Obecnie, większość strategii e-marketingu opiera się na przekonaniu, że klienci są rozproszeni w różnych miejscach sieci – jednych można znaleźć na Facebooku, do innych dotrzeć za pośrednictwem portali tematycznych, a jeszcze innych dostrzec np. na forach internetowych. Każda z tych grup posiada jednak cechy wspólne, które tworzą z nich Twoich idealnych klientów. Jak znaleźć miejsca, w których przebywają? Jak dotrzeć do nich i efektywnie przedstawić swoją ofertę?
Działania e-marketingowe = wielokanałowość
Musisz pamiętać, że skończyły się już czasy, kiedy agresywne reklamy (m.in. pop upy) przynosiły największe zyski. Dziś internauta nie lubi, kiedy reklama przeszkadza mu swobodnie poruszać się w sieci. Lubi dostawać wybór i czuć się tak, jakby to on decydował o tym, na czym chce się skupić, a co woli pominąć. Z tego właśnie powodu lepiej jest na chwilę obecną inwestować w nieinwazyjne formy działań e-marketingowych, m.in.: pozycjonowanie, content marketing, kampanie AdWords czy Facebook Ads.
Pozycjonowanie pomaga stronie www znaleźć się na wyższej pozycji w „hierarchii ważności” wyszukiwarki Google. Im wyżej dana strona będzie na liście wyszukiwania, tym będzie miała większe szanse na to, że internauci ją zauważą i się nią zainteresują.
Content marketing to działanie, które pozwala zarówno budować pozytywny wizerunek firmy, jak i może być wsparciem dla działań sprzedażowych. Są to bowiem wartościowe materiały, odpowiadające na potrzeby odbiorców korzystających z poszczególnych kanałów, np. portali tematycznych czy mediów społecznościowych.
Kampanie AdWords to działania typowo reklamowe, które jednak pozostawiają potencjalnemu odbiorcy prawo wyboru. Pojawiają się na szczycie wyników wyszukiwania Google i z ich prawej strony. Są oznaczone hasłem „reklama”, dlatego każdy, kto w nie klika, robi to w pełni świadomie.
Facebook Ads, czyli płatne reklamy w serwisie Facebook. Działają podobnie jak reklamy AdWords, jednak docierają do innego rodzaju użytkowników – są to osoby, które korzystają z kanału głównie w celach rozrywkowych, dlatego prowadzone tu działania w większości przypadków mają na celu budowanie świadomości marki i informowanie o ofercie.
Jak widzisz, każda z powyższych usług jest inna, a jednak wszystkie mogą mieć jeden cel – zwiększenie zysku dla Twojej firmy. Łącząc poszczególne usługi, możesz dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, którzy są rozproszeni w sieci. Skąd jednak wiedzieć, gdzie ich szukać?
Jaki jest Twój klient idealny?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, jakimi cechami charakterystycznymi odznacza się Twój idealny klient. Dzięki temu będziesz wiedzieć, w jakich miejscach go szukać. Zbudowanie buyer persony, nie jest jednak sprawą tak prostą, jak mogłoby się wydawać. Żeby to zrobić, powinieneś m.in. przeprowadzić dokładną analizę swoich dotychczasowych klientów. Możesz w tym celu przeprowadzić specjalną ankietę lub też skorzystać z wiedzy oraz doświadczenia pracowników działu sprzedaży i obsługi klienta, którzy na co dzień rozmawiają z Twoimi odbiorcami, dlatego też najlepiej znają ich potrzeby.
Kiedy będziesz znał potrzeby swoich klientów, potrafił określić sposób, w jaki korzystają z sieci oraz znał cel, w jakim to robią, poznasz również miejsca, które najczęściej odwiedzają. I to właśnie powinna być dla Ciebie kluczowa informacja, ponieważ na jej podstawie będziesz w stanie dobrać odpowiednie kanały promocji do swoich działań e-marketingowych.
Pamiętaj, że prowadząc kampanie promocyjne jednocześnie w kilku kanałach internetowych, masz szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców niż miało to miejsce dotychczas. Co więcej, to szerokie grono, będzie w większości przypadków odpowiadało profilowi Twojego klienta idealnego. Tak więc od początku będzie potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą. Wiąże się to ze zwiększoną odwiedzalnością Twojej strony www, mniejszym współczynnikiem odrzuceń, a także wzrostem zysku z inwestycji.
Podążaj za swoimi odbiorcami!
Dobór działań e-marketingowych powinien być zależy od kanałów, w których pojawiają się Twoi potencjalni klienci. Jeśli np. po przeanalizowaniu swojej sytuacji stwierdzisz, że na Facebooku nie znajdują się odbiorcy dla Twojej oferty, nie powinieneś inwestować w Facebook Ads, ponieważ nie będzie to miało większego sensu – stracisz pieniądze, a inwestycja i tak Ci się nie zwróci.
Decydując się więc na prowadzenie kampanii e-marketingowych w wielu kanałach, pamiętaj o tym, żeby poszczególne miejsca wybierać na podstawie zebranych wcześniej danych o klientach. Oprócz tego musisz brać też pod uwagę specyfikę różnych kanałów i swoje działania dopasowywać do ich charakteru.
Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem kampaniami zintegrowanymi prowadzonymi w wielu kanałach internetowych, zapraszamy do odwiedzenia strony: reklama.silence.pl
Dodaj komentarz