja. Tam zobaczysz 3 kolumny: Konto, Usługa i Widok. Twoim celem jest utworzenie nowego konta, dlatego wybierasz opcję Utwórz nowe konto (w pierwszej kolumnie).
Źródło grafiki: Google Analytics
Twoim oczom ukaże się formularz – musisz go prawidłowo wypełnić (bardzo ważne jest to, żeby dla strefy czasowej raportowania ustawić Polska). Na koniec kliknij w guzik – Pobierz identyfikator śledzenia.
Po skopiowaniu kodu, musisz wrócić do panelu administracyjnego swojej strony i wkleić go w odpowiednim miejscu.
W tym celu z lewego paska menu wybierasz Wygląd, następnie Edytor. Na ekranie pojawi się kod HTML Twojej witryny. Z prawej jego strony natomiast wyświetli się kolumna z poszczególnymi elementami kodu – wybierz z niej Nagłówek (Head). W tym momencie kod HTML powinien się nieco zmienić, mianowicie pokaże Ci się strefa nagłówka. Tam, tuż nad wklej kod skopiowany wcześniej z narzędzia Google Analytics.
Źródło grafiki: WordPress
Po wklejeniu kodu śledzenia w lewym pasku menu powinien pojawić się guzik Analytics.
I gotowe. W ten sposób stajesz się szczęśliwym posiadaczem Google Analytics 😉
Wtyczka Google Analytics by Yoast
Istnieje też drugi sposób instalacji kodu śledzenia – szybszy, prostszy… Mowa o instalacji wtyczki o nazwie Google Analytics by Yoast. Jak to zrobić? Musisz w panelu administracyjnym swojej strony www z lewego menu wybrać guzik Wtyczki. Następnie kliknąć w Dodaj nową i za pomocą wewnętrznej wyszukiwarki WordPressa wyszukać wtyczkę Google Analytics by Yoast. Kiedy wtyczka zostanie odnaleziona, musisz kliknąć w guzik zainstaluj – zostaniesz przekierowany na stronę z hasłem do serwera – po podaniu hasła wtyczka zostanie zainstalowana. Jedyne co pozostaje Ci później zrobić, to ją włączyć.
Universal Analytics
Powyżej pokazałam Ci, jak zainstalować podstawowy kod śledzenia Google Analytics na swojej stronie. Musisz jednak wiedzieć, że Google zaleca dodanie do niego tagu Universal Analytics, który pozwala gromadzić dane o wyższej jakości, co może Ci pomóc jeszcze lepiej rozumieć zachowania użytkowników nie tylko odwiedzających Twoją stronę, ale też tych, którzy w inny sposób weszli w interakcję z Twoją firmą, np. za pośrednictwem reklamy.
Universal Analyitcs dla strony na WordPressie dodasz w sposób następujący. Włączasz panel administracyjny swojej witryny. Klikasz w guzik Analytics znajdujący się w lewym menu, a następnie ustawienia. Pojawiają Ci się następujące zakładki: Ogólne, Universal, Zaawansowane, Niestandardowe wymiary, Tryb debugowania. Wybierasz zakładkę Universal. Wtedy wyświetlają Ci się informacje na temat ustawień Universal – Twoim zdaniem jest odznaczyć funkcję: włącz statystyki Universal. Gotowe 🙂
Zbieranie danych demograficznych, zainteresowań i remarketing
Musisz wiedzieć, że jeśli nie zainstalujesz odpowiednich dodatków do Google Analytics, narzędzie nie będzie zbierało wszystkich, dostępnych danych. Na jakie dodatki warto więc zwrócić uwagę? Przede wszystkim displayfeatures, który umożliwi Ci zbieranie danych demograficznych na temat użytkowników odwiedzających Twoją witrynę oraz ich zainteresowań. Co więcej, ten sam dodatek pozwoli Ci włączyć remarketing dla Twojej witryny.
Jak dodać displayfeatures? Istnieją 2 sposoby: pierwszy – to ręczne dodanie następującej linijki kodu HTML do kodu śledzenia Google Analytics: ga(‘require’, ‘displayfeatures’); drugi – odznaczenie funkcji Zbieranie o danych demograficznych i zainteresowaniach użytkowników z poziomu panelu administracyjnego WordPressa. Musisz wejść dokładnie w to samo miejsce, jak w przypadku dodawania Universal Analytics i tam odznaczyć odpowiednią funkcję.
Źródło grafiki: WordPress
Dlaczego Google Analytics?
Google Analytics to narzędzie, które ma dużą wartość zarówno dla Ciebie, jako właściciela strony, jak i dla agencji SEO, której zleciłeś pozycjonowanie swojej witryny. Można w nim bowiem sprawdzić dane niezbędne podczas wykonywania audytu SEO, a także na podstawie dostępnych tam informacji zaplanować strategię działania. Dla pozycjonera najważniejsza jest zakładka Pozyskiwanie, ponieważ znajdują się tam informacje na temat pozyskanych użytkowników i tego, w jaki sposób trafili na daną stronę www.
Google Analytics daje duże możliwości analityczne, dzięki którym można zbadać właściwie każdy element strony i zachowania podjęte przez jej poszczególnych użytkowników. Analityka to podstawa udanego biznesu, dlatego pamiętaj, że instalacja Google Analytics jest niezbędna dla Twojej strony www.
Dodaj komentarz