Silence! ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085 668 518 537 info@silence.pl

Jeśli do tej pory nie wprowadziłeś na swojej stronie www zmian, dostosowujących ją do urządzeń mobilnych, to teraz jest na to odpowiedni czas. Nie chcesz chyba, żeby Twoi potencjalni klienci denerwowali się, odwiedzając Twoją witrynę internetową, nie mogąc z niej sprawnie skorzystać. Z pewnością nie chcesz też stracić tych użytkowników, którzy w przyszłości mogą zmienić się w cennych klientów…

Po co to wszystko, czyli smarfonizacja polskiego społeczeństwa

Badania TNS Polska przeprowadzone w połowie stycznia 2014 roku dowiodły, że już w tamtym czasie 44% Polaków posiadało smartfony. Trzeba dodać, że liczba szczęśliwych właścicieli tego sprzętu stale rosła i przewidywano, że na początku roku 2015 obejmie 60% Polaków. Zwiększyła się również świadomość naszego społeczeństwa – aż 93% potrafiło wskazać różnice pomiędzy smartfonem a przeciętnym telefonem komórkowym.

Dla Ciebie są to bardzo cenne informacje, ponieważ możesz z nich wywnioskować, że posiadacze smartfonów z pewnością za ich pośrednictwem korzystają z internetu – odwiedzają poszczególne strony www, dokonują zakupów, wysyłają e-maile itd. Jednym słowem korzystają z nich w taki sam sposób, jak np. z komputerów stacjonarnych. Niestety, surfując w sieci posiadacze smartfonów często napotykają na problemy – nie wszystkie strony są dostosowane do tego, żeby do ich przeglądania używać urządzeń mobilnych: niektóre nie zachowują oryginalnego układu graficznego, inne nie są czytelne dla użytkowników mobilnych, a jeszcze inne sprawiają problemy podczas obsługi – np. internauta nie może dokonać zakupu, ponieważ przycisk „Kup teraz” jest zbyt mały. Rezultat? Niski poziom konwersji.

Czy moja strona jest mobilna?

Jak możesz się dowiedzieć, czy Twoja strona www jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Zacznij od testu zaproponowanego przez Google:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Po kliknięciu w powyższy link i wpisaniu adresu URL swojej witryny w dostępne na stronie okienko wyszukiwania, otrzymasz informacje, czy Twoja strona jest przystosowana do działania na urządzeniach mobilnych (trzeba podkreślić, że test analizuje pojedyncze podstrony). Jeśli okaże się, że serwis nie działa poprawnie na komórkach czy tabletach, program wyda sugestie na temat wprowadzenia ewentualnych poprawek. Jeśli jednak wszystko będzie w porządku – nie będziesz musiał się niczym martwić.

Ile osób odwiedza moją stronę za pośrednictwem smartfonów?

Kolejnym krokiem, jaki powinieneś podjąć, jest sprawdzenie, jaka część odwiedzających Twoją stronę użytkowników korzysta w tym celu z telefonów komórkowych. Możesz to zrobić za pośrednictwem narzędzia Google Analytics. Tam, z lewego menu wybierz zakładkę Odbiorcy, następnie kliknij w Ruch mobilny, a na koniec Ogółem.

ruch mobilny

 Źródło grafiki: Google Analytics

W ten sposób zobaczysz, ilu użytkowników komputerów, telefonów i tabletów odwiedza Twoją witrynę. Pamiętaj jednak, że mała liczba użytkowników mobilnych nie oznacza wcale, że nie musisz dokonywać zmian, ponieważ nie cieszy się ona zainteresowaniem tego typu internautów. Dane te mogą dowodzić, że nie ma odwiedzin (bądź ich liczba jest niska), ponieważ strona nie jest na nie przygotowana. Twoim zadaniem jest więc dokonać takich zmian, które pomogą Ci zwiększyć tę liczbę.

Mobile a Google

W ostatnim czasie w skrzynkach odbiorczych narzędzia Google Webmaster Tools coraz częściej pojawiają się komunikaty, za pośrednictwem których Google zwraca uwagę właścicielom stron internetowych, że ich witryny nie są przyjazne dla urządzeń mobilnych i należy to zmienić.

Google Webmaster Tools

 

Amerykański gigant podkreśla, że w najbliższej przyszłości zaindeksowane przez ich wyszukiwarkę, ale niezoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych strony internetowe, mogą znaleźć się niżej na liście wyszukiwania mobile niż witryny odpowiednio do nich dostosowane. A to za sprawą ulepszonego algorytmu wyszukiwania (decydującego o kolejności stron www), nad którym trwają obecnie intensywne prace. Wspomniany algorytm ma zostać wzbogacony o tzw. mobile user expirence. Wiemy już, że oficjalna data wprowadzenia nowego algorytmu to 21 kwietnia 2015 roku.

18 listopada 2014 roku Google oficjalnie włączyło w swojej wyszukiwarce standard „mobile-friendly”, który ma wskazać użytkownikom surfującym w sieci za pośrednictwem telefonów komórkowych, które strony z listy wyników wyszukiwania są im przyjazne, dzięki czemu mogą z nich skorzystać bez obawy przed ewentualnymi problemami. Informacja podawana jest tuż pod adresem URL każdej strony:

mobile-friendly

Źródło zdjęcia: searchengineland.com

Do tej pory standard „mobile-friendly” został włączony wyłącznie w USA, jednak w z biegiem czasu, ma być wprowadzany również w innych państwach.

Coraz częściej słyszy się o karach, jakie ma nakładać Google na witryny, które nie są ani dostosowane do urządzeń przenośnych, ani nie są responsywne (takie, które nie dostosowują się do rozdzielczości urządzenia, na którym są wyświetlane). Oznacza to, że kwestia mobile zaczyna odgrywać ważną rolę również w świecie pozycjonerów, którzy dbają na co dzień o to, żeby Twoja strona zajmowała czołowe miejsca w wynikach organicznych Google. Jak się bowiem okazuje, niedostosowanie strony urządzeń mobilnych lub brak jej responsywnowści obniża CTR, co wiąże się z obniżeniem pozycji całej witryny w wyszukiwarce.

Ostatnia zmiana dotyczy wprowadzenia etykiety „Slow” w mobilnych wynikach wyszukiwania. Będą nią oznaczane strony, które długo się ładują, dzięki czemu użytkownicy mobilni będą wiedzieli, że próbując się z nimi połączyć, muszą liczyć się z długim czasem oczekiwania. W efekcie nowa etykieta pozwoli unikać tego typu stron www.

Podejmij rękawicę – postaw na mobile

Jak widzisz, mobile zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Świadczy o tym zarówno stale rosnąca liczba internautów korzystających ze smartfonów/tabletów, jak i stanowisko Google, które podąża za tym trendem i dostosowuje do niego właściwości swojej wyszukiwarki.

Jeśli chcesz, żeby Twoja strona zajmowała wysoką pozycję w mobilnych wynikach wyszukiwania Google, nie możesz zwlekać. Musisz dostosować jej użyteczność do urządzeń przenośnych. Jeśli to zlekceważysz, może nie dziś, nie jutro, ale w nadchodzącym czasie pozycja Twojej strony www znacząco spadnie. Może się to nawet skończyć karą nałożoną na Twoją witrynę przez amerykańskiego giganta. Aby uniknąć takiej sytuacji i cieszyć się wysoką konwersją, powinieneś podjąć rękawicę i wdrożyć zmiany związane ze stale rosnącą smartfonizacją społeczeństwa.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Silence!

Biuro: ul. Mickiewicza 29, Katowice 40-085  Telefon: 668 518 537E-mail: info@silence.pl