Zauważyłeś, że czasami kiedy szukasz czegoś za pomocą wyszukiwarki Google, wyniki, które ukazują się Twoim oczom są związane z miastem, w którym się aktualnie znajdujesz? Nie musisz nawet wpisywać jego nazwy – wyszukiwarka jest bowiem na tyle inteligentna, że sama się tego „domyśli”... Skąd to wie? Jakie to ma dla Ciebie znaczenie?
Geolokalizacja wyników wyszukiwania
Od razu na początku powiem, że naturalne wyniki wyszukiwania Google są zgeolokalizowane. Oznacza to, że pozycje, jakie na liście wyszukiwania zobaczy użytkownik przebywający aktualnie w Poznaniu, będą inne niż te, które ukażą się użytkownikowi korzystającemu z sieci w Gliwicach. W obu przypadkach nie trzeba nawet dodawać do poszukiwanej frazy nazwy miasta, ponieważ Google robi to domyślnie. Wyobraź sobie pewną sytuację...
Od kilku miesięcy mieszkasz w Krakowie. Jednak nie zdążyłeś jeszcze poznać tego miasta na tyle, żeby odkryć wszystkie jego „zakamarki”. A tu przyjeżdżają do Ciebie przyjaciele z Francji... Gdzie ich zabierzesz? W tej sytuacji może Ci pomóc Google. Wystarczy, że w okno wyszukiwarki wpiszesz frazę: „ciekawe miejsca”, a na liście Twojego wyszukiwania ukażą się warte zobaczenia miejsca w Krakowie i jego okolicach.
W ten sam sposób możesz też szukać znajdujących się w Twojej okolicy restauracji czy warsztatów samochodowych (oraz innych interesujących Cię miejsc).
W jaki sposób Google jest w stanie określić Twoją lokalizację?
To zasługa 3 czynników:
Zyskują lokalni przedsiębiorcy
To bardzo wygodne – pomyśl, Google wie, w jakim mieście jesteś w danej chwili i stara się dopasować do tego informacje, których szukasz. Co więcej, możesz wiele zyskać, jeśli prowadzisz lokalny biznes. W jaki sposób? Otóż pozycja Twojej strony firmowej może znacznie wzrosnąć (nawet w przypadku trudnych do pozycjonowania słów kluczowych). Wystarczy, że osoba poszukująca danej usługi będzie przebywać w Twojej okolicy.
Przykładowo: jeśli prowadziłbyś warsztat samochodowy, to mógłbyś liczyć na to, że jego strona www ukaże się osobom, które mają kłopoty z samochodem i aktualnie przebywają w Twojej okolicy, przed warsztatami zlokalizowanymi w innej części Polski. Czy nie brzmi to atrakcyjnie?
Różnice na liście wyszukiwania
Musisz wiedzieć, że jeśli nie podoba Ci się opcja lokalnego wyszukiwania, które dla każdego użytkownika jest włączane automatycznie, możesz w każdej chwili ją wyłączyć – wtedy wyniki, które ukażą się Twoim oczom, będą ogólnokrajowe. W jaki sposób to zrobić? To bardzo proste, najpierw musisz znaleźć przycisk Narzędzia wyszukiwania (znajduje się tuż pod głównym oknem wyszukiwarki Google), kiedy w niego klikniesz, pokaże Ci się kilka kolejnych guzików – wybierasz ten podpisany Lokalizacja i tam zamiast nazwy Twojego miasta, wpisz hasło „Polska”.
Źródło grafiki: Google.com
Nie licz jednak na to, że dzięki temu będziesz mógł zobaczyć identyczne wyniki jak Twój sąsiad. Nawet jeśli obaj będziecie mieli wyłączone wyszukiwanie lokalne, a w okno wyszukiwarki wpiszecie identyczną frazę, to Wasze wyniki mogą się różnić. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że właściwie w każdej chwili dodawane są do sieci nowe treści, które Google natychmiast indeksuje. Poza tym, kiedy wciskacie klawisz enter, a Wasze zapytanie jest przekazywane dalej, nigdy nie wiadomo, który serwer jest aktualnie „wolny” i może Wam na to zapytanie odpowiedzieć... Choćbyście więc siedzieli naprzeciw siebie i w tej samej chwili wcisnęli enter dla wyszukania tej samej frazy, to Wasze wyniki i tak mogą się od siebie różnić...
Jakie konsekwencje może mieć dla Ciebie wyszukiwanie lokalne?
Otóż po pierwsze – jeśli zdecydujesz się na pozycjonowanie swojej strony, a prowadzisz biznes lokalny, zwiększą się Twoje szanse na zajęcie wyższej pozycji na liście lokalnych wyników wyszukiwania (istnieje więc większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy przebywający w Twojej okolicy, zobaczą Twoją stronę). Po drugie – jeśli wykupisz usługę pozycjonowania w jakiejkolwiek firmie, powinieneś pamiętać, że raporty, które od nich otrzymasz mogą zawierać inne informacje dotyczące zajmowanego przez Twoją witrynę miejsca na liście wyników wyszukiwania niż te, które sam posiadasz. Po trzecie – może to znacznie ułatwić wyszukiwanie lokalnych informacji za pośrednictwem wyszukiwarki Google.
Zobacz co możemy zrobić i zapytaj nas o pozycjonowanie lokalne!
Dodaj komentarz