Kiedy kolejne litery układają się w słowa, a słowa zaczynają tworzyć zdania, dla głodnego wiedzy czytelnika rozpoczyna się uczta. Zagłębiając się bowiem w odpowiednio przygotowany tekst, zaczyna działać wyobraźnia... Już nie siedzisz przed ekranem komputera, nie przecierasz zmęczonych oczu i nie patrzysz na misternie ułożone litery. Teraz siedzisz w przytulnej kawiarni i prowadzisz interesującą rozmowę (tak – właśnie rozmowę!) z autorem znalezionego w sieci tekstu. Jak stworzyć taki klimat? Kluczem do sukcesu jest sposób, w jaki zwracasz się do czytelnika.
Charakter tekstu
Istnieje kilka możliwości, które możesz wykorzystać, żeby Twój artykuł nabrał odpowiedniego charakteru.
Po pierwsze – możesz zwracać się do czytelnika w drugiej osobie liczby pojedynczej – czyli jako „ty”. Da Ci to szerokie spektrum możliwości. Wykorzystując bowiem tę formę, wraz z kolejnymi przeczytanymi linijkami czytelnik zmienia się w zaangażowanego słuchacza (szczególnie jeśli swoją wypowiedź wzbogacisz o pytania retoryczne).
Po drugie – możesz używać pierwszej osoby liczby mnogiej – „my” – co pozwoli Ci utożsamić się z czytelnikiem. Wybierając tę formę sugerujesz, że jesteście w takiej samej sytuacji, czyli np. razem musicie się czemuś przyjrzeć albo nad czymś się zastanowić.
Po trzecie – możesz pisać teksty, w których w ogóle nie będziesz używać bezpośrednich zwrotów do czytelnika. To zwiększy między Wami dystans, dzięki czemu relacja, która powstanie będzie bardziej oficjalna.
Pamiętaj, że w zależności od tego, którą z przedstawionych wyżej form wybierzesz, całkowicie odmieni to charakter Twojego tekstu.
Mieszanie form
Znasz już podstawową sztuczkę rzemieślników słowa pisanego, teraz powinieneś dowiedzieć się, w jaki sposób jej używać.
Przede wszystkim jeśli raz zdecydujesz się na daną formę, to powinieneś zostać jej wiernym do samego końca, a więc do ostatniej postawionej kropki. Mieszanie poszczególnych form w jednym tekście nie jest wskazane, ponieważ treść przestaje być przejrzysta. Zaczyna jej brakować płynności, a i trudno jest odnaleźć sam charakter wypowiedzi.
Forma a tekst
Jako że wybór formy jest kwestią kluczową, przed przystąpieniem do pisania powinieneś dobrze wiedzieć, kim są Twoi czytelnicy. Zupełnie inaczej przecież będziesz zwracał się do sobie podobnych ekspertów, a inaczej do osób, które dopiero „wchodzą” w temat i chcą się czegoś od Ciebie nauczyć.
Znajomość grupy docelowej znacznie ułatwi Ci pracę – zarówno dopasowanie formy, w której będziesz zwracał się do czytelnika, jak i wybór specyfiki tekstu będą zdecydowanie prostsze. Wiadomo przecież, że pisząc tekst ekspercki, nie będziesz zwracać się do czytelników w drugiej osobie liczby pojedynczej. Z kolei pisząc felieton z pewnością nie zrezygnujesz z bezpośrednich zwrotów do czytelnia. Wszystko to jest ze sobą ściśle powiązane.
Konsekwencja przede wszystkim
Niezależnie od tego, jakiego rodzaju tekst będziesz przygotowywać, powinieneś zawsze pamiętać, żeby dopasować jego charakter i formę zwrotu do czytelnika do miejsca publikacji treści. Czasem możesz poeksperymentować z językiem, ale zawsze musisz być konsekwentny i raz wybierając daną drogę, nie zbaczać z niej aż do postawienia ostatniej kropki.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dodaj komentarz