Jeśli do tej pory nie wprowadziłeś na swojej stronie www zmian, dostosowujących ją do urządzeń mobilnych, to teraz jest na to odpowiedni czas. Nie chcesz chyba, żeby Twoi potencjalni klienci denerwowali się, odwiedzając Twoją witrynę internetową, nie mogąc z niej sprawnie skorzystać. Z pewnością nie chcesz też stracić tych użytkowników, którzy w przyszłości mogą zmienić się w cennych klientów…
Badania TNS Polska przeprowadzone w połowie stycznia 2014 roku dowiodły, że już w tamtym czasie 44% Polaków posiadało smartfony. Trzeba dodać, że liczba szczęśliwych właścicieli tego sprzętu stale rosła i przewidywano, że na początku roku 2015 obejmie 60% Polaków. Zwiększyła się również świadomość naszego społeczeństwa – aż 93% potrafiło wskazać różnice pomiędzy smartfonem a przeciętnym telefonem komórkowym.
Dla Ciebie są to bardzo cenne informacje, ponieważ możesz z nich wywnioskować, że posiadacze smartfonów z pewnością za ich pośrednictwem korzystają z internetu – odwiedzają poszczególne strony www, dokonują zakupów, wysyłają e-maile itd. Jednym słowem korzystają z nich w taki sam sposób, jak np. z komputerów stacjonarnych. Niestety, surfując w sieci posiadacze smartfonów często napotykają na problemy – nie wszystkie strony są dostosowane do tego, żeby do ich przeglądania używać urządzeń mobilnych: niektóre nie zachowują oryginalnego układu graficznego, inne nie są czytelne dla użytkowników mobilnych, a jeszcze inne sprawiają problemy podczas obsługi – np. internauta nie może dokonać zakupu, ponieważ przycisk „Kup teraz” jest zbyt mały. Rezultat? Niski poziom konwersji.
Jak możesz się dowiedzieć, czy Twoja strona www jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Zacznij od testu zaproponowanego przez Google:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Po kliknięciu w powyższy link i wpisaniu adresu URL swojej witryny w dostępne na stronie okienko wyszukiwania, otrzymasz informacje, czy Twoja strona jest przystosowana do działania na urządzeniach mobilnych (trzeba podkreślić, że test analizuje pojedyncze podstrony). Jeśli okaże się, że serwis nie działa poprawnie na komórkach czy tabletach, program wyda sugestie na temat wprowadzenia ewentualnych poprawek. Jeśli jednak wszystko będzie w porządku – nie będziesz musiał się niczym martwić.
Kolejnym krokiem, jaki powinieneś podjąć, jest sprawdzenie, jaka część odwiedzających Twoją stronę użytkowników korzysta w tym celu z telefonów komórkowych. Możesz to zrobić za pośrednictwem narzędzia Google Analytics. Tam, z lewego menu wybierz zakładkę Odbiorcy, następnie kliknij w Ruch mobilny, a na koniec Ogółem.
Źródło grafiki: Google Analytics
W ten sposób zobaczysz, ilu użytkowników komputerów, telefonów i tabletów odwiedza Twoją witrynę. Pamiętaj jednak, że mała liczba użytkowników mobilnych nie oznacza wcale, że nie musisz dokonywać zmian, ponieważ nie cieszy się ona zainteresowaniem tego typu internautów. Dane te mogą dowodzić, że nie ma odwiedzin (bądź ich liczba jest niska), ponieważ strona nie jest na nie przygotowana. Twoim zadaniem jest więc dokonać takich zmian, które pomogą Ci zwiększyć tę liczbę.
W ostatnim czasie w skrzynkach odbiorczych narzędzia Google Webmaster Tools coraz częściej pojawiają się komunikaty, za pośrednictwem których Google zwraca uwagę właścicielom stron internetowych, że ich witryny nie są przyjazne dla urządzeń mobilnych i należy to zmienić.
Amerykański gigant podkreśla, że w najbliższej przyszłości zaindeksowane przez ich wyszukiwarkę, ale niezoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych strony internetowe, mogą znaleźć się niżej na liście wyszukiwania mobile niż witryny odpowiednio do nich dostosowane. A to za sprawą ulepszonego algorytmu wyszukiwania (decydującego o kolejności stron www), nad którym trwają obecnie intensywne prace. Wspomniany algorytm ma zostać wzbogacony o tzw. mobile user expirence. Wiemy już, że oficjalna data wprowadzenia nowego algorytmu to 21 kwietnia 2015 roku.
18 listopada 2014 roku Google oficjalnie włączyło w swojej wyszukiwarce standard „mobile-friendly”, który ma wskazać użytkownikom surfującym w sieci za pośrednictwem telefonów komórkowych, które strony z listy wyników wyszukiwania są im przyjazne, dzięki czemu mogą z nich skorzystać bez obawy przed ewentualnymi problemami. Informacja podawana jest tuż pod adresem URL każdej strony:
Źródło zdjęcia: searchengineland.com
Do tej pory standard „mobile-friendly” został włączony wyłącznie w USA, jednak w z biegiem czasu, ma być wprowadzany również w innych państwach.
Coraz częściej słyszy się o karach, jakie ma nakładać Google na witryny, które nie są ani dostosowane do urządzeń przenośnych, ani nie są responsywne (takie, które nie dostosowują się do rozdzielczości urządzenia, na którym są wyświetlane). Oznacza to, że kwestia mobile zaczyna odgrywać ważną rolę również w świecie pozycjonerów, którzy dbają na co dzień o to, żeby Twoja strona zajmowała czołowe miejsca w wynikach organicznych Google. Jak się bowiem okazuje, niedostosowanie strony urządzeń mobilnych lub brak jej responsywnowści obniża CTR, co wiąże się z obniżeniem pozycji całej witryny w wyszukiwarce.
Ostatnia zmiana dotyczy wprowadzenia etykiety „Slow” w mobilnych wynikach wyszukiwania. Będą nią oznaczane strony, które długo się ładują, dzięki czemu użytkownicy mobilni będą wiedzieli, że próbując się z nimi połączyć, muszą liczyć się z długim czasem oczekiwania. W efekcie nowa etykieta pozwoli unikać tego typu stron www.
Jak widzisz, mobile zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Świadczy o tym zarówno stale rosnąca liczba internautów korzystających ze smartfonów/tabletów, jak i stanowisko Google, które podąża za tym trendem i dostosowuje do niego właściwości swojej wyszukiwarki.
Jeśli chcesz, żeby Twoja strona zajmowała wysoką pozycję w mobilnych wynikach wyszukiwania Google, nie możesz zwlekać. Musisz dostosować jej użyteczność do urządzeń przenośnych. Jeśli to zlekceważysz, może nie dziś, nie jutro, ale w nadchodzącym czasie pozycja Twojej strony www znacząco spadnie. Może się to nawet skończyć karą nałożoną na Twoją witrynę przez amerykańskiego giganta. Aby uniknąć takiej sytuacji i cieszyć się wysoką konwersją, powinieneś podjąć rękawicę i wdrożyć zmiany związane ze stale rosnącą smartfonizacją społeczeństwa.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dodaj komentarz