źródło zdjęcia: digitalfireflymarketing.com
Gdy zaczynałem swoją biznesową przygodę 11 lat temu, spotykałem się z opinianimi wśród klientów, że swego rodzaju obowiązkiem każdej firmy jest posiadanie strony internetowej. Dzisiaj mam wrażenie, że poza stroną (która koniecznie musi być responsywna) trzeba mieć jeszcze pozycjonowanie, AdWordsy no i Facebooka. Zdarza się, że niektóre firmy posiadają wszystkie te usługi , jednak nie potrafią ich efektywnie wykorzystać. Ale dla tych, którym zależy na tym, aby wspomniane usługi przekładały się na biznesowe cele, na pewno z pomocą przyjdą statystyki strony. Na przykładzie Google Analytics pokażę, jak można zainstalować statystyki, żeby mierzyć ruch jak najdokładniej i wyciągać bardzo pomocne dane.
Samo założenie konta w Google Analytics wydaje się być prostą sprawą, lecz należy pamiętać o pewnych zasadach. W ramach Google Analytics możemy założyć konto, usługę oraz widok. Jeśli nie miałeś jeszcze do czynienia z Analytics, wtedy sprawa jest jasna, zakładasz wszystkie trzy elementy równocześnie. Ale jeśli masz już konto Google Analytics, warto w ramach tego konta założyć osobne subkonta dla każdej swojej strony internetowej. Łącznie takich kont możesz założyć 100 – jak widzisz, limit ciężko wyczerpać 😉 Dlaczego tak? Choćby dlatego, że jeśli w przyszłości będziesz chciał dla każdej strony zlecić kampanię AdWords innej firmie, wtedy możesz dać każdej z nich osobno pełen dostęp do wybranego konta Analytics. W przypadku gdy wszystkie witryny podepniesz jako usługi, dając dostęp administracyjny do jednej z nich, dasz dostęp do każdej.
Aby statystyki działały, musisz na swojej stronie zainstalować wskazany przez Google Analytics kod JavaScript, który będzie odpowiedzialny za przesyłanie danych do serwów Google. Dane będą później wyświetlane w postaci wykresów oraz tabel.
Pamiętaj, aby kod znajdował się w nagłówku (najlepiej tuż przed ), dzięki temu zapewnisz odpowiednie działanie statystyk oraz możliwość swobodnej integracji Analytics z innymi usługami Google (np.: Webmaster Tools).
Często spotykanym błędem jest instalacja kodu w stopce strony. Jest to stara metoda implementacji, która wprawdzie nie powoduje, że statystyki nie działają, ale uniemożliwia integrację GA z GWT i nie daje gwarancji działania raportów „Na żywo”.
W większości przypadków, z którymi się spotykamy, instalacja statystyk strony kończy się na tym punkcie. Musisz jednak wiedzieć, że sama instalacja kodu to nie wszystko.
Jeśli posiadasz internet ze stałym numerem IP w domu oraz w biurze, zachęcam do tego, aby wykluczyć generowany przez Ciebie ruch. Jest to szczególnie ważne w przypadku nowych stron www. Nie mając tego filtru, możesz sobie mocno zaburzyć statystyki.
Aby nałożyć filtr, wejdź w zakładkę „Administracja” -> „Filtry” -> „+Nowy Filtr”, następnie wybierz rodzaj filtru „Wyklucz Ruch z adresów IP” i wybierając „Równe” wpisz w formularz wybrany numer IP.
Ostatnio Google Analytics jest mocno atakowany przez różnego rodzaju roboty. Ich zadaniem jest złudny wzrost ruchu na stronach internetowych. W związku z tym osoba analizująca statystyki, jako źródło ruchu w swoich raportach znajduje odniesienia do stron internetowych, na których rzekomo znajduje się link do analizowanej strony. To jednak nieprawda. Roboty spamerskie umieszczają w GA takie informacje, aby klikać w ich linki.
Takie roboty są zmorą świeżych witryn internetowych. Poniżej wykres dla nowej strony www, która jest odwiedzana przez 1-2 realnych użytkowników dziennie. Reszta to spamerskie roboty.
Źródło grafiki: Google Analytics
Skuteczne sposoby na eliminację tego typu robotów to:
Źródło grafiki: Google Analytics
W pole „Wzorzec filtru” wpisz adres swojej strony – koniecznie z www lub bez www – w zależności od sposobu działania strony.
5. Ustalenie celów - konwersje
Ważnym aspektem posiadania strony internetowej jest ustalenie jej celów.
Musisz zadać sobie pytanie, po co Twojej firmie jest potrzebna strona www, czy jej celem ma być pozyskiwanie zapytań, czy powstała w celu budowania wizerunku, bezpośredniej sprzedaży, budowanie lojalności itd. W zależności od wybranego celu biznesowego możesz utworzyć cel konwersji w Google Analytics. Dzięki temu będziesz mógł badać, które źródła ruchu, które podstrony, wreszcie którzy użytkownicy Twojego serwisu przyczyniają się do konwersji.
Najczęściej źródłem konwersji jest zakładka kontakt lub wypełnienie formularza kontaktowego. Wtedy jako cel ustala się osiągnięcie adresu URL odpowiedzialnego za wyświetlenie strony podziękowań.
Źródło grafiki: Google Analytics
Jeśli formularz nie generuje strony podziękowań, wtedy musisz się posiłkować zdarzeniami JavaScript.
W Google Analytics możesz definiować też inne cele, np.:
6. Moduł e-commerce
W przypadku gdy strona www jest sklepem internetowym, obowiązkowo musisz w Google Analytics zainstalować moduł E-Commerce. Dzięki temu będziesz w stanie badać sprzedaż bezpośrednio w statystykach. Będziesz wiedzieć, skąd klient trafił na Twoją stronę, które podstrony przeglądał, która to była wizyta zanim dokonał zakupu.
Ale moduł e-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Przy odpowiedniej konfiguracji formularza zapytań na stronie, możesz każde zapytanie traktować jako „sprzedaż towaru” i zostanie to odnotowane w statystykach. Poniżej przykład danych, które można z formularza zbierać i później w Google Analytics analizować.
Źródło grafiki: Google Analytics
7. Połączenie kont Google Analytics oraz Google AdWords
Gdy prowadzisz kampanię AdWords koniecznie powinieneś połączyć konto AdWords i Analytics. Dzięki temu będziesz mieć dokładne dane jakościowe swojej kampanii.
Prowadząc AdWordsy, w panelu widzisz dane takie jak:
W Analytics możesz dodatkowo znaleźć informacje o ilości przejrzanych podstron, czasie spędzonym na stronie i osiągniętych celach.
Integracja tych narzędzi pozwala też na mierzenie konwersji Analytics bezpośrednio w AdWords.
Nawet jeśli nie prowadzisz kampanii Google AdWords, to warto takie konto sobie uruchomić i oba te narzędzia zintegrować. Po co? O tym za chwilę 😉
8. Połączenie kont Google Analytics i Google Webmaster Tools
Łącząc konta Google Analytics i Google Webmaser Tools, w tym pierwszym narzędziu będziesz mógł przeglądać raporty słów kluczowych, przez które użytkownicy odwiedzili Twoją witrynę. Nie będziesz musiał się przelogowywać do narzędzi dla Webmasterów, aby te dane analizować.
9. Śledzenie wyszukiwarki wewnętrznej
Masz na stronie wyszukiwarkę? Interesuje Cię, co wpisują tam użytkownicy Twojej witryny? To warto tę wyszukiwarkę „śledzić”. „Administracja” -> „Ustawienia widoku” i włączasz oraz konfigurujesz „Ustawienia wyszukiwania w witrynie”.
Dzięki temu otrzymasz informacje na temat produktów/usług, których szukają klienci. Masz wtedy możliwość lepszego dopasowania produktów do ich potrzeb oraz podpowiedź co do słów kluczowych, na które warto pozycjonować witrynę.
10. Remarketing
Zapewne często widujesz reklamy stron, które przed chwilą przeglądałeś, mając wrażenie, że Cię „śledzą”. Bez względu na to czy podoba Ci się to, czy nie, powinieneś zainteresować się tematem remarketingu. Nie musisz takiej kampanii uruchamiać od razu. Pamiętaj, że zanim to zrobisz, musisz najpierw zebrać grupę osób, do której będziesz mógł ją skierować. Robi się to na dzięki „ciasteczkom” zapisywanym na komputerach użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę. Ciasteczka warto włączyć jednak od razu, ponieważ jeśli kiedyś poczujesz potrzebę reklamowania swoich usług osobom, które były na Twojej stronie, to będziesz już w posiadaniu odpowiednich danych.
Pamiętaj, że reklamy remarketingowe będą wyświetlane dopiero, gdy zbierzesz 100 osób. Pamiętaj też, że samemu ustalasz żywotność ciasteczek – ich maksymalny czas to aż 540 dni. Czyli teoretycznie możesz wyświetlać reklamy osobom, które były u Ciebie 1,5 roku wstecz!
Aby uruchomić zbieranie odbiorców w Google Analytics, wybierz „Administracja” -> „Remarketing” -> „Odbiorcy” -> „+Nowi odbiorcy” i skonfiguruj w ten sposób swoją grupę.
Pamiętaj, że aby zbierać odbiorców, musisz zmienić standardowy kod Google Analytics. W tym przypadku musisz dodać do kodu swojej strony następującą linijkę: ga(‘require’,’displayfeatures);
11. Informacje na temat zainteresowań i demografii
Skoro już masz uaktualniony kod Analitycs pod kątem remarketginu, możesz też zacząć zbierać dane na temat zainteresowań, wieku i płci osób, które odwiedzają Twoją stronę. Żeby to zrobić, musisz dodać do kodu strony tę samą linijkę co w przypadku remarketingu, czyli: ga(‘require’,’displayfeatures).
Na podstawie tego co oglądasz w sieci, Google rozpoznaje, jakiej jesteś płci, w jakim jesteś wieku, gdzie mieszkasz i czym się interesujesz. W drugą stronę, Ty możesz dzięki temu wiedzieć, kim są Twoi użytkownicy i czym się interesują. Warto więc uruchomić tę funkcję, aby później badać, która grupa osób najlepiej konwertuje. Na tej podstawie można następnie uruchomić kampanie Google AdWords albo reklamy na Facebooku.
Zobacz również, jak zainstalować Google Analytics na WordPress.
Jak widzisz, instalacja kodu Google Analytics w kodzie strony to nie wszystko. Jeśli chcesz szczegółowo badać ruch na swojej stronie www, musisz temu procesowi poświęcić chwilę. Zdobyte dane, możesz bowiem później wykorzystać do lepszego targetowania kampanii promocyjnych (np. AdWords) oraz odpowiedniego zarządzania budżetem reklamowym.
Dodaj komentarz