Kiedy kolejne litery układają się w słowa, a słowa zaczynają tworzyć zdania, dla głodnego wiedzy czytelnika rozpoczyna się uczta. Zagłębiając się bowiem w odpowiednio przygotowany tekst, zaczyna działać wyobraźnia... Już nie siedzisz przed ekranem komputera, nie przecierasz zmęczonych oczu i nie patrzysz na misternie ułożone litery. Teraz siedzisz w przytulnej kawiarni i prowadzisz interesującą rozmowę (tak – właśnie rozmowę!) z autorem znalezionego w sieci tekstu. Jak stworzyć taki klimat? Kluczem do sukcesu jest sposób, w jaki zwracasz się do czytelnika.
Charakter tekstu
Istnieje kilka możliwości, które możesz wykorzystać, żeby Twój artykuł nabrał odpowiedniego charakteru.
Po pierwsze – możesz zwracać się do czytelnika w drugiej osobie liczby pojedynczej – czyli jako „ty”. Da Ci to szerokie spektrum możliwości. Wykorzystując bowiem tę formę, wraz z kolejnymi przeczytanymi linijkami czytelnik zmienia się w zaangażowanego słuchacza (szczególnie jeśli swoją wypowiedź wzbogacisz o pytania retoryczne).
Po drugie – możesz używać pierwszej osoby liczby mnogiej – „my” – co pozwoli Ci utożsamić się z czytelnikiem. Wybierając tę formę sugerujesz, że jesteście w takiej samej sytuacji, czyli np. razem musicie się czemuś przyjrzeć albo nad czymś się zastanowić.
Po trzecie – możesz pisać teksty, w których w ogóle nie będziesz używać bezpośrednich zwrotów do czytelnika. To zwiększy między Wami dystans, dzięki czemu relacja, która powstanie będzie bardziej oficjalna.
Pamiętaj, że w zależności od tego, którą z przedstawionych wyżej form wybierzesz, całkowicie odmieni to charakter Twojego tekstu.
Mieszanie form
Znasz już podstawową sztuczkę rzemieślników słowa pisanego, teraz powinieneś dowiedzieć się, w jaki sposób jej używać.
Przede wszystkim jeśli raz zdecydujesz się na daną formę, to powinieneś zostać jej wiernym do samego końca, a więc do ostatniej postawionej kropki. Mieszanie poszczególnych form w jednym tekście nie jest wskazane, ponieważ treść przestaje być przejrzysta. Zaczyna jej brakować płynności, a i trudno jest odnaleźć sam charakter wypowiedzi.
Forma a tekst
Jako że wybór formy jest kwestią kluczową, przed przystąpieniem do pisania powinieneś dobrze wiedzieć, kim są Twoi czytelnicy. Zupełnie inaczej przecież będziesz zwracał się do sobie podobnych ekspertów, a inaczej do osób, które dopiero „wchodzą” w temat i chcą się czegoś od Ciebie nauczyć.
Znajomość grupy docelowej znacznie ułatwi Ci pracę – zarówno dopasowanie formy, w której będziesz zwracał się do czytelnika, jak i wybór specyfiki tekstu będą zdecydowanie prostsze. Wiadomo przecież, że pisząc tekst ekspercki, nie będziesz zwracać się do czytelników w drugiej osobie liczby pojedynczej. Z kolei pisząc felieton z pewnością nie zrezygnujesz z bezpośrednich zwrotów do czytelnia. Wszystko to jest ze sobą ściśle powiązane.
Konsekwencja przede wszystkim
Niezależnie od tego, jakiego rodzaju tekst będziesz przygotowywać, powinieneś zawsze pamiętać, żeby dopasować jego charakter i formę zwrotu do czytelnika do miejsca publikacji treści. Czasem możesz poeksperymentować z językiem, ale zawsze musisz być konsekwentny i raz wybierając daną drogę, nie zbaczać z niej aż do postawienia ostatniej kropki.
Dodaj komentarz