Kampanie reklamowe na Facebooku - czy są ci potrzebne? Jeśli tak, to jak zacząć? Wreszcie czy system reklamowy Facebooka jest zbudowany w taki sposób, aby sprostać twoim oczekiwaniom? Na te i inne pytania odpowiemy w tym wpisie. Podpowiemy też, jak zacząć swoją przygodę reklamową na Facebooku oraz krok po kroku pokarzemy, jak zbudować efektywną kampanię.
Obecnie z Facebooka korzysta w Polsce ponad 29 milionów osób. Wśród nich z pewnością są również twoi aktualni i potencjalni klienci, a to oznacza, że jeśli twojej firmy nie ma na Facebooku, tracisz szansę na komunikację z nimi. Sam fanpage nie wystarczy jednak, aby mówić o prezentacji swojej oferty. Żeby w pełni wykorzystać możliwości opisywanego medium, trzeba zainwestować w reklamę.
Kampanie reklamowe na Facebooku mogą przynieść wymierne efekty, zarówno jeśli chodzi o budowanie świadomości marki, jak i o sprzedaż, mnożąc zyski dla twojej firmy. W końcu to kolejne medium, za pośrednictwem którego możesz docierać do świadomości osób należących do twoich grup docelowych. A jak sam widzisz po liczbie użytkowników, potencjał jest bardzo duży.
Facebook daje reklamodawcom bardzo wiele narzędzi, dzięki którym można tworzyć precyzyjne grupy docelowe, a także kreacje reklamowe. Właściwie najważniejszym z nich jest pixel facebookowy. To fragment kodu, który umieszcza się w kodzie swojej strony internetowej. Dzięki niemu można badać zachowania odwiedzających ją użytkowników i na tej podstawie tworzyć grupy odbiorcze na Facebooku, do których na kolejnych etapach kampanii kierowana będzie kreacja reklamowa.
W praktyce wygląda to w taki sposób, że np. widzimy iż użytkownicy odwiedzający naszą stronę wrzucają produkty do koszyków, jednak nie przechodzą do inicjacji zakupu. Co możemy z tą informacją zrobić? Po pierwsze tworzymy grupę niestandardowych odbiorców. Następnie zaczynamy budować na Facebooku kampanię opartą o remarketing. Chodzi o to, aby docierać do osób, które odwiedziły twój sklep internetowy, oglądały produkty, wrzuciły coś do koszyka, ale ten koszyk porzuciły. Dzięki reklamie na Facebooku możemy im przypomnieć o porzuconym koszyku, co może ich skłonić do dokonania zakupu. Brzmi fajnie, prawda? Co z takimi użytkownikami możemy zrobić więcej? Facebook daje nam możliwość znalezienia w swoim medium osób, które są do nich podobne. A więc z dużym prawdopodobieństwem również będą zainteresowane oferowanymi w twoim ecommerce produktami. Co więcej, mogą to być osoby, które znają i odwiedzają sklepy twojej konkurencji! Docierając do nich ze spersonalizowaną kreacją reklamową, masz szansę pomnożyć swoje zyski.
Od czego zacząć budowanie kampanii na Facebooku? Zanim przejdziesz do narzędzia, powinieneś zastanowić się nad tym, co chcesz osiągnąć dzięki reklamie. Cel nadrzędny jest zwykle jeden, ale pojawiają się również mikrocele. Na przykład dla sklepu internetowego celem nadrzędnym będzie oczywiście sprzedaż. Ale po drodze pojawią się też inne założenia: zwiększenie ruchu na stronie zewnętrznej, budowanie świadomości marki czy aktywacja wybranej grupy odbiorczej. Wyznaczenie mikrocelów jest bardzo ważne, ponieważ gotowość zakupową w początkowej fazie kampanii wykazuje zaledwie 3% jej odbiorców, pozostała część to osoby, u których trzeba ją dopiero zbudować. Robi się to właśnie za pomocą wspomnianych kilkukrotnie już mikrocelów.
Jak to wygląda w praktyce? Najpierw należy dać się poznać swoim potencjalnym klientom - a więc budujemy świadomość marki. Kolejna sprawa to zaangażowanie, czyli chcemy, żeby odbiorcy reklamy wykazali się aktywnością wobec naszych kreacji. Kiedy są już zaangażowani, możemy ich wysłać do zewnętrznej witryny sklepu, aby mogli zacząć przeglądać produkty. Potem będzie nam zależeć, żeby dodawali je do koszyka, następnie inicjowali zakupy, a na koniec kupowali. Każdy z tych kroków jest ważny, ponieważ tworzy pewnego rodzaju relację z marką.
Chcesz włączyć skuteczne reklamy na Facebooku? Kliknij!
Za pośrednictwem menadżera reklam budujemy kampanię. Pierwszym krokiem jest wybór jednego z celów reklamowych, jakie oferuje nam Facebook:
Źrodło grafiki: facebook.com
Po wybraniu celu kampanii można przejść do tworzenia zestawu reklam.
Na poziomie zestawów reklam ustalamy:
Ważną informacją jest to, że jeden cel reklamowy może mieć kilka zestawów reklam. A poszczególne zestawy reklam mogą mieć kilka kreacji reklamowych (gdzie optymalna liczba to 6).
W zależności od wyboru celu reklamowego, można wybrać optymalizację reklamy. Chodzi o to, aby zdecydować, jakich użytkowników Facebook ma szukać w procesie uczenia się i do jakich kierować reklamę. Możesz wybrać na przykład, żeby reklama była wyświetlana osobom, które z największym prawdopodobieństwem klikną link lub wyświetlą zawartość strony. Możesz też zdecydować się na unikatowy zasięg dzienny, co oznacza, ze twoja reklama będzie wyświetlana każdej osobie z danej grupy raz dziennie.
Wybór sposobu optymalizacji jest ważny, ponieważ ma wpływ także na sposób rozliczenia reklamy. Możesz płacić za kliknięcie lub wyświetlenie (w tym przypadku konkretnie rzecz biorąc będzie to średnio koszt 1000 wyświetleń reklamy).
W każdym zestawie reklam możesz ustawić albo budżet dzienny, albo budżet całkowity. W tym drugim przypadku musisz pamiętać, żeby ustawić datę zakończenia kampanii, aby Facebook mógł odpowiednio rozłożyć budżet. Może się też zdarzyć tak, że dodana przez ciebie kwota okaże się niewystarczająca i aby reklama mogła zostać uruchomiona, będziesz musiał ją zmienić.
Harmonogram wyświetlania to nic innego jak data rozpoczęcia i zakończenia kampanii. Przy czym tej drugiej daty nie musisz uzupełniać, jeśli twoje działania marketingowe będą ciągłe i nie będziesz miał w planach konkretnej daty zakończenia całej kampanii.
Wybór szerokiego grona odbiorców jest ważny, jednak musisz pamiętać, żeby nie były to przypadkowe osoby. Powinni być to użytkownicy, którzy należą do grona twoich potencjalnych klientów. Facebook daje ci możliwość dość precyzyjnego ich wyboru. Możesz wybrać lokalizację, w której mieszkają lub przebywają, ich wiek, płeć, dane demograficzne, a także charakterystyczne zachowania oraz zainteresowania. Możesz też wykluczać grupy charakteryzujące się wybranymi cechami.
Możesz zbudować także niestandardową grupę docelową. Skuteczne reklamy wykorzystują ten sposób targetowania, ponieważ jest bardzo precyzyjny. Istnieje możliwość stworzenia grupy odbiorców, którzy lubią twój fanpage lub w ostatnim czasie wykazali się aktywnością wobec opublikowanego przez ciebie posta. Możesz wybrać użytkowników, którzy np. obejrzeli co najmniej 50% udostępnionego przez ciebie filmu albo w ostatnich 60 dniach odwiedzili twoją stronę firmową. Możliwości jest bardzo dużo. A to nie koniec. Bardzo ciekawą opcją jest tworzenie grup podobnych odbiorców. Są to użytkownicy podobni do tych, którzy np. już dokonali zakupu w twoim sklepie lub wypełnili formularz dostępny na twojej stronie itd.
Źrodło grafiki: facebook.com
Źrodło grafiki: facebook.com
Na Facebooku znajduje się wiele osób podobnych do twoich aktualnych klientów. Dzięki reklamie możesz do nich dotrzeć i za pośrednictwem dedykowanej kreacji zachęcić ich do dokonania konkretnych akcji. Każdy stworzony przez ciebie zestaw reklam może być skierowany do innej grupy odbiorczej, dzięki czemu kampania będzie bardzo rozbudowana, a co za tym idzie będzie miała większą szansę znaleźć dla ciebie nowych klientów. Tworząc osobne zestawy reklam w Menadżerze reklam, będziesz mieć możliwość dotarcia do dużej grupy odbiorców, a dzięki stworzonemu podziałowi będziesz wiedzieć, którzy użytkownicy najlepiej reagują na całą kampanię.
Reklamy na Facebooku widoczne są w różnych miejscach. I ty na poziomie zestawu reklam decydujesz, gdzie będą się ukazywać reklamy twojej firmy. Obecnie za pośrednictwem Menadżera reklam możesz tworzyć kampanie jednocześnie widoczne na Facebooku i Instagramie. Dlatego jeśli chodzi o umiejscowienia masz bardzo szerokie możliwości. W danej chwili dostępne są następujące umiejscowienia:
Źrodło grafiki: facebook.com
Każde z wymienionych wyżej miejsc jest ważne, jednak wymaga odpowiedniego przygotowania kreacji reklamowej ze szczególnym uwzględnieniem grafiki.
Ostatnim elementem budowania kampanii reklamowej na Facebooku jest przygotowanie kreacji, która będzie wyświetlała się odbiorcom.
Facebook oferuje duże możliwości jeśli chodzi o format reklamy. Najpopularniejsze są kreacje wideo (to nie tylko film, ale też pokaz slajdów) oraz reklamy graficzne: kolekcje i karuzele. Szczególnie te ostatnie często wybierane są przez sklepy internetowe, które działają w oparciu o katalog produktów. Są to reklamy dynamiczne, w których obrazy zmieniają się w zależności od zachowania odbiorców (tu liczy się każde pojedyncze kliknięcie).
Źrodło grafiki: facebook.com
Kiedy zostanie wybrana forma reklamy, trzeba skupić się na grafice (szczególnie jeśli reklama nie opiera się na katalogu produktów) oraz na treści. Niezależnie od wyboru formatu reklamowego potrzebny jest podstawowy tekst oraz nagłówek. Można pokusić się również o opis dodatkowy.
Przygotowując treść reklamy na tym poziomie kampanii, wiemy już, jaka grupa docelowa ją zobaczy. Dlatego można stworzyć dedykowany przekaz. Można przygotować kilka wersji tekstu podstawowego oraz nagłówków. Facebook sam będzie decydował o ich połączeniu oraz o tym komu i w jakiej konfiguracji dana kreacja zostanie wyświetlona.
Zobacz więcej: Facebook Ads - reklamy dynamiczne dla branży ecommerce
Poniżej przedstawiamy przykładowe przygotowane przez nas kreacje reklamowe.
Źrodło grafiki: facebook.com
Źrodło grafiki: facebook.com
Dla każdego zestawu reklam warto przygotować kilka kreacji reklamowych, aby były wyświetlone rotacyjnie, co w dużej mierze może zagwarantować dobre wyniki.
Na koniec dobrze jest jeszcze zbudować parametry adresu URL dla danej reklamy, aby widzieć dane z kampanii w narzędziu Google Analytics. Bardzo ważne jest też podłączenie pixela konta, co pozwoli monitorować zdarzenia zawierające konwersje wywołane reklamą również na Facebooku.
Facebook daje swoim reklamodawcom bardzo szerokie możliwości. Sam interfejs jest jednak mało intuicyjny, a niektóre z dostępnych opcji są tak poukrywane, że jeśli nie wiesz, że coś takiego istnieje, to może się okazać, że tego nie znajdziesz. Problematyczne jest też przeklikiwanie się pomiędzy kolejnymi warstwami kampanii, a bieżące wysyłanie kopii roboczych wydaje się dość oporne. Jednak mimo wszystko umiejętnie zbudowana reklama może przynieść wymierne efekty i namacalny zysk. W końcu z Facebooka korzysta ponad 29 milionów Polaków, a wśród nich są twoi potencjalni klienci. Musisz ich tylko odnaleźć i przedstawić im swoją ofertę.
Jesteś zainteresowany współpracą? Skontaktuj się z nami!
Dodaj komentarz