Czy zdajesz sobie sprawę, że jeśli nie będziesz na bieżąco aktualizować swojej strony www, to jej pozycja w wynikach wyszukiwania Google może spaść?
Każdego dnia roboty wyszukiwarki przeszukują sieć w poszukiwaniu wartościowych treści. Ich zadaniem jest dokonanie selekcji i oddzielenie spamu oraz stron niskiej jakości od serwisów, które mogą być wartościowe dla użytkowników. Te ostatnie są „starannie wybierane” i umieszczane wyżej w wynikach wyszukiwania niż serwisy, które (według nich) są bezużyteczne. Na jakiej podstawie dokonywana jest selekcja? Do „gorszej kategorii” zaliczane są strony z treścią nieaktualną lub w jakiś sposób wprowadzającą czytelnika w błąd. Także serwisy niskiej jakości, rzadko odwiedzane przez internautów oraz takie, które próbują w sztuczny sposób zdobyć wysoką pozycję w wyszukiwarce.
W celu dokonywania skuteczniejszej selekcji Google stworzył specjalny algorytm – zwany potocznie Pandą. Jego zadaniem (najprościej mówiąc) jest wykrywanie stron, na których znajduje się słaby lub zduplikowany content i obniżanie ich pozycji w SERPie (czyli na stronie wyników wyszukiwania).
Częstotliwość publikacji
Musisz wiedzieć, że na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce wpływ ma wiele czynników, a jednym z nich jest to, jak często publikujesz na niej nowe treści... Jeśli na przykłąd stworzyłeś stronę firmową i na dłuższy czas pozostawiłeś ją „samą sobie” (w żaden sposób jej nie aktualizując), za jakiś czas może się okazać, że została ona zapomniana zarówno przez internautów, jak i przez boty Google. Nie ma przecież na niej nic nowego – wcześniej opublikowane artykuły są już nieaktualne, a nowe się nie pojawiają. Czy Ty odwiedzałbyś taką stronę?
Wartość treści
Pamiętaj jednak, że nie chodzi o to, żeby wrzucać na stronę jakikolwiek content, ale żeby publikowane treści przedstawiały określoną wartość. Porzuć więc myśli o kolejnych redakcjach tego samego artykułu. Aby Twoja strona mogła zyskać silniejszą pozycję w wyszukiwarce, powinieneś przygotować dla niej unikalny zestaw tekstów (lub innego rodzaju materiałów), który okaże się wartościowy zarówno dla internautów, jak i dla robotów wyszukiwarki.
Jeśli z kolei będziesz chciał zoptymalizować już istniejącą na Twojej stronie treść, to powinieneś wiedzieć, że nagłe wykasowanie dużej części contentu może doprowadzić do spadku pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Nie działaj więc pochopnie.
Efekty
Regularnie aktualizując treść swojej strony, wysyłasz sygnały robotom wyszukiwarki, że można na niej znaleźć nowe informacje. Dodatkowo, jeśli publikowane przez Ciebie materiały przedstawiają wysoką wartość, to dajesz im też znać, że osoby odwiedzające Twoją witrynę mogą znaleźć w niej interesujące materiały. Na tej podstawie boty powinny wyciągnąć wnioski, że Twoja strona przedstawia dużą wartość, dlatego nie można jej zaliczyć do stron wspomnianej na początku „gorszej kategorii”. Co więcej, wnioski powinni wyciągnąć również internauci, którzy na tej podstawie z pewnością będą częściej odwiedzać Twoją stronę.
A jak uważacie, czy widoczna data publikacji ma znaczenie także czy jest nieistotna. Wiele stron ma ukryte daty publikacji treści a inne ją podają. Czy według Was ma to znaczenie dla pozycji w wyszukiwarce - chodzi o widoczność dat na stronie. Google samo wie kiedy zindeksowało treść i ma to też w sitemap - a mi chodzi tylko o widoczną datę na stronie pod treścią w schemie.